Gå til innhold

Tror dere kristne at dere reelt drikker blod under nattverd?

Nattverd og symbolikk.   

23 stemmer

1. 1. Tror det kristne at dere oppriktig drikker Jesus blod ved nattverd?

• Ja, vi kristne tror dette faktisk er Jesus blod og legeme (Ortodoks og Katolsk realpresens )
      2
    • Nei, dette er et rituale og det er faktisk i realiteten brød og vin (Protestantisk symbolikk)
      21
  2. 2. Hva synes dere kristne om realpresensen?

• Dette er/kan være en helt naturlig del av en religion. Ikke noe uvanlig med det.
      5
    • Dette er galskap! Selv innenfor religion går det grenser for hva man kan koke opp av overtro.
      6
    • Vet ikke. Stiller meg nøytral.
      4

Anbefalte innlegg

Jeg og IHS har en diskusjon gående angående nattverd, der jeg mener:

LiamH: "Det er en måte å illustrere at man aksepterer Jesus som sin frelser og at man tar imot hans "blod og legeme", altså en måte å vise at man aksepterer Jesus og den kristne tro. Der er, igjen, en SYMBOLSK handling!" og at "De fleste vet at dette i realiteten er vin og brød".

IHS sier:

IHS: "Nei, LiamH, handlingen er ingen illustrasjon eller tegn på noe." og "Alle de ortodokse og katolske kirkene (1,5 milliarder kristne) tror vinen virkelig er Jesu Kristi blod".

Tror dere religiøse her inne at dere virkelig drikker Jesus blod eller ser dere at dette er en symbolsk handling og at det dermed er en kristen liturgisk handling basert på Jesu Kristi siste måltid med disiplene før korsfestelsen. Brødet og vinen er derfor bare SYMBOLER for Kristi legeme og blod.

Diskusjonen kan leses her:

http://www.diskusjon...

Edit: Ekstra avstemming lagt til.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et norsk forum LiamH, nordmenn er protestanter, alle protestanter mener det er symbolsk

Det kristne flertalls oppfatning (ortodokse og katolske) kan du lese her.

http://no.wikipedia.org/wiki/Nattverd

Du er her, IHS, så da kan i allefall du svare "ja".

Jeg vil likevel høre hva de kristne her inne mener. Ikke bare om de tror det selv, men hva de tenker om andre kristne som tror at de drikker ekte blod. Man skulle tro at andre religiøse ville støtte deg mer enn jeg gjør og være mer "åpensinnede".

Det at du prøver å gjøre landegrenser avgjørende for hva noen tror, støtter bare at tro er lært gjennom indoktrinering og samfunn, ikke gjennom nattverd og Jesus Kristus, slik du påsto.

Endret av LiamH
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, hvorfor skulle protestanter støtte denne oppfatningen, når de i likhet med deg mener det er symbolsk.

Man skulle tro at du var bedre på vei med noen som faktisk trodde på Jesus/Gud/Den hellige ånd. At du fikk mer "forståelse", om du vil. At det ikke er ren galskap, med andre ord.

Det er interessant å se hvordan, eller om, andre religiøse mener noe innenfor sin egen religion er helt på bærtur.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

...Man skulle tro at andre religiøse ville støtte deg mer enn jeg gjør og være mer "åpensinnede"....

Nei, hvorfor skulle protestanter støtte denne oppfatningen, når de i likhet med deg mener det er symbolsk.

Man skulle tro at du var bedre på vei med noen som faktisk trodde på Jesus/Gud/Den hellige ånd. At du fikk mer "forståelse", om du vil.

Nei, absolutt ikke LiamH

Akkurat dette tema var for hard kost, for disiplene også

Joh 5,56 "Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham."

Joh 6,63 "Mange av disiplene hans sa da de hørte det: «Dette er harde ord! Hvem kan høre på slikt?"

Joh 6,66 "Etter dette trakk mange av disiplene seg unna og gikk ikke lenger omkring sammen med ham."

Lenke til kommentar

Nei, absolutt ikke LiamH

Akkurat dette tema var for hard kost, for disiplene også

Joh 5,56 "Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham."

Joh 6,63 "Mange av disiplene hans sa da de hørte det: «Dette er harde ord! Hvem kan høre på slikt?"

Joh 6,66 "Etter dette trakk mange av disiplene seg unna og gikk ikke lenger omkring sammen med ham."

Hard kost? Tror du at folk ikke tror på dette fordi det er for hard kost? Grunnen er vel at dette er svada og på grensen til galskap.

Det står langt verre og mer groteske ting i den boka enn dette.

Endret av LiamH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tror dere religiøse her inne at dere virkelig drikker Jesus blod eller ser dere at dette er en symbolsk handling og at det dermed er en kristen liturgisk handling basert på Jesu Kristi siste måltid med disiplene før korsfestelsen. Brødet og vinen er derfor bare SYMBOLER for Kristi legeme og blod.

Symbolsk betydning.

Men, at noen også kan leve seg så inn i ritualet, at de faktisk mener å kjenne blodsmaken, ser jeg ikke bort fra.

:)

Lenke til kommentar

Det er helt klart at enkelte i noen små radikale miljøer tror at vinen omdannes til blod i det de drikker det, men ingen katolikker jeg kjenner lider av denne vrangforestillingen. Det har kun symbolsk verdi hos sikkert 99%.

Her sliter jeg, sikkert i likhet med mange andre, i mine diskusjoner med IHS. I følge hans elskede Wikipedia og "de teoretiske retningslinjene", så er det faktisk en del av den ortodokse og katolske troen at de faktisk drikker blod, ikke vin.

Hvordan skal man så forklare en slik fundamentalist at ikke alle disse 1.4 milliardene er like bokstavelig i sin utøvelse av religion, i likhet med at de fleste Protestantene i hovedsak legger sin vekt på Det Nye Testamente, selv om Det Gamle Testamentet er en stor del av både deres tro og Bibelen.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt settingen her. Mener dere at en gruppe religiøse i fullt alvor tror at de faktisk drikker blod i stedet for vin?

Er dette trolling eller et seriøst spørsmål?

Hehe... Nei, tro det eller ei, så er det faktisk de som tror det.

Sentral i katolsk nattverdsforståelse er troen på realpresensen, det vil si at brød og vin faktisk forvandles til Kristi legeme og blod. I Ortodosk nattverdsteologi er forståelsen av realpresens og andre sider ved nattverden svært likt det katolske synet.

http://no.wikipedia....ssubstansiasjon

Ha i minne at dette er teologi. Jeg er mer skeptisk til hvor mange tenkende og religiøse individer som reelt tror at de faktisk drikker blod i år 2013.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Her sliter jeg, sikkert i likhet med mange andre, i mine diskusjoner med IHS. I følge hans elskede Wikipedia og "de teoretiske retningslinjene", så er det faktisk en del av den ortodokse og katolske troen at de faktisk drikker blod, ikke vin.

Hvordan skal man så forklare en slik fundamentalist at ikke alle disse 1.4 milliardene er like bokstavelig i sin utøvelse av religion, i likhet med at de fleste Protestantene i hovedsak legger sin vekt på Det Nye Testamente, selv om Det Gamle Testamentet er en stor del av både deres tro og Bibelen.

Du får det til å høres ut som om Det Nye Testamente støtter protestantenes "symbolsk" oppfatning, mens Det Gamle Testamentet ikke gjør det.

Det er helt omvendt, LiamH

I Det Gamle Testamentet er drikking av blod strengt forbudt, mens du i Det Nye Testamente oppfordres til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...