Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fengsel får kjøring?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har blitt tatt 4 ganger iløpet av litt mere en 1år og nå ringte de idag og sa jeg skulle inn i retten, og jeg har alerede sagt ja til forenklet forelegg får å slippe dette, men de sa att 4 ganger kan bli ubetinget men jeg har alerede fått bot får de 3 gangene bortsett fra en så da kan de egentlig bare ta meg får en gang eller? kan noen hjelpe? Anonym poster: d5c635e4703b5c728430f4ae85396065

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskrift om prikkbelastning: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20030919-1164.html

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Prikkbelastning

Det som har skjedd er at du har fått (minst) åtte prikker på under tre år, men må en tur i retten for å fradømmes førerretten for seks måneder?

Eller skal/kan politiet beslaglegge førerkortet på stedet i det man får den åttende prikken uten at det trenger å behandles i retten?

Lenke til kommentar

Jeg glemte å fortelle att jeg kjørte uten lappen Anonym poster: d5c635e4703b5c728430f4ae85396065

Det var jo vesentlig. Inndraging av kjøretøy?

Jeg glemte å fortelle att jeg kjørte uten lappen Anonym poster: d5c635e4703b5c728430f4ae85396065

Det var jo vesentlig. Inndraging av kjøretøy?

Lenke til kommentar

Hvis du har blitt tatt fire ganger for kjøring uten førerkort, er rundskrivet fra Riksadvokaten ganske klart:

Kjøres det uten førerkort mer enn tre ganger, bør saken fremmes for retten med påstand om betinget dom og bot som ved tredje gangs kjøring. Det bør vanligvis påstås betinget fengselsstraff i 15 dager ved tilståelsesdom og 18 dager dersom saken må fremmes til hovedforhandling. Prøvetiden bør regulært settes til 2 år. Ved ulovlig kjøring mer enn fire ganger bør det påstås ubetinget fengsel.

Med andre ord blir det snakk om betinget dom og samme størrelse på boten som du fikk forrige gang.

Men samtidig så vil du mest sannsynlig få fengselsstraff hvis du kjører flere ganger uten gyldig førerkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...