Teodorino Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Hei! Har etter jul begynt å trene og har da oppdaget at jeg klør noe ekstremt når jeg øker varmen. Opplevde det litt i jula også etter angstrengelser. Det er en stikkende kløe, men ser ingenting på kroppen. Tror ikke det er noe galt med vaskemiddlet mitt... Klør spesielt på rygget. Jeg klarer nesten ikke å trene når det skjer. Noen ideèr? Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Jeg er kjent med fenomenet. Det klør ikke utenpå huden din, det klør på innsiden, det har med at når du trener så øker behov for blod gjennomstrømning gjennom årene dine, for du behøver mer oksygen, oksygen transporteres gjennom blodet. Når blodårene utvider seg så "treffer" de nerver i kroppen din som sender et falskt signal til hjernen din, som hjernen igjen tolker som "kløe". Det er derfor denne typen kløe er på "innsiden" av kroppen din og ikke utenpå huden, du klarer ikke klø den vekk. Jeg trener selv så jeg er kjent med dette Lenke til kommentar
Teodorino Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 Er det farlig? hvordan blir jeg kvitt det? Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Nei det er ufarlig. Jeg har ikke studert til hvordan du forebygger det Lenke til kommentar
jant90 Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg hadde det hele tiden før, holdt på å klikke(fikk det alltid når jeg begynte og bli varm). Men er helt borte nå, for det første spiser jeg mye bedre, så kan godt hende det har noe med vitaminmangel å gjøre. For det andre, jeg stoppa og bruke dusjsåpe/shampoo. Nummer 3, 10-20 min i badstue fjernet det alltid Mest sannsynlig har det noe med kulda og gjøre, du er ute, blodårene dine krymper pga kulde, du kommer inn og begynner å trene de må da utvide seg igjen. Det gikk som regel bort etter jeg var blitt god og varm. Så om du har jakke med snor på (rundt hoftenivå) knyt den igjen så ingen kald luft går oppunder og kjøler deg uten at du merker det. Detter er broscience på maks, men jeg fikk det så og si aldri visst jeg holdt meg god og varm hele veien. Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 var plaget av dette selv når jeg var yngre, ble til at jeg prøvde å sitte mest mulig stille Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg kan rekommandere Zink, Selen og Magnesiumtilskudd. I noen tilfeller kan også en banan eller to et par timer før trening gjøre susen da mangel på Kalium kan årsake kløe. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg får alltid en intens kløe i lår/mage når jeg er ute å jogger i kjølig vær. Det er så forferdelig at det som skulle være en "joggetur" ender opp med å bli en gåtur. I mitt hode så klør det fordi jeg har feite utrente lår (fett på innsiden av lårene).. Mitt tips, kun jogg på sommeren! Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg har samme sak, dog ikke like ille som deg. Jeg klør ikke så fælt, men kan få milde utslett som går over i løpet av noen timer. Konklusjonen jeg har kommet til er at det er hormonelt. Kortisol er nok hovedsynderen når det gjelder hudproblemer. Jeg har høye kortisolnivåer ifra før (som er negativt for treningsutbytte). Nøkkelen er å finne måter å stresse ned på, uten å minske treningseffekten. F.eks bedre søvn, bedre kosthold, bedre rutiner, mindre hverdagsstress. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå