Gå til innhold

"Lavkarbo" uten å trene

Anbefalte innlegg

Jeg går ikke på karbokur.. Men jeg prøver å la være å spise potet,ris, pasta, brød i hverdagen ihvertfall.. Jeg har kommet over ei oppskrift på lavkarbo-brød som jeg er veldig glad i å bake! Så har jeg prøvd meg på norn lavkarbo-pizzadeiger osv.. Men det jeg da lurer på er om jeg bare blir tykkere av åcspise lavkarbobrød når jeg ikke følger denne "dietten" til punkt og prikke?

Ja, nå ble overskrifta litt feil i forhold til innholdet men :p jeg er ikke så innmari flink til å trene heller.. Går meg noen turer nå og da bare egentlig...:/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer langt med turer. Men det sunneste er et variert kosthold. Vil du gå ned i vekt må du spise mindre kalorier enn hva du bruker. Lavkarbo er ikke en kur mot overvekt, men spør du meg er det en gimmick laget av markedsførere.

Lenke til kommentar

Du kommer langt med turer. Men det sunneste er et variert kosthold. Vil du gå ned i vekt må du spise mindre kalorier enn hva du bruker. Lavkarbo er ikke en kur mot overvekt, men spør du meg er det en gimmick laget av markedsførere.

Er ikke litt av prinsippet bak lavkarbo at kroppen ikke lagrer fett like lett om man ikke får i seg så mye karbohydrater?

Lenke til kommentar

På bekostning av at man mister hovedkilden til energi som kroppen trenger. Dagen man begynner å spise carbs igjen raser man opp i vekt, med mindre man har stålkontroll på kosthold generelt.

Er ikke fett også energi? Ser man på for eksempel inuitter så spiser de nesten kun kjøtt. Går visst også greit å spise litt karbohydrater uten at det skal ødelegge for lavkarbo dietten, husker dog ikke hvor mye det var.

Lenke til kommentar

I prinsippet er lavkarbo og lavfett-dietter det samme, og går begge ut på å eliminere en av de to store energikildene/kalorikildene våre. Det er vanskeligere å spise alt for mange kalorier når man unngår en av disse. Ta for eksempel en burger: eliminer brødet, og du sitter igjen med mange færre kalorier. Eliminer osten, dressingen og stekefettet, og du sitter igjen med mange færre kalorier. La oss si at du spiser burgere hver dag. Det sier seg selv at dersom du eliminerer enten karbohydratene (brødet) eller fettet (osten, dressingen, stekefettet) hver dag, så vil du totalt spise færre kalorier hver uke, og dermed gå ned i vekt.

Det er ikke det at du ikke spiser karbohydrater eller fett som gjør at du går ned i vekt, det er det at du har eliminert en av de to store energikildene fra kostholdet ditt som gjør at du går ned i vekt. Når du begynner å spise fett/karbohydrater igjen da, så er det ikke fett-/karbohydratsjokk som gjør at du begynner å gå opp i vekt igjen, det er det faktumet at du spiser de kaloriene du før ikke spiste som gjør at du går opp i vekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er ikke litt av prinsippet bak lavkarbo at kroppen ikke lagrer fett like lett om man ikke får i seg så mye karbohydrater?

Hmm... Resultatet av lavkarbo er dette, men fordi kroppen ikke lagrer så mye fett? (tja, det blir vel kanskje et definisjonsspørsmål!). Årsaken er vel at når en spiser karbohydrater skilles insulin ut. Dette gjør at glukose absorberes av celler. Kroppen og kanskje spesielt hjernen er avhengig av å opprettholde en viss konsentrasjon av glukose i blodet. Reaksjonsveien (nedbryting) fra karbohydrater til glukose er ikke på langt nær så energikrevende som det er å danne glukose fra andre energikilder (proteiner og fett). Kroppen velger generelt minste motstandsvei pga. evolusjon og metabolismen er alt annet enn et unntak. Fettet ditt brennes dermed ikke for å opprettholde konsentrasjonen. Du brenner heller ikke av glykogen som igjen ville stått foran fett i prioriteringsrekkefølgen. (Å bygge opp glykogenkjeder koster også energi og ved lavkarbo vil disse lagrene måtte fylles gjennom en tyngre reaksjonsvei enn ved spalting av karbohydrater.)

Enkelte studier har antydet at lavkarbodietter kan ha økt effekt fremfor andre kalorireduserte dietter over kortere tidsperioder, men at over lengre tidsperioder blir effekten tilnærmet lik og det er kaloriantallet som avgjør. Jeg gjetter på at dette kan ha noe med reaksjonsveien beskrevet over å gjøre. Etter hvert vil også manglende inntak av kalorier resultere i nedbrytning av fett (og over tid gå i ett med lavkarboresultater.)

Når det er sagt skal man spise veldig lite karbohydrater for å oppnå de mest ekstreme effektene av lavt karbohydrat inntak og det er ikke spesielt sunt (snakker nå om ekstrem lavkarbo som resulterer i ketoacidose.) Dessuten er det vanlig oppfatning at lavkarbo gjør det "helt greit" å helle i seg mettet fett og animalsk fett. Dette er stikk i strid med gjengs vitenskapelig oppfatning om fettinntak i forhold til lipidprofil og hjerte/kar-helse. Karbohydrater har derimot ikke negativ innvirkning på dette (uten å tenke på diabetikere/evt. andre unntak)

Å spise litt ekstra proteiner og umettede/flerumettede fettsyrer skader ikke. Når man velger karbohydrater er det også veldig lurt (som du sikkert har hørt før) å velge "langsomme" karbohydrater. Disse lengre karbohydratkjedene tar lenger tid å spalte enn kortere kjeder/enheter (for eksempel sukkertyper) før de når blodet i glukoseform. Resultatet er en lavere og mer balansert insulinrespons. Sammensatte karbohydrater vil dermed videre forhindre hurtig fall i blodsukker. Dermed vil de også (kunne) redusere sannsynligheten for at du blir sulten fort igjen, sammenlignet med om du hadde spist enklere karbohydrater.

Unødvendig høye konsentrasjoner av insulin er også uheldig av andre årsaker (type 2 diabetes, hormonforstyrrelser mm.) Dette skal jeg ikke gå inn i detalj på, men vit at det er slik.

I prinsippet er lavkarbo og lavfett-dietter det samme, og går begge ut på å eliminere en av de to store energikildene/kalorikildene våre. Det er vanskeligere å spise alt for mange kalorier når man unngår en av disse. Ta for eksempel en burger: eliminer brødet, og du sitter igjen med mange færre kalorier. Eliminer osten, dressingen og stekefettet, og du sitter igjen med mange færre kalorier. La oss si at du spiser burgere hver dag. Det sier seg selv at dersom du eliminerer enten karbohydratene (brødet) eller fettet (osten, dressingen, stekefettet) hver dag, så vil du totalt spise færre kalorier hver uke, og dermed gå ned i vekt.

Det er ikke det at du ikke spiser karbohydrater eller fett som gjør at du går ned i vekt, det er det at du har eliminert en av de to store energikildene fra kostholdet ditt som gjør at du går ned i vekt. Når du begynner å spise fett/karbohydrater igjen da, så er det ikke fett-/karbohydratsjokk som gjør at du begynner å gå opp i vekt igjen, det er det faktumet at du spiser de kaloriene du før ikke spiste som gjør at du går opp i vekt.

Ja, til syvende og sist er en kalori en kalori, men det blir også noe enkelt å beskrive det slik.

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

En ting som er greit å få med seg er at proteiner gir en bedre metthetsfølelse i forhold til både fett og karbohydrater. F.eks metter det ikke spesielt mye å drikke en halvliter cola, men det er ca like mange kalorier i en 150grams kyllingfilet og den metter veldig bra.

Å holde seg unna karbohydrater gjør også at du slipper perioder med først høyt og så lavt blodsukker, mens kroppen justerer fettforbrenningen etter et måltid. Jeg er rimelig slank og hvis jeg spiser/drikker f.eks en brødskive med syltetøy på morgenen så blir jeg fort veldig sulten etterpå. Hvis jeg spiser en liten neve nøtter (ca samme kcal mengde), så unngår jeg den intense sulten. Nå skal det sies at jeg er rimelig slank og kroppen min er ikke helt godvenner med karbohydrater, så den reagerer nok litt mer ekstremt enn det som er vanlig.

Fett gjør ikke noe særlig fra eller til for hvordan jeg føler meg, men er en lettfordøyelig kilde på energi som ikke påvirker blodsukkeret noe nevneverdig. Hvis jeg skulle justert kostholdet mitt for å gå ned i vekt, så ville jeg justert ned på karbohydrater og opp på proteiner og rett og slett spist mindre generellt.

Det kan være tungt å trene hardt på diett, så hvis du ikke trener noe særlig fra før hadde jeg heller prøvde å opprettholde et greit nivå. Gå trapper, gå/sykkle til jobben, gå til butikken, måk oppkjørselen til naboen (gjerne min), ta en 10 min gåtur i lunsjen. Unngå 6 timer i sofaen mens du ser på tv hver kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...