Gå til innhold

Da var 40D historie :)

Anbefalte innlegg

Da har vi endelig gått til innkjøp av nytt/gammelt kamera. 40D'n begynte å dra på årene og jeg var klar for noe med høyere oppløsning og bedre detaljoppløsning i bildene.

Har studert diverse sammenlikninger i det siste og kom til den konklusjonen at man rett og slett ikke ser forskjell på mitt nåværende 40D og f.eks. 18mpx sensoren som sitter i 7D(på lav ISO). Derfor falt valget på et pent brukt 5D2 fra interfoto. Det antikvariske AF systemet er kanskje det som bekymrer meg mest med denne overgangen, men da får vi heller begynne å bruke "AF-on" knappen til det den faktisk er ment til.

5D3 hadde vært konge, men ble litt i dyreste laget for meg.

post-204308-0-66363000-1358778956_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer!

Gikk selv fra 40D til 5D mkII. Men har aldri brukt det noe særlig til actionfoto der man trenger veldig rask AF. Til det så ble det 1D mkIV. Men har sett flere jeg kjenner ta actionfoto med 5D mkII og det har ikke sett ut som det har vært det aller største problemet med at AF er "treig".. Til den vanlige fotobruken har mitt 5D mkII virket meget greit, så ingenting å klage på der. Forskjellen på 21mp og ytelsen på høy ISO kontra 40D er dog ganske merkbar selvsagt! :)

Når jeg tenker over min tid med 40D, så var det faktisk et ganske herlig kamera. Hadde aldri problemer med det, tålte mye juling og det var utrolig kjapt på AF'en, med rett optikk selvsagt.

Lenke til kommentar

Gratulerer! Det blir nok spennende å utforske fullformatets egenskaper.

Hvilken fordel mener du det vil gi å bruke AF- knappen?

Jeg tenkte på å bruke denne til rekomponering. Slik at lysmålingen fortsetter, mens AF er låst. Med 40D var AF punktene noe mer spredt samtidig som alle var krysspunkt som gjorde det mer hensiktsmessig å bytte AF punkt i stedet for å bruke senterpunkt for å så rekomponere.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på å bruke denne til rekomponering. Slik at lysmålingen fortsetter, mens AF er låst. Med 40D var AF punktene noe mer spredt samtidig som alle var krysspunkt som gjorde det mer hensiktsmessig å bytte AF punkt i stedet for å bruke senterpunkt for å så rekomponere.

Interessant å vite. Har lest en del om den af- knappen, men har ikke sett den helt store fordelen i forhold til å trykke utløserknappen halvveis ned.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant å vite. Har lest en del om den af- knappen, men har ikke sett den helt store fordelen i forhold til å trykke utløserknappen halvveis ned.

Ja det er veldig forskjellig hvordan folk bruker den har jeg skjønt. Ettersom den kan programmeres til alt mulig rart.

Med 40D bytta jeg fokuspunkt i stedet. Men på 5d2 som punktene er mer samlet og i tillegg dårligere kan det bli litt vanskelig enkelte ganger regner jeg med.

Lenke til kommentar

Har du fått kameraet og sett at du må gjøre dette, eller bestilt det og lest på forumer om at du bør gjøre det?

Jeg er fortsatt bare nysgjerrig altså. Du få fortelle når du har brukt kameraet litt.

Har selv brukt ansiktsgjenkjenning via liveview på mitt 60d Det ble helt perfekt, mens rekomponering eller andre fokuspunkter ble uskarpt. Dette på store blenderåpninger vel å merke. Liveview tar jo hensyn til omgivelseslyset også.

Med 17-55 er motivet fortsatt skarpt i hjørnene, selv ved f.2.8

Edit: skrivefeil.

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...