Gå til innhold

[Løst] chkdsk på korupt (?) WD HDD


Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som jeg har bygd selv, som har fungert fint inntil nå nylig. Jeg har OS installert på en SSD disk, men så har jeg i tillegg en WD HDD på 1 TB som jeg gjerne vil ha alle filene mine på. Jeg får startet PCn nå fordi jeg kun har SSD disken koblet til, men plugger jeg i WD disken, så starter den ikke opp.

 

Nå er jeg ikke veldig kyndig, men har en slags følelse av at den prøver å starte OS fra WD disken når jeg har denne koblet til (da jeg vet at det ligger windows på denne disken og), og at det er derfor jeg ikke får bootet. Jeg skulle gjerne prøvd å kjørt chkdsk på WD disken, da jeg ikke tror det er noe fysisk galt med den, men jeg får som sagt ikke bootet.

 

Hva kan jeg gjøre? Jeg kan vel bestemme i setup hvilken hardisk OS blir hentet fra? Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke oppgradert BIOS. SSD disken står som nr. 1. Nå tror jeg det er 6 SATA plugs på hovedkortet mitt. Spiller det noen rolle hvilken disk som er koblet til hvilken? Er som sagt rart da det har funket før. Da hadde jeg 3 disker koblet til, og den 3. disken har jeg hatt problem med før. Så jeg tenkte det skulle løse seg da jeg koblet ut den, men problemet vedvarte.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg det er 6 SATA plugs på hovedkortet mitt. Spiller det noen rolle hvilken disk som er koblet til hvilken?

Tror ikke det skal ha noe å si sålenge du har valgt SSD som 1. valget, men det kunne jo vært greit bare for å sjekke. Husk at SATA portene ofte starter på 0-1-2 osv, se i manualen.

Gjorde du noe spesielt rett før det ble slik?

Lenke til kommentar

Jeg har vel delene til å sette opp en ny PC, men vet ikke om jeg orker styre med det nå.

 

Hovedkortet er i vært fall et Asus P6T-SE (ikke det at det skulle ha noe å si) og i BIOS under boot kan jeg velge "boot device priority", hvor SSD-disken står som eneste alternativ. Også er det også noe som heter "Harddisk Drives", og der vet jeg ikke helt hva rekkefølgen spiller for en rolle. Jeg har prøvd de ulike kombinasjonene, men det virker som så lenge WD disken står i, så vil den ikke boote.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...