Gå til innhold

Fil server

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre pc jeg lurte på om jeg kunne gjøre om til en fil server.

jeg har nå 320GB på min nye pc, men jeg har over fylt de diskanne, og jeg føler at så mye plass og alt fylt med alsken drit sinker min pc.

jeg har lyst til og fylle alt jeg ikke trenger og ha på min nye pc over på en fil server, og heller kjøre 2 disker i raid på min nye pc.

gammle pc ( fil server )

1,1 GHz overklokka duron prossesor

gforce 2 mx

3xx sdram

hva er det som er viktigst på en fil server, holder det som er på min gammle pc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tenkte egentlig og lage filserver av den gammle pcen min, og den eneste pcen som vil være tilkobla den er den nye pcen min.

jeg tenkte og ha 2x80GB i raid 0 i den nye slik att den skal gå fortest mulig. nå så har jeg 2x80gb 1x160gb og ingen av de er i raid, tenkte ikke på det da jeg satt det opp :(

den jeg skulle ha som fil server behøver ikke være noe rask, jeg hadde tenkt og dele tastatur, mus og skjerm mellom de to pcene. slik at jeg brukter den nye til spell og progg og den gammle til film, musikk og alt annet.

det er vel kanskje feil og kalle det en filserver, siden den ikke skal være noen server over et netverk for mange pcer. den skal være en pc hvor jeg fyller opp alt skrotet mitt, og trenger av den grunn ikke være noe rask.

hvor stor forskjell er det på en hel hæv disker uten raid, og 2 disker i raid 0 ??? er det såpas mye forskjell at jeg burde lage en sån egen hardisk pc??? eller kan jeg likså godt bare fylle på med plass i min spille/progg pc???

Lenke til kommentar

Tror ikke du vil merke så stor forskjell ang. disker med filer på. Det er ikke der flaskehalsen ligger, men i overføringen via nettverket. Det å overføre store filer (700+ MB) krever mye minne. Jeg har 512 MB i filserveren min, og det er faktisk i minste laget. Hvis minnet blir fylt opp, synker overføringshastigheten dramatisk.

Lenke til kommentar

Jeg slår meg på her, jeg skal også lage en filserver. Om ikke så stor, så er den nå der. OS skal være på en 2.5 quantum fireball (redhat), mens det skal stå 80+120=200gb på den. Vil det holde med en AMD K3 300mhz, 256 mb ram (sd)?

Jeg har da en 40gb på min stasjonære, og en 2,5 gb(15 kommer snart) på multimedia maskinen min i kjellerstua.

Vil dette gå bra?

Skal gå på et 100MBit nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...