Gå til innhold

Tror dere kristne at dere reelt drikker blod under nattverd?

Nattverd og symbolikk.   

23 stemmer

1. 1. Tror det kristne at dere oppriktig drikker Jesus blod ved nattverd?

• Ja, vi kristne tror dette faktisk er Jesus blod og legeme (Ortodoks og Katolsk realpresens )
      2
    • Nei, dette er et rituale og det er faktisk i realiteten brød og vin (Protestantisk symbolikk)
      21
  2. 2. Hva synes dere kristne om realpresensen?

• Dette er/kan være en helt naturlig del av en religion. Ikke noe uvanlig med det.
      5
    • Dette er galskap! Selv innenfor religion går det grenser for hva man kan koke opp av overtro.
      6
    • Vet ikke. Stiller meg nøytral.
      4

Anbefalte innlegg

Jeg har ALDRI sagt at jeg var ferdig utdannet psykolog. Jeg sa " jeg har utdannelse og yrkeserfaring innenfor både psykologi og psykiatri". Men hvis det betyr "Jeg er Psykolog" i hodet til IHS, så forblir det som oftes en realitet for ham i all fremtid...

Jeg har ikke noe erfaring med at noen har diagnostisert noen enkelt-brukere her inne med psykiatriske diagnoser, men at ordet "vrangforestilling" har vært diskutert, samt hvorfor denne "klisterlappen" blir brukt på en del religiøse meninger, er jeg helt med på. Jeg ser likevel ikke en vrangforestilling som en utelukkende psykisk sykdom...

Nå dummer du deg skikkelig ut, LiamH

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Hei, drit i pykkologien! Ta å opprett en egen tråd om forskjellige typer pykkologi og ikke minst, vårt siste tilskudd til pykkologstanden (her skal det egentlig ha vært en fanfare); internetthobbypykkologen

Jeg kan gi deg noen feiende flotte eksempler på diverse mer eller mindre halvgale psykologer og til og med en sexolog (han kunne sikkert dra han, men det var det eneste, tenker jeg :p ) - så driter vi dem heller ut der ... Masse moro med psykologi og ikke minst; pykkologi (eget fenomen på diskusjon.no)

med all ærbødighet

:sleep2:

Lenke til kommentar

Så jeg lurer litt på om det var slik at han følte seg usikker på om vi respekterte "hele" han, og det var derfor han var så på hugget. Hva tror du om det?

Det kan godt hende. Hva som drev ham og hva dette behovet dreide seg om, er det kun han som vet. Vi trenger alle å bli respektert eller få bekreftelse på det vi mener og sier.

Du lyttet i alle fall på ALT det han hadde på hjertet, for å si det mildt. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Det du må være klar over, uten at noen tror at de er, eller mener å være, psykologer, så er mye av det man møter hos religiøse helt enkle begreper og mekanismer som man lærer om på grunnfaget i psykologi. Disse mekanismene brukes så ofte av alle mennesker, enten vi liker det eller ikke, at man kan faktisk se på dem som fakta. De er svært i tråd med virkeligheten vi observerer og vitenskapelig forskningsmetode. Når man først har lært om disse, så blir man etterhvert svært frustrert over hvor mye de brukes, og ikke minst, hvor dominerende de blir når man kommer inn på emner som folk "trenger" eller "har behov" for skal stemme. Med en gang følelser legges til et tema, så kommer forsvarsmekanismene på rad og rekke. Da kan man heller ikke la være å ta de med i diskusjonen. Til det er de alt for tilstedeværende. Det interessante med disse mekanismene er at vi ikke selv er klar over at vi bruker dem og de er med på å lage livsløgner vi ikke engang vet at vi lever etter. Dette gjelder for meg også.

Her kjenner jeg med godt igjen ja... Før jeg begynte å kikke litt på hva kognitiv dissonans, vår eget alter ego når det kommer til selvforsvar av egne handliger og meninger, så ante ikke jeg hva dette var eller at jeg faktisk aktivt bruker det, men det vet jeg i dag. Min oppfattning er at kognitiv dissonans, og til dels confirmation bias også, er en så viktig del av vår natur at de burde ha undervist om dette allerede på ungdoms skolen.

For i dag, etter å ha blitt oppmerksom på KD og CB, så bruker jeg det ikke så ofte lenger. Jeg forsøker heller i stor grad å stille meg selv til veggs og heller være ærlig enn å la disse såkalte "hvite" løgnene komme til overflaten. Noe som faktisk har lært med en annen litt rar ting og det er at det ikke er alle som ønsker å være ærlige, og som heller ikke ønsker å bli møtt med ærlighet. Dette sjokkerte meg i begynnelsen, for jeg har vel egentlig alltid vært en som i stor grad har plumpet ut med det jeg har på hjertet og ikke en som klarer å gå i diplomatiske vendinger rundt noe, så å oppdage at folk IKKE ønsker ærlighet var noe helt nytt... Så derfor tror jeg nettopp at KD hadde gjort seg på skolen, som et egent fag nesten, da det ville tvunget folk til å sett to ganger på sine meninger og sin oppførsel og kanskje endres seg... Ihvertfall klare å skille når bruk av KD kan være smart og ikke....

Nå får jeg ofte kjeft av min kone fordi jeg ofte kan være litt for rett frem og ærlig, kanskje mest fordi jeg høres ut som jeg har noen fastspikrede meninger jeg har vanskelig for å endre, men jeg mener det aldri slik, for jeg forsøker for harde livet å holde meg selv åpen og ærlig til innspill og meninger fra andre og har over hodet ingen problemer med å ende mine synspunkter om andre har bedre enn meg.

Til om med ungene mine må jeg fra tid til annen gi rett i deres argumentasjon og siden de vet at jeg da endrer syn på det grunnlaget så argumenterer de som bare fanden også (så bare positivt er det definitivt IKKE for en stakkars far skal jeg si deg... :) ) og har de rett så har de rett da, klart det!

Men jeg kjenner meg definitivt igjen i det du sier her LiamH og anbefaler egentlig alle å lese boka som heter "Mistakes where made (but not by me)" som en introduksjon til å forstå kognitiv dissonans. Var en øyeåpner for mitt vedkommende ihvertfall, for ikke å snakke om en ærlighets åpner... Bare vær klar over at selv om du ønsker å være ærlig kan det være ubehagelig for en del andre å være ærlig...

Men klart, noen hvite løgner bruker jo jeg i det daglige også, menneske som jeg er. Men ikke halvparten av det jeg brukte før. Nettopp fordi jeg nå, når jeg skjønner mekanikken bak kognitiv dissonans og hvorfor vi mennesker bruker kognitiv dissonans for å forvare heller dumme valg og meninger, også kan kontrollere når jeg bruker det og ikke..

Uansett et meget intressant evne syntes jeg og jeg er i bunn og grunn elektrikker og så langt unna psykolog det går an å komme antagelig....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som om vi har mye av den samme bagasjen og mange av de samme tankene rundt både skolegang og mennesker.

Jeg har mange lærere rundt meg og har bedt dem flere ganger om å legge disse mentale mekanismene inn i undervisningen sin. Verden er bare ikke tjent med så mange mennesker som går rundt med sine egne "sannheter" og livsløgner som de aldri blir utfordret på, hverken av seg selv eller andre.

Where all think alike, noe one thinks very much. :)

Lenke til kommentar

Det høres ut som om vi har mye av den samme bagasjen og mange av de samme tankene rundt både skolegang og mennesker.

Jepp, bare at du har vært "heldigere" enn meg som faktisk har fått skikkelig undervisning innen psykologi... Er gift med en sykepleier som lenge har hatt lyst til å virke innen psykologi, som vi begge finner veldig intresant og lærerikt...

Jeg har mange lærere rundt meg og har bedt dem flere ganger om å legge disse mentale mekanismene inn i undervisningen sin. Verden er bare ikke tjent med så mange mennesker som går rundt med sine egne "sannheter" og livsløgner som de aldri blir utfordret på, hverken av seg selv eller andre.
Nevnte det til en lærer nå i helgen og hun var totalt enig med meg i at KD og CB, samt faget filosofi, var noe som definitivt har noe i skolen å gjøre. Det ville lært ungene langt mer enn all verdens kunnskap i religion ihvertfall, det var vi begge skjønt enige om :)

Where all think alike, noe one thinks very much. :)

Vi er, i følge en forfatter jeg lste en bok av for ikke så lenge siden, så irrasjonelle at vi nesten er forutsigbare... Det økonomiske ordens mennesket som fremdeles har en høy stjerne hos dagens politikere, analytikere og økonomer er så avleggs og gammeldags at det er utrolig at de fremdeles holder denne falske lederstjernen som sannsynlig, men vi vil jo gjerne lures... ;)

Verden vil jo som kjent bedras og politikere er vel de som er flinkest til å bedra oss så langt også... :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, bare at du har vært "heldigere" enn meg som faktisk har fått skikkelig undervisning innen psykologi... Er gift med en sykepleier som lenge har hatt lyst til å virke innen psykologi, som vi begge finner veldig intresant og lærerikt...

Jeg er også samboer med en sykepleier og hun har tatt videreutdanning innen Rus&Psykiatri. Interessante greier, så jeg var rimelig involvert i hennes pensum. Det er mye interessant på nettet også hvis man leser på de retter plassene. :)

Nevnte det til en lærer nå i helgen og hun var totalt enig med meg i at KD og CB, samt faget filosofi, var noe som definitivt har noe i skolen å gjøre. Det ville lært ungene langt mer enn all verdens kunnskap i religion ihvertfall, det var vi begge skjønt enige om :)

Jeg er omringet av lærere, men til min store frustrasjon, så har ikke utdanningen eller kunnskapen gjort dem spesielt mer reflekterte i forhold til verden rundt dem. Jeg har prøvd å si noe om dette med mentale mekanismer, men de skjønner ikke helt hva jeg prater om, dessverre. For mange blir nok utdannelse bare en hvilepute for sosial rang og en vei til en jobb, fremfor å være en bro til enda mer kunnskap og forståelse.

Vi er, i følge en forfatter jeg lste en bok av for ikke så lenge siden, så irrasjonelle at vi nesten er forutsigbare... Det økonomiske ordens mennesket som fremdeles har en høy stjerne hos dagens politikere, analytikere og økonomer er så avleggs og gammeldags at det er utrolig at de fremdeles holder denne falske lederstjernen som sannsynlig, men vi vil jo gjerne lures... ;)

Verden vil jo som kjent bedras og politikere er vel de som er flinkest til å bedra oss så langt også... :)

Folk, spesielt i Norge, er svært konforme og mest opptatt av sine små liv og sine små eiendommer. Det å engasjere seg utover sine TV'er, iPader, TV-serier og data-spill ser ikke ut til å være annet enn slitsomt. Når man bor i Norge og nesten er født inn i rollen som "det økonomiske ordensmennesket", så forblir det gjerne slik. Så lenge regningene er betalt og det er mat på bordet og strøm til TV'en og opplading av smart-telefonene, så er folk fornøyd. Da blir alt annet som foregår på planeten og litt "under overflaten" fort slitsomt. Prøve man å prate om andre og mer alvorlige ting enn deres konforme kos, så kommer forsvarsmekanismene deres og lukker døren rimelig fort.

Vi ser ofte budbringeren av problemet som et større problem enn selve problemet, dessverre.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Prøve man å prate om andre og mer alvorlige ting enn deres konforme kos, så kommer forsvarsmekanismene deres og lukker døren rimelig fort.

Vi nordmenn elsker å kose med negativer har jeg funnet ut... Kommer vi hjem fra en kjeempefint tur i syden så er det ikke de positive opplevelsene vi henger oss opp i, men de negative, som at kofferten var 30 minutter forsinket... Bare legg merke til det, det er en trend vi er verdens mestere i, dessverre!!!!

Var en tur i London sammen med min kone og min søster og hennes samboer og som de fleste vet så er hotel standaren i London helt ræva og da min søster den første kvelden begynte på en lang tirade på hva HUN kom til å fortelle reise selvskapet angående det møkka hotellet vi lå på så avbrøt jeg henne og sa, "Drit i hotellet. Skjalt hele dritten ut og tenk ikke mer på det og konsontrer deg heller om resten av turen. Vi skal tros alt kun sove her og jeg kommer IKKE til å la dette dritt stedet diktere hvordan resten av min London opplevelse skal være!". Min søster så på meg, lenge, før hun nikket og vi koste oss den helgen, skikkelig!!! Jeg tenkte ikke mer over det før det hadde gått noen uker etter at vi hadde kommer hjem og hun og min svoger kom på døren og overrakte min kone og meg en blomst fordi vi hadde minnet dem på hva som faktisk er viktig i livet, at vi skal spare på det positive og drite i det negative og at vi hadde gjort London turen til en tur de husket på grunn av positive opplevelser og ikke fordi det jævla hotellet var så shitty.... Så det er mulig å gjøre noe med det, selv om alt er svart og negativt... Men du verden hvor mange det er som ikke har sett dette og som KUN fokuserer på det negative, de KOSER med negativer... Og sånn vil ikke jeg bli!!!

Vi ser ofte budbringeren av problemet som et større problem enn selve problemet, dessverre.

Jupp... Dessverre.... :( Vi har blitt for rike og for late til å bry oss om det som faktisk teller i vårt jag etter mer... Glad jeg forsto dette for en del år tilbake og evner å nyte det livet jeg har... :)
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

.. og annet pakk..... :)

på vegne av festkomiteen og brudeparet, bes alt pakk om å pakke seg og pikkpakket sitt til pakistan

Men når det er sagt, takker jeg for en koselig morgenstund hvor man betrakter hester

For noen år siden ble min kjære frue, eller var det kanskje flue .. bedt om å komme å kaste glans (ris) over ett lykkelig brudepar, som var strikket sammen via jobb og kollegaer. Hun var så begeistret for evenementet, og ikke minst de forvorpne kollegaene, at det eneste hun var villig til å gjøre, var å ha med seg en raus porsjon småstein, som hun så gjerne kunne kaste i hue på idiotene, når de kom vraltende ut kirkedøra. Og når det gjaldt passende bryllupsgave, tror jeg hun mumlet noe om usikrede håndgranater ...

Vi gikk aldri i det bryllupet

;)

Lenke til kommentar
på vegne av festkomiteen og brudeparet, bes alt pakk om å pakke seg og pikkpakket sitt til pakistan.
Som uteliggeren så treffende sa i det han reiste seg (noen holdeplasser etter at fru Hansen var kommet ombord i bussen og målt ham opp og ned med et surt ansikt og sa "De slipper jo alt av pikk pakk inn på bussen nu om dagen!")

"Nå tar jeg pikken min og går av bussen så kan pakket sitte igjen!" :)

Men når det er sagt, takker jeg for en koselig morgenstund hvor man betrakter hester For noen år siden ble min kjære frue, eller var det kanskje flue .. bedt om å komme å kaste glans (ris) over ett lykkelig brudepar, som var strikket sammen via jobb og kollegaer. Hun var så begeistret for evenementet, og ikke minst de forvorpne kollegaene, at det eneste hun var villig til å gjøre, var å ha med seg en raus porsjon småstein, som hun så gjerne kunne kaste i hue på idiotene, når de kom vraltende ut kirkedøra. Og når det gjaldt passende bryllupsgave, tror jeg hun mumlet noe om usikrede håndgranater ... Vi gikk aldri i det bryllupet ;)
He he. Fine venner dere har må jeg si, som ønsker den usikrede håndgranater.... Kanskje like greit at dere lot være å gå ja... :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...