Gå til innhold

Nå må svenskene betale TV-lisens på PC-er og nettbrett

Anbefalte innlegg

@fa2001: Da blir ikke NRK mulig å drifte - de vil ikke tjene nok rett og slett. De kommer til å gå heidundrende underskudd. Nei, det må nok bli at alle spytter i hvis alle(Norge) absolutt vil ha statlige sendinger. (uten kommersielle interesser)

Alternativet er at man blir enige med seg selv om hva "TV" er, og avgiftsbelegger det. Det å gå omveien om enheter som TV apparater, PCer og mobilier virker helt idiotisk. Dessverre krever alternativet, nemlig å kreve lisens ved bruk av spesielle tjenester, blokkering og overvåking av nettet hvis noen operatører er basert i utlandet eller gratis. Så ja takk, skatt er nok best

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pffff... dette er da bare akkurat like urimelig som TV-lisensen alltid har vært. Det er bare litt lettere å se det nå...

TV-lisens - Hvis du bruker mediekanalen "TV" må du betale, uavhengig av om du benytter deg av NRK sine tjenester.

Internett-Lisens - Hvis du bruker mediekanalen "internett" må du betale, uavhengig av om du benytter deg av NRK sine tjenester.

Det er bare å innse at dette er en logisk videreføring av gamle synder. Vi var bare for dumme til å innse hvordan det alltid har vært...

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke råd til å betale lisens på 3 maskiner, nettbrett og telefon. Det vil da si at jeg må slutte med studiene, der 2 av disse enhetene er påkrevd å ha. Det vil videre si at jeg ikke kan bli en høyt lønnet person, og jeg vil ikke betale like mye i skatt som jeg kunne gjort. (inkludert dyrere varer, biler, hus osv).

Det kommer til å være et tapsprosjekt for staten hvis dette blir realitet. Tenk så mange ungdommer som kommer til å miste maskinen fra foreldrene da de ikke har råd til å ha lisens på den. Da kommer antakeligvis færre folk til å være interessert i IT og andre ting relatert til data/IT, og færre kommer til å utdanne seg innefor disse områdene. Det vil antakeligvis resultere til en stor endring i markedet. IT-Norge kommer antakeligvis til å bli svekket kraftig hvis dette inntreffer.

Lenke til kommentar

TV-lisens er i praksis en ekstraskatt som kommer i tillegg til inntektskatt, mva osv.

Hvis man hadde flyttet summen fra egen regning og over på statsbudsjettet (så man betalte i sum det samme via inntektskatt, mva osv) så ville man oppnådd mange fordeler:

- En mer sosial fordeling der rike betaler mer enn fattige

- En mer fleksibel finansiering av statlige tv-sendinger ..

- En sunn samfunnsdebatt om hvor mye av skattebetalernes penger vi bør bruke på statlig tv vs helse vs utdanning vs nødhjelp osv.

- En sunn samfunnsdebatt om hvilke tv-oppdrag staten bør betale for. Er såpeunderholdning en statlig oppgave? Er nyheter en statlig oppgave? Er reklamesendinger for det norske monopolistiske gamblingselskapet en statlig oppgave? osv.

- En sunn konkurranse mellom innholdsleverandører om leveranser av det godt definerte innholdet staten bestiller.

- En sunn konkurranse mellom tv-distributører om å spre det statlige budskap til den mengden innbyggere staten betaler for og til de tidspunktene de betaler for.

En PC-skatt for muligheten til å se tv er i likhet med dagens tv-lisens tankegods fra etterkrigstidens skraphaug.

Godt skrevet. Men du glemte noe. Store innsparelser i innkreving av lisensen. Lisenskontoret koster nok flere millioner å drifte.

• Liker 4
Lenke til kommentar

vel det hadde vært bedre å bake det inn i Internett abbonemanget, viss du vil ha "TV" så må du opne for det via lisens. viss ikke blir denne tjenesten sperret til deg. enkelt gjennomførbart også. eller rett og slett ha bruker navn og passord som er registrert på deg som person og dermed vil bare det som har betalt "TV" lisens ha mulighet til å streame TV. det blir enklere å administrere også.

Lenke til kommentar

Svenskene må jo betale for den store innvandringen, så da må man finne nye inntekter. Nå trenger man heller ikke å plombere tven for å unngå å betale lisens, slik mange tror. Så lenge man kan bekrefte at man ikke har en kabelleverandør, men bare en internettleverandør, så slipper man med et brev til lisensavdelingen i NRK.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er helt absurd. Det er så mange logiske brister at det er ikke morsomt engang:

• Hvordan skal de skille på laptoper, ferdigbygde PCer og PCer folk bygger selv?
  • Hva med oppgradering av PCer?
  • Hvordan kan en bevise at en PC i det hele tatt brukes med en skjerm?
  • Skal man måtte betale selv om man f. eks bruker PCen som en hjemmeserver?
  • Alternativ til plombering som på TVer?
  • Binde eier til maskin? Overvåking og bryter personvern som bare det.

Håper virkelig IKT Norge og kanskje Datatilsynet kommer til å ha noe å si i denne saken, for kjenner jeg norske politikere rett kjører de på så lenge de ser en potensiell inntekskilde og et prosjekt som er gjennomførbart (viktig å oppnå noe som politiker, men ikke hva...)

Jeg synes du bruker feil spørreord på noen av spørsmålene.

-Hvorfor skal de skille på laptoper, ferdigbygde PCer og PCer folk bygger selv?

-Hvorfor skal en bevise at en PC i det hele tatt brukes med en skjerm?

Se på det som med tv. Man binder tv til en person. Bryter dagens regler personvernet?

Svenskene må jo betale for den store innvandringen, så da må man finne nye inntekter. Nå trenger man heller ikke å plombere tven for å unngå å betale lisens, slik mange tror. Så lenge man kan bekrefte at man ikke har en kabelleverandør, men bare en internettleverandør, så slipper man med et brev til lisensavdelingen i NRK.

Enn så lenge. Men nå har NRK vært tilgjengelig på nett i noen år. Hensikten med det er vel å få til samme løsning som i Sverige.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

TV produksjon koster og skal små land som Norge og Sverige, være istand til å lage program, så må det komme inn penger.

Slik sett er det vel knapt ett menneske idag, som ikke har utstyr for å kunne spille av TV program.

Derfor bør dette taes over statsbudsjett, som en egen promilleandel av inntektsskatten. Det vil virke utjevnene og man kan legge ned ett dyrt innkravningssystem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg er helt for en statlig finansiert medie produsent og samtidig, som mange andre, motstander av dagens finansierings system.

Det er en latterlig tanke at kun de som benytter tjenesten skal betale den. Hele poenget med en slik medie produsent må være å ta tak der få økonomiske gevinster (slikt serveres gjerne av andre) og sikre kulturell spredning/historie. Mye lokalt stoff samt garantist for landsdekkende kulturelle hendelser (jo, en del sport finnes sikkert også i den kategorien). Dessuten bør det være mulig å lage nyheter som ikke er for mye basert på trender.

Inntektene bør komme fra oss alle, f.eks som skatt.

Lenke til kommentar
Godt skrevet. Men du glemte noe. Store innsparelser i innkreving av lisensen. Lisenskontoret koster nok flere millioner å drifte.

Takk. :) Lisenskontoret koster i størrelseorden 50 millioner kroner i året. Det er rundt 1% av den totale kostnaden NRK utgjør for lisensbetalerne, så det er ikke store beløper derfra. Vi vil nok se mye større besparelser når staten innser at de bruker skattepengene som fulle sjømenn på byen. Etter min mening bør ikke staten finansiere hverken såpeserier, gamblingtjenester eller sportsunderholdning på skattebetalernes regning. Vi har viktigere samfunnsoppgaver å løse for de pengene det koster, men dette har politikerne vanskeligheter med å se nå som tv-skatten og statsfjernsyn er så adskilt fra andre skatter og gode formål.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svenskene må jo betale for den store innvandringen, så da må man finne nye inntekter.

Ærlig talt! Hvorfor gidder du å forsøke å gjøre om denne saken til en innvandringsdebatt? Hadde alle andre vridd like mye på det ville dette handlet om alt fra sykehjemsplasser til utslitte skolebøker og sjøkabler i Hardanger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Etter min mening bør ikke staten finansiere hverken såpeserier, gamblingtjenester eller sportsunderholdning på skattebetalernes regning.

Helt enig med såpe og gambling, men sport kan gi sterk kulturell binding. Det er ihvertfall viktig å sikre at alle i samfunnet har tilgang til slike greier.

Nei takk. Om dem tenker slik her i landet syns jeg heller dem kan "låse ned" nrk-sidene så kan de som betaler tvlisens logge seg inn der med lisensnr. sitt.

Jeg er uenig i tankegangen. Alle bør bidra til den kulturelle produksjonen/innsamlingen (media), om du velger å avstå fra resultatet er en helt annen greie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja, det er vel panikktiltak fordi folk velger bort TV i favør PC og internett.

Problemet er at lisensordningen går via distribusjonen, mens det egentlig er produksjonen som i størst grad må vedlikeholdes økonomisk. Derfor blir hele greia helt snodig.

Lenke til kommentar

Tja... Det er nå sånn at det er lov å være uenig. Men jeg valgte bort å ha TV, fordi jeg i de siste år aldri så på noe. Jeg ser aldri på NRK's nett-TV, og jeg vil ikke betale for tjenester jeg ikke bruker. Det blir som å betale veiavgift når man ikke har bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...