Gå til innhold

Tror dere kristne at dere reelt drikker blod under nattverd?

Nattverd og symbolikk.   

23 stemmer

1. 1. Tror det kristne at dere oppriktig drikker Jesus blod ved nattverd?

• Ja, vi kristne tror dette faktisk er Jesus blod og legeme (Ortodoks og Katolsk realpresens )
      2
    • Nei, dette er et rituale og det er faktisk i realiteten brød og vin (Protestantisk symbolikk)
      21
  2. 2. Hva synes dere kristne om realpresensen?

• Dette er/kan være en helt naturlig del av en religion. Ikke noe uvanlig med det.
      5
    • Dette er galskap! Selv innenfor religion går det grenser for hva man kan koke opp av overtro.
      6
    • Vet ikke. Stiller meg nøytral.
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får det til å høres ut som om Det Nye Testamente støtter protestantenes "symbolsk" oppfatning, mens Det Gamle Testamentet ikke gjør det.

Det er helt omvendt, LiamH

I Det Gamle Testamentet er drikking av blod strengt forbudt, mens du i Det Nye Testamente oppfordres til det.

Du blander og misforstår det jeg sier. Det jeg sa om NT og GT hadde i utgangspunkett ingenting med drikking av blod å gjøre.

Grensen mellom religiøs tro og komplett galskap er til tider hårfin. Nesten usynlig.

Vel, grensen for galskap har et skille ved at det som har en gjenklang i kulturen vi lever i ofte ikke regnes som psykose eller vrangforestillinger. Religion er en del av vår kultur, foreløpig i alle fall, så der har du mer fritt spillerom innen manglende logikk og "sannheter" enn i resten av din virkelighetsoppfatning. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Grensen mellom religiøs tro og komplett galskap er til tider hårfin. Nesten usynlig.

Den er ikke eksisterende i de aller fleste aspekter faktisk... Det eneste som skille religiøse fra galehuset er tradisjon... for det er tradisjon med slik galskap!!! Hjelp, stopp verden, jeg vil av!!!
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Den er ikke eksisterende i de aller fleste aspekter faktisk... Det eneste som skille religiøse fra galehuset er tradisjon... for det er tradisjon med slik galskap!!! Hjelp, stopp verden, jeg vil av!!!

Det er så fint at du passer på å minne oss idiotene på at det enda finnes tvangstrøyer og lignende leketøy - har du noen personlig kompetanse med "kjevelås" ol?

;)

Lenke til kommentar

Det er helt klart at enkelte i noen små radikale miljøer tror at vinen omdannes til blod i det de drikker det, men ingen katolikker jeg kjenner lider av denne vrangforestillingen. Det har kun symbolsk verdi hos sikkert 99%.

Ikke "i det de drikker det" men når presten uttaler eller gjenngir Jesu Kristi ord "Dette er mitt blod" da skjer det samme som skjedde under nattverden for to tusen år siden, vinen blir blod (Jesu Kristi blod)

Det er altså Jesu Kristi ord, som gjør vinen om til Hans blod.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er så fint at du passer på å minne oss idiotene på at det enda finnes tvangstrøyer og lignende leketøy -

Så når du tenker illusjon og fantasi så tenker du automatisk tvangs trøye? Intressant...

har du noen personlig kompetanse med "kjevelås" ol?

;)

Nei, men jeg vet om flere prester som burde hatt kjevelås, slik at de kunne holdt løgnene for seg selv...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så tragi-komisk at så mange, som oppriktig tror at de er både "reddet" og kunnskapsrik på "spesielle sannheter", i realiteten bare er fortapt og kunnskapsløs.

Er det noen som har vist seg å være kunnskapsløs og trangsynt, så er det deg, LiamH

Lenke til kommentar

vi er da ikke fortapt? vi lever jo fortsatt, sunne, trygge, lykkelige, ukriminelle.......isåfall de jeg kjenner :)

Først må man definere hva fortapt er. Jeg har ikke sagt at det omhandlet alle religiøse og det er langt fra min mening.

fortapt ( a2) [fɔɾˈtɑpt] 1. en som det ikke er håp for.

Folk som bruker hele livet sitt til å drukne all sin mentale kapasitet i overtro og som ikke egner å ta til seg kunnskap, samt at de spiller hele sin eksistens på "et kort", er fortapte mennesker. De lever ikke i dette livet. De lever for et etterliv som sannsynligvis aldri kommer. De er slaver av avdøde menns historier og de jobber døgnet rundt med å holde på sitt livssyn, på bekostning av fornuft og virkelighet, og å spre dette til andre. De ødelegger sin fornuft med vranglære og påstander totalt blottet for realiteter. Hvorfor? Av frykt og behov for trygghet. Der er religionen helt genial siden den både forteller deg hva du skal være redd for og deretter hva du må gjøre resten av livet ditt for å være trygg.

De har ingen, og tar heller ikke til seg, kunnskap om hvilke mekanismer som foregår i hodet deres og at de selv bekrefter sin tro gjennom alle mulige mentale forsvar. Denne kunnskapen skjermes av Bibel-sitater og egenkomponerte teorier. Bare ta dette med å drikke blod. Alt tyder på at dette er vin, men neida. I deres hodet er det blod og de har blitt fortalt at dette er blod, så da er det blod. Det bare mangler så mange tankerekker og logisk slutninger der at man kan bli helt uvel. De ser ting som bare de og enkelte av deres likesinnede ser, men de kan aldri vise deg dette med mindre du blir som dem først.

Det er så enkelt som at når noe ikke tåler spørsmål eller kritikk, uten at det må avspores eller besvares med svada, så tyder det på at dette står på et meget tynt grunnlag. Kanskje ikke noe å dedikere livet sitt til, spesielt når det etter all sannsynlighet er det eneste livet de har...

Er det noen som har vist seg å være kunnskapsløs og trangsynt, så er det deg, LiamH

Jeg er ganske sikker på at jeg har prøvd å ta til meg mer kunnskap enn deg gjennom våre dialoger. Den som alltid sitter med de "korrekte" svarene er du selv. Du har ikke en gang vett til å spørre om noe som helst slik at du kan utvide din horisont og samtidig holde det åpent at det kanskje er ett eller annet du faktisk ikke har tenkt på..

At du bare serverer svada, løse påstander og overtro gang på gang er ikke mitt problem og da kan du heller ikke da forvente å bli tatt seriøst. Din kunnskap stopper ved Bibelen, kombinert med egenkomponerte realiteter, og når det kommer til å være trangsynt, så har vel du redigert bort mer av vår dialog underveis enn deg jeg har.

Selvinnsikt er ikke din sterke side, IHS. Jeg ser likevel komedien i å si det til deg når du ikke har selvinnsikt til å skjønne hva jeg snakker om. :)

Igjen, vi er ferdige nå, IHS! Vi er ferdige! Finn noen andre å sitere Johannes-evangeliet til.

Endret av LiamH
  • Liker 4
Lenke til kommentar

...Bare ta dette med å drikke blod. Alt tyder på at dette er vin, men neida. I deres hodet er det blod og de har blitt fortalt at dette er blod, så da er det blod. Det bare mangler så mange tankerekker og logisk slutninger der at man kan bli helt uvel...

Så, du mener folk ikke skal kunne få lov til å definere sin egen virkelighet ? Det var psykolog du var utdannet som ? du høres ikke sånn ut !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...