peetah Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Fikk bilen knust her for en liten stund tilbake. Årsaken til kollisjonen var dårlig skilting på stedet som førte til at ingen "fikk beskjed" om å vike for den andre. Jeg tapte i forsikringen fordi veien jeg kjørte ut i var en forkjørsvei. Det sto imidlertid ikke noe vikepliktskilt i veien som munner ut i denne. Hvem er det da mulig å sende et eventuelt krav til for å få en erstatning? Kenneth Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Hva menes med "dårlig skilting"? Kan du utdype litt mer om situasjonen? Dvs, fart, hvem kjørte på deg, hvilke veier er det, fartsgrenser og gjerne link til Google Maps. Lenke til kommentar
peetah Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Jeg kjørte ut fra parkeringplassen til høyre, så rett frem og til venstre i krysset. Jeg observerte ingen skilt her som tydet på noe annet enn høyreregel i krysset, og dundrende kommer det en sjåfør i 50km/t nedover fra venstre. Veien som krysser er forskjørsvei. Jeg var en tur innom ulykkesstedet nå for 2 uker siden, ca 2 måneder etter sammenstøtet, og det viser seg nå at politiet har fått opp en vikepliktskilt. 3 Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Den veien her er enveiskjørt i samme retning som bilen som står parkert i bildet. Det er ikke meningen at man skal kjøre fra parkeringsplassen og ut i Lambertseterveien. 4 Lenke til kommentar
peetah Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Åssen skal man vite det? Det står jo ingen skilter.. Jeg plukket opp bilen på parkeringsplassen. Min kjæreste hadde kjørt bilen dit. Det er nå satt opp et vikepliktskilt som indikerer at man har vikeplikt når man kjører ut fra denne veien: Politiet setter vel ikke opp et vikepliktskilt om det ikke er lov å kjøre ut denne veien. . . Endret 21. januar 2013 av peetah Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Åssen skal man vite det? Skiltet som står i gata når du kjører inn i den? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Har du link til Google Maps? Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Siden du henta bilen der, så regner jeg med at du bor i nærheten og veit at den veien er trafikkert. Da bør man være varsom, særlig om man ikke veit om man har vikeplikt eller ei. Har selv bodd like ved der, så kjenner veien godt Fra google maps: https://maps.google.com/?ll=59.875885,10.818659&spn=0.000656,0.002064&t=h&z=20&layer=c&cbll=59.875948,10.818533&panoid=qdOtFCgN4NQmF68hev5LoQ&cbp=12,302.97,,0,9.03 Endret 21. januar 2013 av Mreinha Lenke til kommentar
peetah Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Skiltet som står i gata når du kjører inn i den? Jeg hadde gått til butikken fra Abildsø. Kjæresten min skulle møte meg der, hun kjørte bilen. Mens hun var å handlet skulle jeg opp på Lambertseter senter å kjøpe en gave til henne. Fra jeg satte meg inn i bilen fulgte jeg alle skilt. Det er imidlertid nå satt opp et nytt skilt, antakeligvis fordi politiet har innsett at skiltingen var mangelfull. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Høyreregelen er generell og gjelder selvsagt selv om det ikke er skiltet - med mindre det klart er skiltet at du kjører på forkjørsvei må du altså regne med vikeplikt fra høyre. Den eneste du kan "kreve" erstatning fra er nok forsikringsselskapet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Eg fant gata, og her er skiltinga inn i gata: https://maps.google.no/maps?q=nyl%C3%A6nde+borettslag&ie=UTF8&ll=59.875952,10.818615&spn=0.008454,0.023088&client=opera&oe=utf-8&fb=1&gl=no&hq=nyl%C3%A6nde+borettslag&cid=0,0,11856187581885148743&t=h&z=16&layer=c&cbll=59.876138,10.817968&panoid=H96PtNK2lk6e7ZZcXWXggg&cbp=12,146.63,,0,-0.08 3 Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Skjønner ikke hvorfor han klager på skiltinga. Det er innkjøringforbudt fra andre veien, og tydelig merket enveiskjøring den andre veien. Bildene er fra 2009, så skilta har stått der en stund... 1 Lenke til kommentar
peetah Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Høyreregelen er generell og gjelder selvsagt selv om det ikke er skiltet - med mindre det klart er skiltet at du kjører på forkjørsvei må du altså regne med vikeplikt fra høyre. Den eneste du kan "kreve" erstatning fra er nok forsikringsselskapet. Jeg regnet jo med å måtte vike for trafikk fra høyre. Problemet dukker jo derimot opp, når jeg kun har biler som kommer fra venstre og velger derfor å kjøre ut. Det var trafikken som da kom fra venstre som var på forkjørsvei. Jeg hadde ikke observert noen skilt og føler meg derfor lurt. Lenke til kommentar
peetah Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Jeg kjørte jo ikke inn i gata.. Er det så vanskelig å forstå? Jeg kan ikke kjøre ut i krysset og så se bak meg etter skilt som indikerer kjøreretningen jeg burde ha kjørt? Jeg plukket opp bilen på parkeringen rett utenfor bunnpris. Nå er det i etterkant kommet opp et vikepliktskilt? Dermed er det vel noe som skurrer? Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Eneste jeg kan være enig i, er at jeg ikke skjønner hvorfor det nå er ett vikeplikt skilt der, om det er enveiskjørt motsatt veg. menmen. 4 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Jeg regnet jo med å måtte vike for trafikk fra høyre. Problemet dukker jo derimot opp, når jeg kun har biler som kommer fra venstre og velger derfor å kjøre ut. Det var trafikken som da kom fra venstre som var på forkjørsvei. Jeg hadde ikke observert noen skilt og føler meg derfor lurt. Hm, skjønner, så på feil høyre - uansett så kan selvsagt vegvesenet skilte tydeligere dersom de mener det er behov for det uten at det medfører ansvar for tidligere uhell. Det er uansett ditt ansvar som bilfører å gjøre deg kjent med skilting (typisk eksempel; å parkere "feil" vei i en gate fritar deg ikke for ansvar for ikke å ha sett parkerings-forbudt skiltet som du hadde sett dersom du kom kjørende "riktig vei" selv om du ikke har mulighet til å se det slik du kjørte) - så jeg tror ikke du kommer noen vei med det. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Vikepliktsskiltet som har kommet i ettertid er litt merkelig, ja. Det har imidlertid ikke noe med saken å gjøre; det sto ikke der da du krasjet. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Det er du som trafikant som skal gjøre deg oppmerksom på skiltene. Du kom deg på et eller annet vis inn til butikken. På veien må du har kjørt forbi et skilt som forteller deg at du enten ikke kan kjøre inn der du kjørte, eller at du ikke har lov til å kjøre der på tilbakeveien. Enten eller, avhengig av hvilken retning du kom i. Jeg vet ikke om det er satt opp skilt, fordi jeg har aldri vært der, men så lenge det er skiltet så har du ingen unskylning og skylden vil da falle på deg. Så, spørsmålet blir derfor: er det du som ikke fulgte med på skiltene, eller manglet det et skilt? EDIT: Ser nå på Google Maps at det er riktig skiltet. Da konkluderer jeg herved med at du er skyldig og ansvaret ligger på deg. Endret 21. januar 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Hmm...? "526.1 Envegskjøring: Skiltet angir at kjøring bare er tillatt i pilens retning fram til første vegkryss." Kilde: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Opplysningsskilt Endret 21. januar 2013 av Hotel Papa Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Politiet setter vel ikke opp et vikepliktskilt om det ikke er lov å kjøre ut denne veien. . . Politiet setter ikke opp noen skilter angående trafikkregler. Vegvesenet gjør. Du har uansett vikeplikt når du kjører ut fra en parkeringsplass og er noe alle lærer når de tar førerkort. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå