Gå til innhold

Nytt zoomobjektiv til Sony

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på utkikk etter et nytt objektiv til mitt Sony a57-kamera.

Jeg søker etter et objektiv som jeg slipper å bytte ut under bildetaking, det vil si at det tar bilder på både nær og lang avstand (f.eks. 18-250 mm).

Jeg har sett på følgende alternativer:

Tamron AF 18-270 mm

Sigma 18-250 mm

Sony SAL 18-250 mm

Jeg ønsker å ha et objektiv som har relativt rask autofokus, men jeg er litt usikker på hvordan disse alternativene er. Er det noen som vet om disse og kanskje har erfaringer med dem?

Er det eventuelt noen andre objektiver som er tilgjengelig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

Ingen av disse er kjent for å være raske objektiv. Det er vel egentlig ingen av disse superzoomobjektivene.

Når det er sagt så har jeg selv en Sony SAL 18-250mm og dette er det desidert mest brukte objektvet mitt. Det brukes mye på reiser og ferie og når lysforholdene er gode. Ut på kvelden og til bruk inne bytter jeg til min Sony SAL 16-50mm F2,8.

Til mer artistisk bruk og når en har bedre tid så finnes det et hav av objektiv som vil gi bedre bildekvalitet en disse superzoomene. Men jeg syntes at brukervennligheten oppveier dette. Kvaliteten tror jeg uansett langt overgår kitobjektivet som fulgte med kamera.

Når det gjelder Sony SAL 18-250mm så har dette en forholdsvis støyende autofokusmotor. Det er dermed ikke særlig egnet til videobruk.

En annen ting er at objektivet etter noen titals tusen bilder er "løsnet i Zoomen" dette medfører at vekten av linsene gjør at zoomen raser ut/inn om du holder kamera ned eller oppover.

Ellers er autofokusen rimelig kjapp og treffer bra selv ved forholdsvis svakt lys.

Når det gjelder valg av objektiv så tror jeg ikke kvalitetsforskjellen mellom Sony og Tamronobjektivet er særlig merkbar.

Tamron 18-270mm har de nylig hatt på tilbud på Lefdal til 2995,- mens det billigste Sony 18-250mm jeg finner koster 4295,- så da blir jo Tamronobjektivet 1300 kroner billigere!

Sigma objektivet har jeg ingen kjennskap til så om dette er verd de ekstra pengene skal jeg ikke uttale meg om.

Da disse Sonykameraene har bildestabilisator innebygget i kamera så vil jeg i tillegg lansere Tamron 18-200mm som et godt alternativ til dem på lavbudsjett. Dette har Japan foto til 1265,- og gir mye fotoglede for lite penger.

Mitt fotoutstyr:

Sony SLT A77.

Sony SAL 16-50mm f2,8

Sony SAL 18-250mm f3,5-6,3

Sony SAL 55-300mm f4,5-5,6

Sony SAL 50mm f1,4

Håper dette gjør valget ditt litt lettere. ;-)

MVH

Thor

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...