Cooky Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Når jeg vasker klærne mine i vaskemaskinen bruker jeg alltid "økonomi" programmet. Utenom når klærne skal "håndvaskes". Da bruker jeg "håndvask" programmet. Mitt spørsmål er følgende: - Hvilket program skal jeg bruke når jeg skal vaske skjorter/svarte skjorter, og jakker/svarte jakker lik f.eks denne? Jeg har nemlig merket at på de svarte skjortene og jakkene har kraven på innsiden bleknet (til slutt blitt nesten helt hvit) etter en del vaskomganger. Endret 22. januar 2013 av Cooky Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Hemmeligheten i å bevare glansen og dybden i plaggene? Det er ikke svart magi. Du må bare være bevisst før, under og etter vask. Før den første vasken: Unngå å kjøpe plagg i 100 prosent bomull hvis du vil at de skal være svarte. Bomull blir naturlig bleket med tiden, mens når det er blandet med noe annet holder det fargen lengre og jevnere. Akryl og polyester holder godt på fargen. Silke og sateng er også motstandsdyktig mot falming. Ull er virkelig flink på å holde på fargen, og til å gi en farge som er klassisk, dyp og rik. Før den aller første vasken skal du bløtelegge svarte klær over natten i lettsaltet vann, eller i en blanding av eddik og vann, for å fiksere fargen. I maskinen: Vask aldri svarte klær sammen med plagg som har lyse farger. Bruk et vaskemiddel som er spesiallaget for mørke farger, som blant annet nøytraliserer eventuell klorin i vaskevannet og som hindrer fargene i å falme. Husk å vrenge alle klærne før du putter dem i maskinen, og vask dem på den laveste temperaturen du kan, og på et skånsomt vaskeprogram. Etter vask: Tørk aldri mørke klær i direkte sollys, siden dette får dem til å blekne. Tørketromler kan slite på klærne dine og gjøre dem gamle før tiden – et tørkestativ i skyggen er det aller beste for mørke klær. Skal du tørke dem i trommel, pass på å fjerne alt støv og lo fra tørketrommelen først, og bruk lav temperatur – eller et skånsomt program. Nødløsning: Har alt allerede gått galt, skal du ikke undervurdere effekten av en omgang med god, gammeldags tøyfarge. Dette kan være den perfekte Fashion Care-løsningen for favorittplaggene som pleide å være svarte. Se opp for overføring Overføring er når fargestoffet fra en sterk farge som svart smitter av, og overføres til stoff med en svakere farge i vaskemaskinen. Dette er en av hovedgrunnene til at svarte farger har lett for å blekne. Hvis du vasker svart sammen med lignende farger, vil fargen bli overført fra svart til svart, og du merker det ikke. Så holder du de lyse plaggene lyse også. Hold håndklærne unna Legg aldri håndklær eller andre røffe stoffer i vaskemaskinen sammen med svarte klær – den ru overflaten vil irritere fibrene i de svarte klærne, og forårsake falming. 1 Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Det skal stå på vaskeanvisningen hvordan du vasker tøyet. Følg symbolene, så vil du få rent tøy som varer lenger. Se også bruksanvisningen til din vaskemaskin hvilket program som tilsvarer stoffet klærene er laget av. Til eksempel har min vakskemaskin følgende symboler: Klær laget av Naturfiber eller inneholder Naturfiber (Til disse anbefales eksempelvis Milo) Ull, Bomull og Silke. Klær laget av Kunstfiber (Til disse brukes vanlig vaskemiddel) Akryl, Polyester, Rayon, Viskose, Nylon, og Elastan. Bruk også Color type vaskemiddel til mørkt farget tøy og Hvit til hvite og lyse farger. Mulig bare min personlige mening, men jeg stoler ikke helt på slike "billig vaskepuler" som unik o.l. Min favoritt er Blenda, men Omo og Ariel kan også brukes. Til slutt kan du printe ut disse to og henge opp på veggen ved vaskemaskinen. Generelle vasketips.pdf vaskesymboler.pdf Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 Problemet er at på klærne jeg kjøper, står det nesten aldri på klærne hva de er laget av. Vennligst bare svar enkelt på spørsmåle(ne)t jeg stilte. Lenke til kommentar
Ms J Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Viktigst er vel å vaske like farger sammen og å unngå for høy temperatur.. Selv vasker jeg alt, unntatt sengetøy og håndklær, på 30 grader og bruker vaskemiddel spes for hvitt eller farget tøy Ellers er må jeg si at PROuser gir svært god veiledning som du bør ta deg tid til å følge Lykke til! Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Kast det på 60 grader du gutten min.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå