Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tap ved salg av eiendom

Anbefalte innlegg

Hei.

Har bestemt meg for å selge boligen min jeg kjøpte i August i fjor, da det uansett blir ett stort tapsprosjekt. Utifra hva jeg har kalkulert av det jeg kjøpte huset for, penger lagt i huset og meglerkostnader ved salg - vil jeg gå i tap (evt gå i null om jeg er heldig).

Siden jeg da uansett ikke kommer til å tjene noe penger på boligen, er det ikke noe poeng i å vente til ett år bo/eierplikt er gjort? Da mister jeg jo fradraget ´´Tap ved salg eller annen realisasjon av bolig´´ jeg kan ta på selvangivelsen. Eller er jeg helt ute og kjøre her, når jeg sier at det dermed lønner seg for meg å selge før det har gått ett år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at jeg må ha bodd i huset ett år for å kunne skrive av tap, eller omvendt?

Jeg var litt for kjapp i svingen. Har du bodd i boligen i ett av de siste to år er gevinsten skattefri, og du får ikke skattefradrag ved tap. Har du bodd i boligen i mindre enn ett år er gevinsten skattepliktig og tap fradragsberettiget.

Beklager feilinfoen tidligere.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3838#kapitteltekst

Endret av Christeven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var litt for kjapp i svingen. Har du bodd i boligen i ett av de siste to år er gevinsten skattefri, og du får ikke skattefradrag ved tap. Har du bodd i boligen i mindre enn ett år er gevinsten skattepliktig og tap fradragsberettiget.

Beklager feilinfoen tidligere.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3838#kapitteltekst

Ikke noe problem det, ville bare ha det avklart. Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...