p3rdurabo Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Har ett nettverk her med rundt 20 client PC'er som kjører winXP og Win7 samt en AD Server som gjør noe replikeringsoppgaver og styrer windows update. Ser her att nettbruken vår spiker med ugjevne mellomrom og lurer på hva som ville vært den enkleste måten for å avsløre synder maskinen. All hjelp mottas med takk! Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Kommer an på hva du mener med "nettbruken". Hvis det er Internet-linjen som belastes, kan du analysere trafikken som går fra lokalnettet og inn i routeren. (Dette kan f.eks. gjøres ved å la trafikken gå gjennom en maskin som kjører ntop). Hvis det er lokalnettet som blir overbelastet, vil switchene kunne si noe om hvilke porter trafikken kommer fra. Det forutsetter at switchene faktisk kan styres på noen måte. Lenke til kommentar
lhegdal Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Sperr torrentporter og se om det blir mindre belastning på nettet Lenke til kommentar
p3rdurabo Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 Kommer an på hva du mener med "nettbruken". Hvis det er Internet-linjen som belastes, kan du analysere trafikken som går fra lokalnettet og inn i routeren. (Dette kan f.eks. gjøres ved å la trafikken gå gjennom en maskin som kjører ntop). Hvis det er lokalnettet som blir overbelastet, vil switchene kunne si noe om hvilke porter trafikken kommer fra. Det forutsetter at switchene faktisk kan styres på noen måte. Det er internettlinja som er overbelasta og jeg sliter med å finne ut hvem synderen er :S Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Det er internettlinja som er overbelasta og jeg sliter med å finne ut hvem synderen er :S Kjør all trafikken mellom router og lokalnett gjennom en maskin som kjører ntop. Rapportene fra ntop presenteres via en webside og gir deg statistikk både pr. host og pr. protokoll. Genialt, enkelt og nyttig. Du kan enten sette opp en maskin med to nettverkskort i bridge-modus og koble routeren via disse, eller sette opp en monitor/mirror-port på en switch, slik at all trafikk til/fra routeren kopieres til denne porten, og koble den til ntop-maskinen. Lenke til kommentar
p3rdurabo Skrevet 17. april 2013 Forfatter Del Skrevet 17. april 2013 Kjør all trafikken mellom router og lokalnett gjennom en maskin som kjører ntop. Rapportene fra ntop presenteres via en webside og gir deg statistikk både pr. host og pr. protokoll. Genialt, enkelt og nyttig. Du kan enten sette opp en maskin med to nettverkskort i bridge-modus og koble routeren via disse, eller sette opp en monitor/mirror-port på en switch, slik at all trafikk til/fra routeren kopieres til denne porten, og koble den til ntop-maskinen. Takker og bukker Lenke til kommentar
TRL Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Kan denne brukes til å begrense trafikkmengde og trafikktid til familiens unger også? Noen driver med streaming, og noe sier meg at det kan suge litt guffe? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Kan denne brukes til å begrense trafikkmengde og trafikktid til familiens unger også? Noen driver med streaming, og noe sier meg at det kan suge litt guffe? Dette kan gjøres i min asus dark knight ruter iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå