Bolson Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Det mange glemmer når de sammenligner film og musikk er at det å produsere musikk i et lydstudio koster en fjert i forhold til produksjonskostnadene til en film. Derfor er det langt mere krevende å legge om forretningsmodellen (høyere risiko). I tillegg har ikke filmbransjen den alternative inntektskilda som man har gjennom konserter. Derfor er kinovisning, som etterhvert gjøres mer og mer synkront over hele verden (pga digitale kopier), svært viktig for å ha en viss kontroll på inntektssida. Så vidt jeg vet generer kinovisning langt over 50 % av de totale inntektene i bransjen. I tillegg har man heller ikke nødvendig båndbredde internasjonalt for å få på plass gode nok tilbud, dvs teknologiske begrensinger. Personlig tror jeg derfor vi nok må belage oss på en modell der filmer først går på kino (forhåpentligvis samtidig over hele verden - teknologisk er det enkelt å få til), og at filmer kommer som DVD, BD, Streaming/download noe senere. Lenke til kommentar
hår null Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Det mange glemmer når de sammenligner film og musikk er at det å produsere musikk i et lydstudio koster en fjert i forhold til produksjonskostnadene til en film. Derfor er det langt mere krevende å legge om forretningsmodellen (høyere risiko). I tillegg har ikke filmbransjen den alternative inntektskilda som man har gjennom konserter. Derfor er kinovisning, som etterhvert gjøres mer og mer synkront over hele verden (pga digitale kopier), svært viktig for å ha en viss kontroll på inntektssida. Så vidt jeg vet generer kinovisning langt over 50 % av de totale inntektene i bransjen. I tillegg har man heller ikke nødvendig båndbredde internasjonalt for å få på plass gode nok tilbud, dvs teknologiske begrensinger. Personlig tror jeg derfor vi nok må belage oss på en modell der filmer først går på kino (forhåpentligvis samtidig over hele verden - teknologisk er det enkelt å få til), og at filmer kommer som DVD, BD, Streaming/download noe senere. Så lenge det hadde kommet ut samtidig på tv og streamingtjenester verden rundt hadde mye vært gjort. At filmer skal gå noen uker på kino før det blir tilgjengelig på disse mediene synes akseptabelt. At DVD skal komme en stund før er nok for mange en større motivator for å benytte seg av piratalternativene. Blir samme sak med serier (minus kino og DVD delen) Så lenge kvaliteten på streaming er så elendig som den er burde det finnes lovlige alternativer for å kjøpe og laste ned fullverdige 720p og 1080p versjoner. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Et 6. punkt som ikke er nevnt er jo at netflix våger å kalle <5 Mbit/s (bilde og lyd) for "Super HD", når blu-ray gjerne ligger godt over 30 Mbit/s. Du trenger ikke ha kostbart utstyr for å se forskjell. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Musikk, musikk, musikk. Er det noen som fortsatt laster ned musikk? Nei, fordi der er allerede alle fem punkter oppfylt. Ganske opplagt at det snakkes om filmer, serier, programvare, osv. Ganske trangsynt av de som har "svart" på det der. De har ikke svart på en dritt. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Med tjenester som The Pirate Bay, er det bare å søke og laste ned. Med betalte tjenester må du gjerne: - Laste ned et program - Opprette en konto - Gå innom e-posten for å godkjenne kontoen, og noen ganger tar dette ganske lang tid - Logge inn igjen - Legge inn kortinformasjon og masse annet - Så logge inn på programmet igjen. Dette har i noen tilfeller for meg tatt over en time. Treg nettbank har i enkelte tilfeller litt av skylden. "Make it a fair price". 500 kroner for et spill er utrolig mye. Spesielt for aldersgruppen spillet gjerne blir spilt av. Vil si at Dotcom's innlegg gjelder mer for spillbransjen enn for musikkbransjen. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg forstår veldig godt hvorfor folk velger å piratkopere, når f.eks. filmen Looper, som hadde premiere i USA i september i fjor først kommer på kino her i Italia om en uke. Det er 4 måneder senere, som er latterlig i forhold til de stakkars 10 minuttene det tar å laste ned filmen. Lenke til kommentar
ancient_scars Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 1. Lag godt innhold. Her svarer platebransjen med mengden materiale som finnes. Jeg mener at kildekvalitet også går inn under godt innhold, dvs at vi får tilgang til materialet i lossless format. Videre referer svarene til kvantitet på tjenester heller enn kvalitet. Hvor gode er disse 20 tjenestene? Har brukervennlige vilkår? Jeg kan også hevde at noe er tilfredsstillende uten å komme med referanser, men det gjør ikke det jeg sier mer sant. 1 Lenke til kommentar
cpt123 Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 New Zealand, hele verden, hva er forkjellen? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Et 6. punkt som ikke er nevnt er jo at netflix våger å kalle <5 Mbit/s (bilde og lyd) for "Super HD", når blu-ray gjerne ligger godt over 30 Mbit/s. Du trenger ikke ha kostbart utstyr for å se forskjell. Folk flest ser dessverre kun på oppløsningen. Kombinert dette med oppskaleringer av 720p produksjoner og du kan få et virkelig dårlig resultat vs. bare kjøre 720p med god bandwidth. Plasma f. eks er rimelig tilgivelig til oppskaleringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg