Gå til innhold

Miss fra politiet fikk min bil knust...

peetah

Anbefalte innlegg

Det er også ingen skilt vendt mot han da han kjørte ut, altså har han ingen eller svært liten informasjon som indikerer at det er en forkjørsvei han kjører ut på. At det er skilt der, er totalt irrelevant da trådstarter ikke har røngtensyn og ikke kan se hva som står på disse skiltene.

Her burde de som har ansvar for skilting straffes, altså statens vegvesen.

Som allerede nevnt i tråden, så er det ingen som har ansvar for å skilte for/mot sjåfører som kjører mot kjøreretningen/enveiskjøring. I den grad det skulle vært gjort noe, så burde det vært forbudsskilt mot å svinge til høyre ut fra butikkens parkeringsplass, men det er bilførerens ansvar (og evt. privat skilting butikkens) å ikke svinge inn på en enveiskjørt gate i feil retning -å sette opp skilt for de som likevel gjør det sender helt gale signaler. Trådstarters lovbrudd skjedde også lenge før han kom til krysset som ikke var skiltet for bilister som heller ikke skal komme den veien -hva om trådstarter hadde frontkollidert med en bil i den enveiskjørte gata før han kom til dette krysset? Endret av Inge Rognmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som allerede nevnt i tråden, så er det ingen som har ansvar for å skilte for/mot sjåfører som kjører mot kjøreretningen/enveiskjøring. I den grad det skulle vært gjort noe, så burde det vært forbudsskilt mot å svinge til høyre ut fra butikkens parkeringsplass, men det er bilførerens ansvar (og evt. privat skilting butikkens) å ikke svinge inn på en enveiskjørt gate i feil retning -å sette opp skilt for de som likevel gjør det sender helt gale signaler. Trådstarters lovbrudd skjedde også lenge før han kom til krysset som ikke var skiltet for bilister som heller ikke skal komme den veien -hva om trådstarter hadde kollidert med en bil i den enveiskjørte gata før han kom til dette krysset?

Den må du forklare nærmere... "det er bilførerens ansvar å ikke svinge inn på en enveiskjørt gate i feil retning".

Men hvordan kan man hvite den er enveiskjørt når den ikke er skiltet, man kan ikke anta at det i 100% av tilfellene at de som kjører fra parkeringsplassen også kjørte til og/eller at de hele tiden skal huske den var enveiskjørt etter timesvis i butikk, stress med småbarn, etc.

Det er enkelt å greit mangelfull skilting fra parkeringsplass... når det er sagt betyr det ikke at jeg sier at TS ikke var uten ansvar for kollisjonene men det var heller ikke helt og holdent hans feil.

Lenke til kommentar

Det er jo lov å være litt observant når man går for å hente bilen sin, eller skal man regne med at alt blir servert på et sølvfat og at de setter opp helt unødvendige skilt?

Var det ikke en som nevnte at det ikke vil være skiltet i motsatt retning av der kjøreretningen går? Altså man kun ser baksiden av skiltene..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den må du forklare nærmere... "det er bilførerens ansvar å ikke svinge inn på en enveiskjørt gate i feil retning".

Det betyr at: Det er han eller hun som kjører en bil som har ansvaret for å sette seg inn i, og følge trafikkreglene. Herunder kommer naturligvis fartsgrenser, enveiskjøring. parkeringsbestemmelser med mer. Det er alltid - og kan aldri være - noen andres ansvar.

Men hvordan kan man hvite den er enveiskjørt når den ikke er skiltet, man kan ikke anta at det i 100% av tilfellene at de som kjører fra parkeringsplassen også kjørte til og/eller at de hele tiden skal huske den var enveiskjørt etter timesvis i butikk, stress med småbarn, etc.

Hvis det ikke er skiltet er den ikke enveiskjørt. Hvis det er skiltet i begge ender av den enveiskjørte strekningen er det skiltet, og da vet man det ved å se på skiltet.

Hvis man har dårlig hukommelse eller blir stresset av småbarn bør man vurdere andre transportmidler enn bil, eller ta ekstra forholdsregler når man kjører. På grunn av nevnte ansvar.

Hvis man kommer til fots og plukker opp en bil har man et ekstra stort ansvar for å sette seg inn i gjeldende regler. Mange villaområder er skiltet med fartsgrensesone.jpg eller parkering_forbudt_sone.jpg

Enveiskjørte veier finnes i de fleste byer og tettsteder. Når man skal kjøre en bil man ikke selv har kjørt TIL et sted må man faktisk kontrollere sånne ting, og om man er usikker må man legge litt ekstra innsats i det (f.eks ved å se seg omkring når man kommer inn i den aktuelle veien).

Det er enkelt å greit mangelfull skilting fra parkeringsplass... når det er sagt betyr det ikke at jeg sier at TS ikke var uten ansvar for kollisjonene men det var heller ikke helt og holdent hans feil.

Jo. Dette var et uhell som følge av litt for lav aktsomhet og varsomhet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det betyr at: Det er han eller hun som kjører en bil som har ansvaret for å sette seg inn i, og følge trafikkreglene. Herunder kommer naturligvis fartsgrenser, enveiskjøring. parkeringsbestemmelser med mer. Det er alltid - og kan aldri være - noen andres ansvar.

Satt på spissen.... så trenger vi ikke skilting?

Hvis det ikke er skiltet er den ikke enveiskjørt. Hvis det er skiltet i begge ender av den enveiskjørte strekningen er det skiltet, og da vet man det ved å se på skiltet.

Fint om du kan dokumentere påstanden... at det er nok å skilte i begge ender å ikke i alle innkjøringer.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

(Må bare understreke at jeg ikke har lest de siste 3 sidene)

Fint om du kan dokumentere påstanden... at det er nok å skilte i begge ender å ikke i alle innkjøringer.
Dette er tilfelle mange steder. Du er nødt til å kjøre forbi et skilt for å komme til innkjøringene du snakker om. Dette er også snakk om kanskje den korteste enveiskjørte strekningen som finnes.

Når du kjører over grensen til et nytt land, begynner du etter en halvtime å lure på hvilket land du er i fordi du ikke ser et skilt som minner deg på dette?

Ikke hundre prosent sammenlignbart, men det får fortsatt fram poenget mitt. Du trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at samme regelen fortsatt gjelder i denne gaten. Synes du skal ta en titt på Google Maps Street View om du ikke har gjort det (Link her. Skiltene viser tydelig hvilken gate du kjører inn i, og de som glemmer dette før de er gjennom gaten er ikke skikket til å være i trafikken. ;) Det er heller ingen innkjørsler å finne der.

Du har tidligere på denne siden spurt spørsmålet om hvordan man kan vite at den er enveiskjørt når det ikke er skiltet. Igjen, sjekk Google maps. Det er skiltet nok, uten tvil. Det er en superliten strekning, med en liten parkeringsplass og butikk helt i begynnelsen. Uansett hvilken vei du kjører inn så er det nok skilting til å vite om du enten har lov å kjøre inn eller ikke. Og et par meter fram er det en parkeringsplass til en butikk. Du kan ikke på denne tiden miste kontroll på hvilken retning gaten går. Og uansett om det er endring av sjofør så har vedkommende ansvaret. Det er mange enveiskjørte gater som er ti ganger verre enn dette, om du har prøvd dette ut i en by så vet du hva jeg snakker om. Det kan ikke være skiltet hver femte meter bare for å ta høyde for at det kanskje blir sjoførbytte.

Jeg trodde vi hadde kommet til en konklusjon på første side, men den gang ei. :p

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fått følgende svar fra Vegvesenet:

Vi ser at gaten var ufulstendig skiltet på den tid uhellet fant sted. Det er nå satt opp et vikepliktskilt for å vise at det er lov å kjøre ut av krysset om man viker for trafikk på forkjørsveien. Vi skal se nærmere på hvilken erstatning du kan ha krav på etter omstendighetene og komme tilbake til deg.

Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar

Fått følgende svar fra Vegvesenet:

Vi ser at gaten var ufulstendig skiltet på den tid uhellet fant sted. Det er nå satt opp et vikepliktskilt for å vise at det er lov å kjøre ut av krysset om man viker for trafikk på forkjørsveien. Vi skal se nærmere på hvilken erstatning du kan ha krav på etter omstendighetene og komme tilbake til deg.

Hva tenker dere om dette?

Som jeg alltid har gjort... mente skiltingen var mangelfull og nå har jeg vel også fått det bekreftet!! :hmm::wee:

Edit:

Med det mener jeg at du ikke er 100% skyld/ansvarlig for kollisjonen men du har selvsagt ett visst ansvar, jeg kjører aldri ut i en vei uten å se meg for selv om jeg har forkjørsrett.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Merkelig svar..

Så, det vegvesenet mener, er at det er altså LOV å kjøre mot kjøreretningen i en enveiskjørt gate, så lenge man ikke passerer innkjøring forbudt-skiltet i motsatt ende? F.eks kjører inn, snur, og kjører tilbake?

Loven er jo rimelig klar:

"526. Envegskjøring

Skiltet angir at kjøring bare er tillatt i pilens retning fram til første vegkryss."

Det hørtes veldig merkelig ut, spør du meg.. Spørs om ikke noen hos vegvesenet er på tynn is nå, selv om man ikke skulle tro det, siden de har satt opp skilt nettopp fordi det er "lov" og greier.. Må vel gjennom en prosess før de får gjort det..

Veldig spent på å høre om fortsettelsen på dette.

edit: Eneste "rimelige" forklaringen jeg kan se for meg, er at den enveiskjørte gaten først starter 4-5 m inn på veien, så det er jo egentlig ikke enveiskjørt før man kommer dit.. Og, det ser også ut som at den venstre parkeringsplassen faktisk sånnsett er utenfor/før den enveiskjørte gaten..(??)

Syntes likevel det er merkelig å sette opp et vikepliktskilt der. Det vil jo bare lokke enda fler til å kjøre ut i den retningen, såvidt jeg kan forstå.. Må jo gå ann å heller sette opp et "liggende" enveiskjørt gate-skilt der, som peker mot butikken, slik at de som kommer fra butikken får en påminnelse om at det faktsik kun er en kjøreretning..

Men, for trådstarters del virker jo svaret fra vegvesenet lovende!

Endret av andjoha
  • Liker 1
Lenke til kommentar
man kan ikke anta at det i 100% av tilfellene at de som kjører fra parkeringsplassen også kjørte til og/eller at de hele tiden skal huske den var enveiskjørt etter timesvis i butikk, stress med småbarn, etc.

Man befinner seg ikke timesvis i en Bunnpris-butikk...

I denne gata ser det ut til at enveiskjøringen begynner der hvor parkeringen til Bunnpris begynner. Ser ut til å være en liten stikkvei på sida av butikken, og fra denne kan man kjøre ned til krysset. Men trådstarter har nok rygget bilen ut av parkeringen, til enveisgata, kjørt noen meter MOT kjøreretningen/enveiskjøringen, og deretter ned på veien. Så har han tydeligvis stått på sin "rett" til å kjøre inn på veien selv om han har sett at biler har kommet i grei fart nedover, og etterpå oppdaget at veien han kjørte inn på var forkjørsvei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...