AdNauseam Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Hmm...? "526.1 Envegskjøring: Skiltet angir at kjøring bare er tillatt i pilens retning fram til første vegkryss." Kilde: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Opplysningsskilt Nettopp, og i andre enden (neste kryss) så er det innkjøring forbudt-skilt (motsatt retning). Så jeg sier igjen, her er det trådstarter som har gjort en feil. Personlig synes jeg han har sluppet billig unna. Endret 21. januar 2013 av Stian Aarskaug 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Den er jo helt klart enveiskjørt. http://goo.gl/maps/8mnSU Men det ser jo ut som utkjøring fra butikk er lov pga vikeplikt skiltet. Men da blir det som nevnt før - fra en parkeringsplass og ikke vei - dermed har du vikeplikt. Endret 21. januar 2013 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Eg kan godt forstå at du, dersom du er lite kjent i området, ikke var klar over skiltingen. At det blir satt opp skilt der i ettertid viser jo at _vegvesenet_(ikke Politiet) innser at skiltingen har vært mangelfull og tatt korrigerende tiltak, slik at de som kjører inn(lovlig), parkerer og så snur uten å huske skiltingen inn også blir gjort oppmerksom på vikeplikten. Forståelig når to personer bytter på å kjøre inn. Det har derimot liten tilbakevirkende kraft, dessverre. Du kan dog prøve deg på en klage til forsikringsselskapet hvor du viser til skilting nå, og før, og en forklaring. Eg tviler dog at du kommer noen vei med det. Det eg derimot ikke kan forstå er at du allikevel kræsjet. Du sier selv at du var klar over vikeplikt for trafikk fra høyre, og samtidig såg at det kom biler fra venstre. Hvordan du da klarer, i et såpass oversiktlig kryss, å knuse bilen er ei lita gåte. Det viser strengt tatt lite aktsomhet. Om du hadde sett deg litt rundt, dvs fremover så ville du ha sett at utkjørselen på andre siden har ett vikepliktsskilt, samt du burde og ha sett skilt om forkjørsvei i den veien du skulle inn i. I tillegg til at du kommer fra en parkeringsplass så bør du ha nok tvil, nok grunner til å stoppe, til at du burde fått med deg vikeplikten. Og ikke minst bilen som du såg men valgte å kjøre fremfor allikevel. 3 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Det er korrekt skiltet, så det er ikke noe han kan gjøre her. Jeg har dog forståelse for at det er lett å gjøre slike feil. Jeg kjørte nesten selv inn feil vei i en gate en gang (så det akkurat før heldigvis). Enveiskjøringer kan være noe dritt, spesielt i en by hvor de går på kryss og tvers. Men som sagt over meg, jeg stusser også på hvorfor dette endte med en kollisjon. Uansett om man har vikeplikt eller ikke så kan man ikke stole blindt på at det ikke kommer noen. Selv om du kjører ut på ein vei og ikke har vikeplikt så er det en god regel å se seg for. Det jeg også stusser litt på er det at Vegvesenet setter opp et skilt, som helt klart ikke skal være der (hvis det er tilfelle det TS påstår). Det var helt klart korrekt skiltet, og et vikepliktskilt vil bare være en motsigelse mot skiltingen. Det blir det samme som at to personer forteller deg to ting som er helt motsatt fra en annen. Det som derimot kunne blitt satt opp var et skilt som fortalte deg at du ikke kunne svinge ut til høyre fra parkeringsplassen. Endret 21. januar 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Det som derimot kunne blitt satt opp var et skilt som fortalte deg at du ikke kunne svinge ut til høyre fra parkeringsplassen. Det meste korrekte hadde vel vært innkjøring forbudt-skilt ut mot vegen. Endret 21. januar 2013 av kjetilkl 3 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Joda, hadde vel det. Har dog ikke sett dette sammen med einveiskjøringsskiltet. Dette er nok fordi at du har fått vite hvilken vei du kjører på når du svinger inn. Kjører du i motsatt rettning får du dette skiltet mot deg, hviis du kommer riktig vei får du skilt for enveiskjøring. Endret 21. januar 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
peetah Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Politiet setter ikke opp noen skilter angående trafikkregler. Vegvesenet gjør. Du har uansett vikeplikt når du kjører ut fra en parkeringsplass og er noe alle lærer når de tar førerkort. I Oslo er det politiet som har skiltmyndighet. Om det er dette du vil diskutere start en ny tråd. Ser dere mener at man skal gå seg en tur rundt i området å gjøre seg kjent med alle skilt som står i området, selv om det peker en helt annen vei. Man burde da kunne sette seg inn i en bil og få opplyst på veien fra en godkjent parkeringsplass til et kyss hvilke regler som gjelder. Det får man nå, nå som det er satt opp et vikepliktskilt der. Den gangen jeg kjørte ut i krysset sto det ikke noe vikepliktskilt der, og man skulle vel tro det er samme reglene som gjelder da som nå, bortsett fra vikeplikten. Om det ikke er lov å kjøre denne retningen bør det stå et skilt som er mulig å se fra den godkjente parkeringsplassen til bunnpris, slik at man ikke blir lurt til å kjøre denne retningen dersom man plukker opp bilen sin her. ALTSÅ UTEN Å HA KJØRT INN DIT. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Men skiltet om forkjørsvei og vikepliktsskiltet på andre siden av veien stod der nok, og minst ett av disse burde du ha fått med deg. 1 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Den gangen jeg kjørte ut i krysset sto det ikke noe vikepliktskilt der, og man skulle vel tro det er samme reglene som gjelder da som nå, bortsett fra vikeplikten. Om det ikke er lov å kjøre denne retningen bør det stå et skilt som er mulig å se fra den godkjente parkeringsplassen til bunnpris, slik at man ikke blir lurt til å kjøre denne retningen dersom man plukker opp bilen sin her. ALTSÅ UTEN Å HA KJØRT INN DIT. Nå er det ganske vanskelig å komme gående til bilen uten å passere skiltet, da.. Det er også merket opp ganske tydelig at det er skråparkering inn mot Bunnpris slik at det er naturlig at man fortsetter i den retningen bilen ble kjørt inn. Hvorfor folk finner ut at de skal snu midt i den trange gata der kommer jeg aldri til å forstå. Sorry, men ingen sympati herfra heller, altså. 1 Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 I Oslo er det politiet som har skiltmyndighet. Om det er dette du vil diskutere start en ny tråd. Siste innskuddet mitt angående dette; Jeg sa aldri noe om hvem som har skiltmyndighet. Jeg sa at politiet ikke setter opp skilter angående trafikkregler. Det er en stor forskjell. Er vel igrunn bymiljøetaten som fikser skiltene, så tok vel til en viss grad feil. Skal igrunn ikke være behov for vikepliktsskilt for å vite at det er vikeplikt ut ifra parkeringsplass. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Intressant tema, må følge med på denne. Spørsmålet mitt da er om forsikringsselskapet har ansvar på mangelfull skilting... Er enig med TS at man må kunne sette seg i en bil fra en "offisiell" parkeringsplass og ha full skilting uten at man er avhengig av å ha sett skiltingen på vei inn til parkeringsplassen for å ikke bryte reglene. Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Skal igrunn ikke være behov for vikepliktsskilt for å vite at det er vikeplikt ut ifra parkeringsplass. Det var ikke fra parkering... Endret 21. januar 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Intressant tema, må følge med på denne. Spørsmålet mitt da er om forsikringsselskapet har ansvar på mangelfull skilting... Er enig med TS at man må kunne sette seg i en bil fra en "offisiell" parkeringsplass og ha full skilting uten at man er avhengig av å ha sett skiltingen på vei inn til parkeringsplassen for å ikke bryte reglene. 1. Samme hvor mye vikeplikt man tror bilene som kommer fra venstre har, har man ingen rett til å kjøre ut foran dem. 2. Uansett rett eller feil kan man nok lære av denne hendelsen at dersom man skal kjøre av gårde med en bil man ikke selv har kjørt TIL et sted har man et større ansvar enn vanlig for å sette seg inn i skilting o.l. Dette blir som å hevde at man ikke behøver å forholde seg til fartsgrensene fra det punktet man starter bilen og fram til første skilt. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Det var ikke fra parkering... Jo. Jeg kjørte ut fra parkeringplassen til høyre, så rett frem og til venstre i krysset. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Det er vel bare parkering frem til veien, som han så kjørte på noen meter og ikke "ut fra en parkeringsplass" Parkeringsplass- 50meter veg- så kryss tolket jeg det som. Så TS bilen , og valgte å kjøre pga man antok at bilen hadde vikeplikt? 1 Lenke til kommentar
exonum Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Det var ikke fra parkering. Han kjørte ut på en VEI, fra parkeringsplassen, og deretter ut i krysset hvor han ble påkjørt. Ergo, han var på en vei, og ikke på vei ut av en parkeringsplass, da ulykken skjedde. Edit: War var litt raskere. Endret 21. januar 2013 av exonum 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Man hadde på tidspunktet ikke vikepliktskilt pga det bare er lov til å kjøre inn der, men veien over vikepliktskilt og ser man opp (om det kommer bil ) ser man den kryssende vegens forkjørsrettskilt. + at man ikke så bilen som kom da man kjørte ut. Vet ikke om det er en sak man kan banke i bordet med. Er det i det hele tatt lov til å kjøre ut mot kjøreretningen? Selv om det nå har kommet vikepliktskilt? Dvs skilt for de som kjører feil? Eller er det lov til å kjøre ut om man starter fra innsiden av sonen? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Nei, slik jeg oppfatter det, så er det ikke en vei. Da kunne man kjørt på veien - dette er utkjøring fra parkering. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Tolker det sånn. Hadde gaten hatt fysisk sperring og man kunne parkere over alt i den hadde hele blitt en P-plass. Endret 21. januar 2013 av War Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Som kjørelæreren min sier; Er du i tvil, regn med at du har vikeplikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå