Gå til innhold

Toll og MVA for innførsel av alkohol og brus i samme forsending?

Anbefalte innlegg

Stilte samme spørsmål i tråden "Toll og MVA for dummies", men ettersom den er i Hardwaredelen så tviler jeg på at brukerne der kan like mye om innførsel av næringsmiddler.

Jeg har et lite problem med utregning av priser her.

Greia er at jeg skal importere alkohol, men i samme forsendelse skal jeg importere ett brett med energibrus i tillegg, ettersom siden jeg skal bestille fra krever at man bestiller for mer enn €20, og at frakten koster €40 (300 NOK).

Som sagt så sliter jeg med å regne ut totalprisen her.

Alkoholen som skal importeres.

Brusen som skal importeres.

Er det slik at alt blir regna som alkohol hvis det er i samme forsendelse?

Har regnet ut hvor mye det hadde blitt om jeg bestillte det hver for seg, men siden frakten er så dyr er ikke dette et alternativ.

post-95211-0-47019600-1358791834_thumb.jpg

Jeg tviler også på at om man legger sammen summen av regnestykkene at man får totalsummen for forsendelsen, ettersom regnestykket går ut fra 2 priser på frakten, og ikke deles seg imellom. Men som sagt så vet jeg ikke hvordan avgifter regnes ut i samme forsending.

Er det noen som vet hvordan jeg skal regne ut dette?

Hvis det er så enkelt som å dele frakten på 2, og at det på den måten regnes ut sammen med det andre, så blir totalprisen for alkoholen 950, og 900 for brusen, noe som er ganske stor forskjell fra henholdsvis 1150 og 1100.

Håper noen klarer å finne ut av dette for meg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har spesielt stor peiling på dette med toll og MVA, så virker det veldig logisk at det rett og slett blir 150kr i frakt på hver av dem, i stedet for 300, akkurat som du sa. Men hvis det opprinnelig var 1150 og 1100, blir det vel strengt tatt 1000kr og 950kr, og ikke 950 og 900? :)

Uansett, spennende at du importerer alkoholholdig energidrikke! Har hatt veldig lyst til å prøve blant annet four loko, men har vært dårlig med muligheter til å få tak i det til en brukbar pris. Må også si at det koster skremmende mye å importere det du skal kjøpe der. Omtrent 1000 kroner for 12 bokser?

Lenke til kommentar

Man må betale MVA for vare+frakt, så når frakten reduseres så betaler man også mindre for MVA, derfor blir regnestykket 1150/1100 til 950/900. Dette gjør meg usikker på hvilke regnemetoder som bør brukes.

Grunnen til at det blir så sinnsykt dyrt er som du ser på regnestykket mitt alkoholavgift, miljøavgift og merverdiavgift.

Derfor hadde jeg håpet på å spare litt ved å bestille flere ting på samme tid.

1 brett = 1150 -> 96,- pr boks

2 brett = 1950 -> 81,- pr boks

3 brett = 2700 -> 75,- pr boks

Fortsatt billigere enn mange typer vin og likører* selv ved bestilling av 1 brett.

Men setter pris på om flere kan svare på spørsmålet i førstepost; Hvordan blir utregning av Toll og MVA for innførsel av alkohol og brus i samme forsending? :)

*Fra Vinmonopolet.

Endret av Insomniatic
Lenke til kommentar

Jeg har også bestilt energy drinks fra en tysk side, men jeg er så heldig at jeg har kontakter i Tyskland som kom på besøk så jeg betalte litt frakt og det var alt, kan hende noen av drinkene er ulovlige i Norge men det var ikke noe problem å få de over grensa (Hirtsals-Kristiansand). Men du har kanskje ikke den muligheten :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...