homeboy1 Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Hei. Jeg lurte på hvilken rekkefølge jeg skal begynne med når jeg skal trene styrke? Er dette lurest?: Mage Knebøy Skråbenk manualer Roing Bredt Arnoldpress Bicepscurl Tricepspress Lenke til kommentar
Akse Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Du skal ta det i den rekkefølgen det står i programmet. Jeg ville dog begynt med knebøy og tatt mage til slutt. Endret 21. januar 2013 av Akse Lenke til kommentar
homeboy1 Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 Du skal ta det i den rekkefølgen det står i programmet. Jeg ville dog begynt med knebøy og tatt mage til slutt. Men er det riktig hvis jeg feks klarer å ta 50 kg i knebøy, skal jeg gå ned til 40 kg den første treningsdagen? Jeg syntes det så så rart ut.. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg forstår ikke helt hva du mener, men du skal løfte ganske langt unna din 1 rep max. Så om du makser 50kg i knebøy vil jeg anta at du kan trene med rundt 35kg. Lenke til kommentar
homeboy1 Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg forstår ikke helt hva du mener, men du skal løfte ganske langt unna din 1 rep max. Så om du makser 50kg i knebøy vil jeg anta at du kan trene med rundt 35kg. Jeg skjønner ikke hva som er meningen med det? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Klarer du, la oss si 8 reps på 50kg? Om du bare klarer 1-3 reps må du ned i vekt for å få opp treningsvolumet. Lenke til kommentar
homeboy1 Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 Klarer du, la oss si 8 reps på 50kg? Om du bare klarer 1-3 reps må du ned i vekt for å få opp treningsvolumet. Jeg klarer 12 med 50 kg. Det var vell det man skulle finne ut først, hvor tungt en klarte maks 12 ganger. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Da kan du fint trene med f.eks 60kg. Lenke til kommentar
homeboy1 Skrevet 24. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2013 Da kan du fint trene med f.eks 60kg. Det tipper jeg neppe. Ifølge grunnprogrammet på RYP, så skal man ta 3 sett. Og jeg klarte det AKKURAT 12 ganger med 50 kg, så tror ikke jeg klarer å ta 60 kg i 3 sett. I såfall må jeg gå ned på settene eller reps, men da følger jeg jo ikke programmet. Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 (endret) Om du feks klarer 50kg knebøy 12 ganger, så kan man tenke seg du kanskje klarer 55kg 10 ganger. Kalkulatoren sier da 3x12x44kg, synes det høres fornuftig ut? Edit: ser i ettertid at du nevner at det er 12 ganger du skal regne ut i fra, men det er 10 reps du skal regne ut i fra (10RM) Endret 24. januar 2013 av JaBBe Lenke til kommentar
homeboy1 Skrevet 24. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2013 Om du feks klarer 50kg knebøy 12 ganger, så kan man tenke seg du kanskje klarer 55kg 10 ganger. Kalkulatoren sier da 3x12x44kg, synes det høres fornuftig ut? Ja det høres bedre ut. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg må ta så mange sett? Er det ikke bedre å ta mye mer kg på stangen og klare bare 1-2-3 reps? Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Det er bare slik de første ukene, hvis du ser fra uke 5 (tror jeg), er det 4 reps Lenke til kommentar
homeboy1 Skrevet 25. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2013 Ja så det, men du vet ikke hvorfor det er slik først? Hvilken betydning det har.. Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Fra programmet du selv følger: Vi har lagt inn både 12 og 8 reps i programmet for å være sikker på at du får hele spennet for muskelbygging og styrkeøvelser. 12-repsfasen er ren muskelbygging, mens du i 8-repsfasen nærmer deg området for styrkeøkning. 8-repsfasen er fortsatt muskeloppbyggende og det er derfor viktig å fortsatt ha fokus på en rolig og kontrollert gjennomførelse. Uke 5-6: 4 repetisjoner I uke fem og seks trener du med tyngre vekter og kjører kun 4 repetisjoner per sett. Disse repetisjonene må utføres eksplosivt! Dette betyr at du skal mobilisere all styrken i starten av hvert løft. Det er denne typen trening som øker styrken. Dersom målet ditt kun er å øke mest mulig i muskelmasse, er allikevel 4-repsfasen viktig. Den gjør at du kan løfte tyngre og mer effektivt i neste fasen for muskelvekst. Lenke til kommentar
homeboy1 Skrevet 25. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2013 Nice, takk Lenke til kommentar
homeboy1 Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 På roing bredt, så står det at jeg skal ta 27.20 kg og neste gang 28.90 kg. Det som er dumt er at jeg har ikke noe apparater som tar nøyaktig denne vekten. Det neste på roingen blir 34 kg, er det et problem? Dette problemet gjelder flere øvelser også, som skråbenk manualer, arnoldpress osv. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Du burde lese gjennom dokumentasjonen som følger RYP litt nærmare. Dei aller fleste spørsmåla du har stilt i denne tråden står svar på der. Når det gjeld at det er vanskelig å få akkurat vekt i enkelte øvelsar, så tar du det som er nærmast. Må du ta to gongar på same vekt før du går opp eit trinn, så får du heller gjere det. Endret 29. januar 2013 av archanios Lenke til kommentar
homeboy1 Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Du burde lese gjennom dokumentasjonen som følger RYP litt nærmare. Dei aller fleste spørsmåla du har stilt i denne tråden står svar på der. Når det gjeld at det er vanskelig å få akkurat vekt i enkelte øvelsar, så tar du det som er nærmast. Må du ta to gongar på same vekt før du går opp eit trinn, så får du heller gjere det. Synes at det er godt med litt andre synspunkter og meninger også. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Tingen er at det er eit program for nybyrjarar og basert på spørsmåla dine så vil eg tru du fell innanfor den kategorien. Då kan det vere greit å prøve å sette seg litt inn i programmet når det ligger så lett tilgjengelig. Har veldig gode erfaringar med RYP og då fulgte eg programmet omtrent etter bokstaven. Lenke til kommentar
homeboy1 Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 Okei, takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå