Gå til innhold

Canon EOS 650D eller Sony NEX-6?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe et av de nevnte kameraene, men enkelte ting finner jeg ikke informasjon om, og klarer derfor ikke helt å bestemme meg. Hadde satt pris på om noen kunne komme med innspill.

Per i dag har jeg et Canon 450D, 18-55 IS II, 55-250 IS II, og EF 50mm 1.8 II.

Mitt bruk er ca 50% portretter og bilder av ting hvor jeg lager oppsett med backdrop, og bruker 2 eksterne speedlight 430EX II i manuell modus sammen med Yongnuo flash triggere. Ofte low key og high key bilder. Jeg vet at 650D har mulighet for fullstendig trådløs blitz styring, og dette er noe av grunnen til at det er interessant for meg. Er det mulighet for å styre to blitzer eksternt med NEX-6 også? I så fall, må jeg da kjøpe nye blitzer, eller kan jeg bruke mine 430EX II og kanskje en form for adapter?

Resten av mitt bruk begrenser seg til ferier, småturer og begivenheter. Mulighet for videoopptak kombinert med søker er en del av grunnen til at jeg ser på akkurat disse to modellene da jeg har dårlig erfaring med LCD skjermer og sterkt sollys. Samt at jeg er lei av å bære på både video og fotokamera. Størrelse og vekt gjør at jeg heller mot NEX-6, men en noe mager objektivpark gjør at jeg heller mot 650D. Lurer derfor på om det er mulig å bruke mine Canon objektiver på NEX-6?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint an å bruke blitsene du har med NEX-6, men da trenger du en ekstra av YN-triggerne. De skal også funke greit direkte på kameraet, men da i manuell modus.

Selv ville jeg fortsatt med Canon. Ikke det at du er investert i systemet, men med 650D får du kvittet deg med triggerne, du får tilgang til E-TTL trådløst og du har objektiver fra før. Har hatt NEX-5n og NEX-7, og det er fine kameraer, men objektivmessig er det ganske stusselig. Det er liksom 24mm og 50mm som er litt futt i, ellers er det ganske kjedelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...