Gå til innhold

Win 8 64 eller 32bit?

Anbefalte innlegg

Hey, siden jeg har lest at win 8 selv kan bli kjørt på en gammel maskin, trur dere da at en pc med:

athlon 64

1gb ram

Er nok til å kunne kjøre 64bit? Eller MÅ den pcen da bli utstyrt med minimum 2gb ram da?

For ellers så må jeg kun kjøre 32bit på en 64bit pc.

Det eneste pcen skal brukes til er å spille av videoer som er delt på hjemme netverket og avspilles av mpc hc som er det eneste programmet som skal bli installert.

Endret av Pargadox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi han helt fint kan kjøre 32bit?

Leste litt her:

http://www.howtogeek.com/56701/htg-explains-whats-the-difference-between-32-bit-and-64-bit-windows-7/

At 32bit går helt fint da jeg ikke har mer enn 4gb ram, plus at eldre drivere også har litt problemer med 64bit.

Og at selv om jeg kunne installert 64bit, jeg kunne allokert 2-3 extra gb som virtuelt minne med c disken.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng å bruke Windows 8 32-Bit og da samtidig oppmuntre programvareutviklere til å fortsatt utvikle for denne eldre arkitekturen.

Fremtiden er 64-bit, og det bør også reflektere anbefalingene dere gir her.

Hvis vi også hadde fått mer maskinvareinformasjon fra for eksempel SIW, eller modellnummer på maskinen det er snakk om, så kunne det vært mulig å finne billige oppgraderinger som forlenger levetiden for maskinen.

Her er jo for eksempel RAM høyaktuelt. Men nå har ingen her fått noen beskrivelse på hva slags behov trådstarter har.

Lenke til kommentar

Husk på at 64bit versjonen av Windows faktisk bruker noen hundre MB mer med RAM da. Så på en pc med kun 1 GB med RAM er det faktisk ikke så lurt å bruke 64bit versjonen.

Greit at 64bit versjonen utnytter minnet bedre, men likevel så vil du ha mindre tilgjengelig RAM med 64bit kontra 32bit.

Ellers er det jo få bakdeler med 64bit nå om dagen. Men i dette tilfellet hadde jeg helt klart valgt 32bit.

Lenke til kommentar

Her er nok anbefalingen fra min side soleklart å bruke tid på å spore opp en gigabyte med ekstra minne som er kompatibelt med nåværende minnebrikke og bruke Windows 8 64-bit, forutsatt at prosessoren støtter det. Vi har jo ikke fått noen modellbetegnelse som jeg kan se.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Kan likevel ikke se noen fordeler så lenge det er under 4 GB med RAM. Fordelen med Windows lisenser er jo at nøkkelen fungerer både på 32bit og 64bit. Det er jo lite trolig at trådstarter planlegger å oppgradere til 4 GB+ på den aktuelle pcen, og kan da fint kjøre 32bit.

Så kan han bruke samme Win8 nøkkel på en ny pc, eller om han skulle finne på å få mer enn 4 GB med RAM.

Lenke til kommentar

Er helt enig i at mer RAM er lurt. Jeg har selv brukt en gammel Core 2 Duo CPU med 2 GB RAM som stue pc (med Vista Ultimate installert) siden 2007. Pcen er brukt til DVD samlingen min, TV (TV-kort) samt nedlastet filmer i .avi/.mkv format. 2 GB har holdt akkurat, så 1 GB er nok i minste laget.

Måtte oppgradere CPU (til 4 kjerners) og RAM (til 8 GB) nå i helgen ettersom jeg fikk meg en intern blu-ray spiller i pcen og begynte å rippe blu-ray filmene mine. .mkv filer på 30-40 GB lot seg ikke spille av uten hakking på 2 GB RAM med den CPUen jeg hadde.

PS! Har helt til nå i helgen brukt Vista 32bit på pcen. Byttet til Windows 7 64bit nå samtidig som jeg fikk mer RAM og bedre CPU. Men 32bit har fungert utmerket siden 2007 i alle fall.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Med minimalt med minne så vil 32 bit vanligvis kjøre hurtigere enn 64 bit. Det skyldes vel sannsynligvis at 64 bit programmene tar mer plass i ram slik at det behøves mellomlagring på hd. Når man passerer en viss størrelse på ram mengden ram så vil det skifte om og 64 bit blir raskere enn 32 bit.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert Linux, siden behovet bare er dette? (eksempelvis Ubuntu)

Vurderte kubuntu, men var så mye greier med å få alt til å funke med kommandoer og greier så jeg blåste i det :p Plus at ubuntu/kubuntu ikke støtter mpc hc. (vurderte xbmcbuntu, men ble for mye greier)

Kan likevel ikke se noen fordeler så lenge det er under 4 GB med RAM. Fordelen med Windows lisenser er jo at nøkkelen fungerer både på 32bit og 64bit. Det er jo lite trolig at trådstarter planlegger å oppgradere til 4 GB+ på den aktuelle pcen, og kan da fint kjøre 32bit.

Så kan han bruke samme Win8 nøkkel på en ny pc, eller om han skulle finne på å få mer enn 4 GB med RAM.

trur ikke 4gb er noe jeg trenger da mpc hc er det eneste programmet som skal installeres på maskina.

Dele filmer, som i å spille av filmer ?

Det stiller krav til minne og prosessor, avhengig av kvaliteten på filmene. Høres ut som om du i første omgang kan dra nytte av en god codecpakke til å begynne med.

Skal dele film mappene på nettverket og åpne dem med win 8 pcen som da skal spille de av via mpc hc som også har gpu support.

Og filmene er 720+ og 1080p, 2.5mb's - 6mb's datarate

Lenke til kommentar

Fint at vi fikk frem den informasjonen. Da kan du sikkert også legge det i førstepost sånn at de som titter innom her eventuelt kan gi deg bedre anbefalinger på andre spørsmål du måtte ha.

Men som myhken har sagt så klarer du deg fint med 32bit W8, og en ekstra rambrikke.

Det bør være greit å få tak i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...