Gå til innhold

Hvilket kamera anbefaler dere?

Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-207017

Anbefaler deg og lese litt i denne geniale guiden "blender, lukker, iso og litt til" da får du er grei forklaring på hvordan et kamera oppfører seg.

Lest. Og sett ulike videoer/artikler... Lært mer om hvordan bruket et kamera og funksjonene på denne timen enn jeg har gjort hele livet omtrent... Er en selvfølge å tilegne seg kunnskap for å ta bedre bilder, men nå har øynene gått mer opp for det. Takker :)

Har noen tips til objektiv?

Justerer dere ofte på blenderåpnina/lukktertid/isoen manuelt, eller går dere i auto størsteparten?

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Du skriver jo at du liker makrofotografering. Da kan det jo være gøy å prøve et skikkelig objektiv ment for det. Om du nå kun har kitobjektivet (det som fulgte med) så har du til nå tatt "nærbilder" mer enn makro. Akam har en fin artikkelserie som forklarer litt rundt dette. Første del finner du her: http://www.akam.no/artikler/makro-_naerfotoguide-_del_1/74569

Bare så det er nevnt et makro-objektiv kan også brukes til annen fotografering.

Lenke til kommentar

Justerer dere ofte på blenderåpnina/lukktertid/isoen manuelt, eller går dere i auto størsteparten?

Objektivtips, f.eks. Canon EF-S 17-55mm f/2.8, fast objektiv 50mm

Angående ISO så justerer jeg personelig alltid manuelt. Dette lærer du med tiden, bare test å feil samt å vite hvorden man skal bruke iso i forskjellige situasjoner hjelper. :)

Lenke til kommentar

Lest. Og sett ulike videoer/artikler... Lært mer om hvordan bruket et kamera og funksjonene på denne timen enn jeg har gjort hele livet omtrent... Er en selvfølge å tilegne seg kunnskap for å ta bedre bilder, men nå har øynene gått mer opp for det. Takker :)

Veldig bra! Stå på.

Jeg er en typisk "AV" bruker. Når jeg ser et motiv tenker jeg først og fremst blender og dybdeskarphet. Hva skal med? Hva skal "blures" ut? Hvor skal jeg legge fokus for å få det jeg ønsker skarpt. I AV modus velger du blender/dybdeskarphet og kameraet ordner resten. Vil tro at 80% av mine bilder blir tatt i denne modusen.

- Landskap = alt i fokus = liten blender(stort F tall)

- Portrett = kun motivet i fokus = stor blender(lite F tall)

Når jeg har gjort dette, så begynner jeg å tenke på hvilken ISO verdi jeg trenger for at lukkertiden skal bli rask nok, for å forhindre uskarphet. En grei huskeregel på ditt kamera er å ha en lukkertid på det dobbelte av brennvidden. 50mm = ca 1/100 sek lukkertid.

I noen situasjoner tenker man omvendt. Da selve poenget med bildet er lukkertiden(TV). F.eks. biler på motorveg om natta da man vil dra ut lysene fra bilene.(husk stativ).

I situasjoner da jeg har god tid og kameraet ofte på stativ tyr jeg til Manuell(M).Typisk bilder av stjerner, nattbilder. Da er det bare å eksperimentere seg frem.

Angående objektiv:

- EF 50mm F/1,8 II er superbillig og en kjapp inngansport til fastoptikk og stor blender.

http://www.the-digit...ens-Review.aspx

Slik nevnt over 17-55 er bra, men svindyr. Prøv med et billig fastobjektiv først.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Joda, jeg lærte å fotografere med Nikon FA. Første digitale speilrefleks jeg eide var D300S, og nå D700. Synes ikke akkurat overgangen har vært noe vanskelig. Har hatt diverse kompakte digitaler, og aldri klart å få noen gode bilder med dem.

Det er poenget mitt, du lærte og fotografere.

At du ikke klarer å få til gode bilder med en kompakt er ikke kompakt'en sin skyll :)

Det er flere veier og gå for å få bedre kontroll over bruken av et speilrefleks, det første er å forstå kameraet og innstillingene.

Akam har mange fine spesifikke guider som kan hjelpe deg på en grei måte.

Når du liker og ta øyeblikksbilder er det ofte nødvendig og ha litt avstand til motivet for å ikke ødelegge øyeblikket ved at motivet ser at du fotograferer dem, jeg bruker ofte brennvidder rundt 70mm eller mer når jeg skal fange øyeblikkbilder så personene ikke er klar over at jeg tar bilder.

Hvilken objektiv du skal velge er avhengig i hvor mye penger du ønsker og bruke på dette.

Du kan vurdere en Canon 50mm f/1.8 et meget billig objektiv som gir veldig bra bilder, men dette er et objektiv uten zoom og krever litt tilvenning og opplæring for og yte optimalt.

Du har også Canon 60mm Makro som er et godt objektiv, men hvis du har tenk og ta bilder av insekter blir brennvidden for liten da burde du bruke 100mm eller mer.

I de situasjoner der du har problemer med og fokusere siden det er mørkt kan en ekstern blits være en fornuftig løsning, og den rimeligste blitsen er Canon 430 EX II en relativ enkel blits og bruke som hjelper deg og få fokusert i mørke siden den har et innebygget rødt hjelpefokuslys, fordelen med en ekstern blits er at kan rette selve blitslyset opp i taket eller annet som kan reflektere lyset tilbake til motivet og på den måten få et mer naturlig og mykt opplyst motiv.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Standarsvaret er vel å ta en hardreset. Nei, vent, det var når noen hadde feil på kameraet.

På oppgradere kameraet-trådene så er standarsvaret "hva savner du med det gamle kameraet?"

Endret mening. Ønsker heller å få bedre optikk.

Har noen noe å anbefale av tilbehør jeg bør anskaffe? (Annet enn objektiv)

Hva er problemet med det kameraet du har nå? Hvordan føler du at det kameraet begrenser deg? Hva er budsjettet ditt?

"Problemet" har vel vært for lite kunnskaper.. Jeg har lekt litt med de ulike funksjonene på kamera. Hvilken mode er det best å ha kamera i synes dere? (ved vanlig fotografering, fange øyeblikk etc.) AV? (da bestemmer jeg blender)

Lenke til kommentar

AV er den man bruker mest, TV bruker man til action og M hvis man sånn passe individualist :)

Bruk av begynn på iso 100 og se hvilken blender du må bruke for og få bildene riktig eksponert, går det ikke må du opp i iso, jeg bruker også eksponeringskontrollen hyppig den står nesten fast på -1

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest medlem-207017

Veldig bra! Stå på.

Jeg er en typisk "AV" bruker. Når jeg ser et motiv tenker jeg først og fremst blender og dybdeskarphet. Hva skal med? Hva skal "blures" ut? Hvor skal jeg legge fokus for å få det jeg ønsker skarpt. I AV modus velger du blender/dybdeskarphet og kameraet ordner resten. Vil tro at 80% av mine bilder blir tatt i denne modusen.

- Landskap = alt i fokus = liten blender(stort F tall)

- Portrett = kun motivet i fokus = stor blender(lite F tall)

Når jeg har gjort dette, så begynner jeg å tenke på hvilken ISO verdi jeg trenger for at lukkertiden skal bli rask nok, for å forhindre uskarphet. En grei huskeregel på ditt kamera er å ha en lukkertid på det dobbelte av brennvidden. 50mm = ca 1/100 sek lukkertid.

I noen situasjoner tenker man omvendt. Da selve poenget med bildet er lukkertiden(TV). F.eks. biler på motorveg om natta da man vil dra ut lysene fra bilene.(husk stativ).

I situasjoner da jeg har god tid og kameraet ofte på stativ tyr jeg til Manuell(M).Typisk bilder av stjerner, nattbilder. Da er det bare å eksperimentere seg frem.

Angående objektiv:

- EF 50mm F/1,8 II er superbillig og en kjapp inngansport til fastoptikk og stor blender.

http://www.the-digit...ens-Review.aspx

Slik nevnt over 17-55 er bra, men svindyr. Prøv med et billig fastobjektiv først.

Nå har jeg akkurat ansaffet meg canon 50mm f/1.8 og driver og eksperimenterer litt rundt med det nå.. Supert objektiv! Men har noen spørsmål jeg håper inderlig noen kan svare på...

Hvordan fokuserer man? Jeg roterer på den fokustingen med hendene... Er det greit at jeg gjør det? Vil vel ikke skade kamera noe? (kamera fokuserer automatisk først, så endrer jeg på det)

Hva anbefales av blenderåpning, osv?

Er det meningen at man må stå veldig langt fra objektivet, og at det kommer litt støylyder?

Bare generelt hvordan dere bruker objektivet...?

Victoria :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Jeg har jo fått med meg at det IKKE er zoom på dette objektivet, så man må bevege på seg for å si det slik... Men jeg føler at objektivet er veldig nære objektene (altså blir bildene nærere enn det øyet mitt ser i virkeligheten). på en måte en permanent innebygd zoom som står fast?

Noen som har noen tips ang. blender/lukkertid/ISO... Regner med at de generelle rådene gjelder. Men er det noe man bør være obs på når det gjelder dette objektivet? (både angående blender/iso/lukkertid, og andre ting..)

Jeg har jo fått med meg at det IKKE er zoom på dette objektivet, så man må bevege på seg for å si det slik... Men jeg føler at objektivet er veldig nære objektene (altså blir bildene nærere enn det øyet mitt ser i virkeligheten). på en måte en permanent innebygd zoom som står fast?

Noen som har noen tips ang. blender/lukkertid/ISO... Regner med at de generelle rådene gjelder. Men er det noe man bør være obs på når det gjelder dette objektivet? (både angående blender/iso/lukkertid, og andre ting..)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Egentlig er det generelle spørsmålet hvordan dere eksperimenterer dere frem når dere fokuserer, og går frem med å ta bilder med dette objektivet. De generelle rådene gjelder? Er det et godt objektiv å bruke når man skal ta "vanlige" bilder lengre fra, enn nærbilder?

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...