Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp til valg av ny bil

Anbefalte innlegg

Hei,

Kona og jeg ser etter ny bil og har kommet frem til to alternativer som ser bra ut for oss:

Volkswagen Golf 1,4 TSI (140 hk) Highline

Nissan Qashqai 2.0 (140 hk) Acenta

Kriteriene våre er bensinmotor med relativt lavt forbruk, god plass, god kjørefølelse, god kvalitet, service fra produsent og at den er trygg.

Har dere noen tips til hva vi burde se etter når vi drar for å ta en titt/prøvetur, og når vi skal ta det endelige valget?

Jeg heller litt mot Golfen, men hun er mer usikker.

Takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge er vel innenfor topp 10 listen av mest solgte biler i Norge og den største forskjellen er vel at Qashqai er en SUV. På plass, funksjoner osv. er de vel ganske like, men det avhenger jo litt av hva slags tillegsutstyr som er montert i akkurat den modellen dere prøver. SUV medfører at Qashqai får et høyere tyngdepunkt og er nok litt kjipere å kjøre (understyrer lettere og beveger seg mer i svinger). Kjører dere mye på dårlige veier og er på mange langturer vil nok Qashqai være mest komfortabel i lengden siden den er mykere i fjæringen. Golfen er nok noe sprekere og en god del mer sportslig i kjørestilen så er du glad i kjøre "aktivt" vil nok den passe deg bedre.

Ang. sikkerhet har både Golv VI (2009) og Qashqai (2007) 5 stjerner i Euro NCAP testen og 4/5 stjerner for barnesikkerhet. Qashqai har dog lavere score på "pedestrian" så hvis dere har for vane å kjøre på folk, velg Golf :D

Har ikke kjørt Qashqai, men har Golf selv og er strålende fornøyd :) Service hos Møller er dyrt så jeg har min på service hos et lokalt verksted istedet.

Lenke til kommentar

Som allerede nevnt, service på Møller er dyrt og servicenivået på de ansatte er lavt. Bruk heller et lokalt verksted. I følge EU direktivet fra i fjor, berøres ikke garantien av at en ikke bruker merkeverksted. konkurransekommisjonen i EU vedtok dette, og Norge dilter etter.

Men skulle jeg valgt mellom disse, hadde jeg nok valgt VW Golf.

Har en kollega her som fikk forstillingfeil på sin Qashqai 3 uker etter garantitiden, og Nissan var ikke spes. behjelpelig.

Lenke til kommentar

Min personlige mening er Golf.

En langt morsommere bil å kjøre og jeg vil tro den bruker minst suppe av disse to?

Har aldri vert noe fan av Nissan'en jeg da, men det er jo smak og behag.

PS! Har dere sett den helt nye Mercedes A-klasse?

http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/a-class/w176.flash.html#_int_passengercars:home:model-navi:w176

Den er en direkte konkurrent med Golf/Audi A3/BMW-1-serie.

Lenke til kommentar

Kanskje verdt å ta en titt på Mitsubishi ASX? Synes den er et godt alternativ til Qashqai, uten at jeg har prøvd sistnevnte selv.

Kjører ellers Audi Q5. Er ikke det morsomste å kjøre SUV kanskje, men man sitter jo veldig komfortabelt. God plass både foran og bak egentlig. God bagasjeplass. Det som irriterer mest med audien er at det ofte er et evighetsprosjekt å parkere ulike steder. Jeg går feks, heller til universitetet (40-50 min å gå) enn å kjøre med audien, umulig å parkere.

Golfen gir nok mer kjøreglede.

Qashqai eller evt ASX som jeg foreslo er bedre å sitte i (spesielt for passasjerer kanskje), og er nok mer praktisk.

Lenke til kommentar

Volvo V40 er så absolutt en råtøff bil og prisen er heller ikke så ille sammenlignet med Mercedes A-klasse (Hvis disse kan settes opp mot hverandre). Jeg har derimot to "problem" med Volvo som jeg ikke helt liker, og det ene er bakenden. Jeg synes bakenden er for voldsom og i mine øyne får jeg inntrykk avat dem har prøvd for hardt og bommet litt.

Det andre er at det rett og slett er en Volvo. Jeg vet ikke hva det er, men jeg får fortsatt litt assosiasjoner til "Herregårdsvogn".

Hadde det ikke blitt A-klasse, så tror jeg nok kanskje det hadde blitt en Volvo V40/V60 T5 R-design etter noen runder med meg selv, men når jeg så den nye A-klasse så ble jeg forelsket :)

Vertfall så har Audi A3/BMW 1-serie/Golf ikke noe å stille opp med i det segmentet synes jeg som ser bedre ut. Volvo kommer rett og slett på en god andreplass :)

Lenke til kommentar

Jeg setter veldig pris på de gode tilbakemeldingene!

Har sjekket ut Volvo og Merecedes, men de blir akkurat litt for dyre og litt mindre på kritiske områder som bagasjeplass ol. Så det står fortsatt mellom Qashqai og Golf.

Kan samarbeidet med Renault være et ankepunkt mot modellen fra Nissan? Jeg er ikke veldig begeistret for franske biler, og aller minst for Renault som jeg har hatt dårlige erfaringer med. Ser også at Nissanen har betydelig høyere forbruk (på grunn av større motorvolum og at den er mindre aerodynamisk). I tillegg er Qashqaien egentlig en modell fra 2007 med noen facelifts og litt nyere teknologi lagt til, mens Golfen er bygget på en helt ny plattform osv...

Veldig usikker på valget! Vi ønsker helst å ha bilen så lenge som mulig og føle oss trygge på at vi har valgt riktig om f.eks. fem år:)

Lenke til kommentar

Om man skal kun vurdere problemstillingen din, og ikke drømme om egne preferanser (les mercedes eller Volvo), ville jeg valgt VW Golf.

Holder seg godt i pris mtp annenhåndsverdi

Det er ikke første gangen de lager en bil i det segmentet, så du vil sannsynlig vis ikke oppleve mange barnesykdommer som Nissan sliter litt med på sin Qashqai.

Jeg mener den er nøytral og ok på utseende, men det er en smakssak. Liker ikke Nissans look.

drivstoffsmessig tror jeg de kommer like godt ut.

golfen kom også bra ut når media testet den nye 7`ern.

Lenke til kommentar

Man får da en Volvo V40 og en Mercedes A-klasse til omtrent samme pris som Golf'en du nevner?

En Golf Highline 1.4TSI 140HK koster fra 288.000,- og både Volvo og Mercedes ligger rundt det samme. Altså med tanke på fra priser.

Plass etc. vet jeg dog ikke så mye om da dette ikke er så viktig for meg. Bare jeg har plass til kjerringa og bikkja, så er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...