Gå til innhold

Svart skjerm på ibook (2001/ 2xUSB), rep.kostnad?!?


sls

Anbefalte innlegg

Min 2 år gamle ibook lyste ikke opp tilverelsen i dag... skjermen er blitt sort, men jeg er sikker på at det kun er bakgrunnsbelysningen som er gåen, siden jeg nå klarer å skrive dette innlegget. har på godt med lys i rommet, supplert av en sterk utesol.

 

Er det noen som vet råd, hvordan jeg kan fikse dette selv, om det finnes gode tegninger over ibookens oppbygning innvendig?

Jeg skiftet HD fra 10GB til 40GB, for vel et år siden, tror ikke det skulle ha noe å si. Maskinen har også vært inne på service 3 ganger hos apple pga. stivt hengsel mellom skjerm og maskin, dette er mellom 1,5 og 2 år siden.

Dette er vel noe som dekkes av kjøpsloven? KJøpte maskinen hos officeline/mac & carry.

Hvis ikke, hva bør en slik rep. koste? Har en student råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplevde det samme en gang - baklyset gikk av, men ellers fungerte maskinen. Hos meg var det nok å ta en omstart. Jeg har også hørt at å resette NVRAM og Pram skal kunne hjelpe i gitte situasjoner, men jeg understreker at jeg kun har hørt det - det er ikke noe jeg vet.

 

Se http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238 for råd om hvordan du gjør det.

 

Men ellers er dette en garantisak - helt klart!

Lenke til kommentar

Noen ganger kan problemer ha helt latterlige løsninger. Du har ikke ved et uhell (eller det skjedde på noen annen måte) bare skrudd ned belysninga på skjermen? Da kan du skru den opp igjen med lys opp/ned tastene. Sånt no pleier å hende med meg: Hvis det er noe, tenker jeg straks på den mest avanserte løsningen i stedet for å sjekke helt opplagte ting...

Lenke til kommentar

nei, dessverre... det var første tanke, å få opp lysstyrken en noen hakk. Har prøvd commando+alt+p+r uten hell, flere omstarter og sjekk av hvordan ledninger det er lettest å komme til er i forfatning. Ser stygt ut dette, blir nok rep. Hadde forventet at skjermen skulle holde mer enn to år. Kan jo ha fått en mandagsmaskin.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mellom 3800 og 7800 kroner eks.mva (inkl. arbeid) vil det koste å rette feilen. Officeline og Apple mener dette ikke er en reklamasjonssak siden feilen ville vist seg på et tidligere tidspunkt og skrev også at feilen skyldtes variasjoner i spenningen over strømnettet.

Kjøpsloven gir 5 års garanti for varer ment å vare vesentlig lenger enn 2 år (og en maskin som kostet over 20000 i utgangspunktet skal vare lenger enn to år) og TEVs Nettavdeling sier at variasjonene på spenningen i Trondheim er så og så ikke eksiterende, men at små impulser kan forekomme. Dette skal i såfall adapteren, som fungerer som en skilletrafo, stoppe. Dessuten skal adapteren gi ut 24V uansett og spenning inn er 100 eller 240 V. Lynnedslag påvirker ikke spenningen i byer, kun luftførte ledninger. Og ingen naboer har hatt problemer siste par årene. Gir meg ikke, men slik kjøpsloven er formet skal jeg kunne ta livet med ro, mens apple og officeline gjør opp seg imellom, eller kommer med så gode bevis at jeg må gi meg. Synes jeg nå må bruke mye tid på en sak de skulle gjort opp for lenge siden.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg føler med deg! Men - jeg støtter deg i hvertfall òg - jeg har vært borti klammeri med Office Line på lignende ting før - en iMac som viste skjevt og stygt bilde med farger borte osv., - elendighet. Office Line sa det ville koste tre og et halvt tusen, og innebar bytte av skjerm og en chip på kretskortet til skjermen. Som ved en tilfeldighet oppgraderte jeg firmware for iMac'en som jeg hadde regnet med å pensjonere, og alt løste seg... Jeg nevnte dette til tenkikeren på Office Line, og fikk en snurt beskjed om at det måtte være tilfeldighet. (De tapte jo en god del penger) :)

 

I hvertfall - jeg stoler ikke på Office Lines serviceinnstilling og har hørt om mange lignende tilfeller opp igjennom årene.

 

Du har kjøpsloven på din side - og har helt rett i at adapteren ville ta av for små spenningshopp (ikke kraftige, som lynnedslag eller kortslutninger i høyspentnettet), og burde peise på med dette.

 

Ring forbrukerrådet hvis Office Line ikke vil hjelpe deg, eller referer til innlegg som dette på diskusjonsforumet, og be de undersøke litt selv. Office Line vil uansett ved en slik reparasjon ikke tape noe direkte, dette dekkes sannsynlig vis av Apple hvis du kjøpte maskinen hos Office Line.

 

Hvis jeg var deg ville jeg først nevnt til OL på en enkel og grei måte at dette i fra ditt synspunkt er en garantisak, uten tvil, og hvis de fortsatt er vrang, nevner du å kontakte forbrukerrådet. Hvis de ikke forandrer tonen da, kommer forbrukerrådet til å ta en telefon.

 

Stå på!

 

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...