Arbeidssøkende Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Som dere ser av overskriften så sliter jeg med å finne jobb. Jeg ble ferdig utdannet i juni og siden har jeg levert over 60 søknader og bare vært innkalt på et intervju. Er også registret hos flere bemanningsbiråer der tre har kalt med inn på intervju uten at det har skjedd noe i etterkant. Har veldig gode referanser og attester fra tidligere arbeidsgivere. Begynte å lure på om grunnen til så dårlig respons på søknader var fordi jeg ikke var flink nok til å skrive en god CV og søknads tekst. Da meldte jeg meg på jobbsøkerkurs der jeg fikk gode tilbakemeldinger på de produktene jeg hadde. Har selvfølgelig lært mye på kurset og tatt den kunnskapen i bruk uten at det heller fører noen vei. Jeg har mer eller mindre ti års arbeidserfaring (mye av det deltid ved siden av studie) og har vært salgsleder i to år. Men, alle de jobbene har jeg fått gjennom nettverk Problemet mitt nå er at jeg ikke har noe nettverk innenfor de jobbene som er relevant for utdannelsen min. Må jo også si at jeg har et utenlandsk navn, noe jeg mener er årsaken til at jeg ikke kommer til intervju. Jeg er vokst opp i Norge og har en norsk samboer, så språk og kultur er ikke noe problem. Har også europeisk utseende og bildet på CV-en min, ringer også til de jobbene jeg har søkt på for at de skal høre at jeg snakker godt norsk (et tips jeg fikk på kurset). Begynner å bli både frustrert og desperat. Noe innspill? Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 ... Hvis du har en Bachelor-grad, så har du vel vært involvert med arbeidslivet? Innen IT-bachelor-programmer så er arbeid med bedrifter en selvfølge, (dataingeniører gjør bachelor oppgaver for/i sammarbeid med, bedrifter ved UiA hvertfall). Var det aldri noen form for praksis i studiet ditt? Utenlandske navn er somregel irrelevante, hvertfall hvis du har skrevet Norsk som morsmål på CV'en, og du har et bilde som ikke får deg til å se ut som Osama Bin Laden, ser du ut som en ekstremist av noe slag, eller en kriminell badass, så hindrer det mye. Jeg leste et sted, (tror det var Dagens Næringsliv), at nyutdannede fra høyere utdanning enten hadde jobb i boks før fullført utdanelse, eller så kunne det ta opptil ett år å komme i arbeid innen fagfeltet. Mange må ta en drittjobb, for en lengre periode som arbeidsledig er alltid et stort minus hos de fleste bedrifter. Kanskje du ikke presanterer deg med nok selvtillitt, eller at du virker arrogant? kjemi er alt, til og med hvordan du presanterer deg på en søknad. Når jeg hadde ansvar for ansettelser på en tidligere jobb, så var det folk som sendte ut gode "vibber" fra søknaden, som jeg arrangerte intervju for. Noen hadde så cocky søknader at jeg makulerte dem. De fleste jobber involverer jobbing i team, eller prosjektgrupper, og da er likbarhet. så ekstremt viktig. Me dmindr edu søker jobb som advokat eller lignende så er ekstrem formalitet upassende. Og dette med nettverk, du har vel folk du studerte med som kan sørge for at du blir genuint vurdert til en jobb? jeg bare kaster tanker og ideer ut, for du hadde lite detaljer, og jobbsøkerkurset fortalte deg sikkert mye av det samme XD -frank Lenke til kommentar
dbass Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Uten å ha sett søknaden din, så vil jeg anbefale å skrive litt mer presonlig, skrive allerede i CV at du er en hyggelig person å ha med å gjøre. Og så kan det være et alternativ å bli litt mer aggressiv når du søker, at du faktisk tar deg tiden til å dra til bedriften du søker hos og ta en veldig kort prat med sjefen der. Også hvis du finner et sted du liker, så kan du spørre om du får lov til å jobbe gratis en viss periode, slik at sjefen lærer å kjenne deg, og har større interesse av å ansette deg, hvis du har råd til det. 1 Lenke til kommentar
Arbeidssøkende Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Hvis du har en Bachelor-grad, så har du vel vært involvert med arbeidslivet? Innen IT-bachelor-programmer så er arbeid med bedrifter en selvfølge, (dataingeniører gjør bachelor oppgaver for/i sammarbeid med, bedrifter ved UiA hvertfall). Var det aldri noen form for praksis i studiet ditt? Utenlandske navn er somregel irrelevante, hvertfall hvis du har skrevet Norsk som morsmål på CV'en, og du har et bilde som ikke får deg til å se ut som Osama Bin Laden, ser du ut som en ekstremist av noe slag, eller en kriminell badass, så hindrer det mye. Jeg leste et sted, (tror det var Dagens Næringsliv), at nyutdannede fra høyere utdanning enten hadde jobb i boks før fullført utdanelse, eller så kunne det ta opptil ett år å komme i arbeid innen fagfeltet. Mange må ta en drittjobb, for en lengre periode som arbeidsledig er alltid et stort minus hos de fleste bedrifter. Kanskje du ikke presanterer deg med nok selvtillitt, eller at du virker arrogant? kjemi er alt, til og med hvordan du presanterer deg på en søknad. Når jeg hadde ansvar for ansettelser på en tidligere jobb, så var det folk som sendte ut gode "vibber" fra søknaden, som jeg arrangerte intervju for. Noen hadde så cocky søknader at jeg makulerte dem. De fleste jobber involverer jobbing i team, eller prosjektgrupper, og da er likbarhet. så ekstremt viktig. Me dmindr edu søker jobb som advokat eller lignende så er ekstrem formalitet upassende. Og dette med nettverk, du har vel folk du studerte med som kan sørge for at du blir genuint vurdert til en jobb? jeg bare kaster tanker og ideer ut, for du hadde lite detaljer, og jobbsøkerkurset fortalte deg sikkert mye av det samme XD -frank Du har noen gode tips der. Når det gjelder søknad så sier de som har sett de og har kunnskap om det at de er bra. Jeg har selv jobbet med ansettelse og skjønner hva du mener med kjemi, men det er jo litt rart at det er bare en kjemien har stemt med så langt... Er jo ganske negativ om dagen, så har funnet ut at jeg har tatt feil utdanning Neida, men ser at det hadde vært lettere mer ingeniør eller IT. Jeg er det en kaller for adjunkt med opprykk dvs. 5 år. Når det gjelder "drittjobber" så har jeg søkt alt fra butikk til resepsjon m,m. og da gidder de faktisk å ringe for å si at jeg er overkvalifisert. Er klar over at det er lettere å få jobb når du har jobb. Lenke til kommentar
Arbeidssøkende Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Uten å ha sett søknaden din, så vil jeg anbefale å skrive litt mer presonlig, skrive allerede i CV at du er en hyggelig person å ha med å gjøre. Og så kan det være et alternativ å bli litt mer aggressiv når du søker, at du faktisk tar deg tiden til å dra til bedriften du søker hos og ta en veldig kort prat med sjefen der. Også hvis du finner et sted du liker, så kan du spørre om du får lov til å jobbe gratis en viss periode, slik at sjefen lærer å kjenne deg, og har større interesse av å ansette deg, hvis du har råd til det. Takk for tips! Har ringt et par steder og spurt om praksis, men har ikke fått noe konkret svar, og etter to til tre telefoner til samme stede så gir jeg opp. Vil ikke virke innpåsliten heller. Vet ikke hva er akseptabel antall ganger for å ringe om en og samme ting. Har søkt på noen jobber (va fire) i dag på samme stedet, og lurer på å ta turen innom en av dagene. Men alle vil ha søknader elektronisk, og da er det litt sånn... Hva kan jeg si eller spørre om når jeg kommer innom uten å virke teit? Lenke til kommentar
dbass Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Si du ønsker å søke jobb, og poengter med at du selv føler at arbeidstaker skal få en kikk på arbeidssøker først. På denne måten blir det også mer personlig, og mange personter tenker; Jøss, han gadd til og med å komme, han må virkelig ha lyst på denne jobben Si at du selvfølgelig leverer elektronisk søknad senere på dagen hvis det er det vedkommende vil. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Hva med å legge ut cv'n her, sensurert gjerne. Har sett en del av de jobbsøkerkurs-cv'ene, de ser grusomme ut, selv om den om har skrevet den har fått gode tilbakemeldinger på den på kurset Lenke til kommentar
Arbeidssøkende Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 Si du ønsker å søke jobb, og poengter med at du selv føler at arbeidstaker skal få en kikk på arbeidssøker først. På denne måten blir det også mer personlig, og mange personter tenker; Jøss, han gadd til og med å komme, han må virkelig ha lyst på denne jobben Si at du selvfølgelig leverer elektronisk søknad senere på dagen hvis det er det vedkommende vil. Tusen takk for tipse! Dette skal jeg gjøre! Lenke til kommentar
Arbeidssøkende Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 Hva med å legge ut cv'n her, sensurert gjerne. Har sett en del av de jobbsøkerkurs-cv'ene, de ser grusomme ut, selv om den om har skrevet den har fått gode tilbakemeldinger på den på kurset Hva med å legge ut cv'n her, sensurert gjerne. Har sett en del av de jobbsøkerkurs-cv'ene, de ser grusomme ut, selv om den om har skrevet den har fått gode tilbakemeldinger på den på kurset Hei! Sikkert ikke dumt å få innspill på CV-en min, men får ikke lastet den opp, og hvis jeg limer den inn her, så ser jo den ikke ut Jeg personlig er fornøyd med den, har brukt mal til BI og tidligere Hansa sjef var min instruktør på kurset, fordi dette var på en fagskole og ikke via NAV. Men, jeg limer inn en av mine søknader, så kan dere gjerne komme med innspill på den: Søknad på stilling som førstesekretær/konsulent Viser til deres annonse på finn.no og søker med dette på stilling som førstesekretær/konsulent i studieadministrativavdeling, seksjon for informasjon og service. Jeg føler stillingen treffer god både med tanke på mine ambisjoner og mine kvalifikasjoner. Dette fordi jeg ønsker å bygge videre på min tidligere arbeidserfaring, og utdanning i pedagogikk, samfunnsfag og Interkulturell forståelse. Noe jeg mener å være verdifull kunnskap i stillingen som konsulent hos dere. Som det fremgår av min CV har jeg utdannelse fra videregående innen allmenne, økonomiske og administrative fag. I tillegg har jag jobbet som salgsleder der noen av arbeidsoppgavene var å betjene kunder, sette opp bemanningsplan, oppfølging av ansatte, planlegging av drift, forholde seg til budsjetter, måneds- og ukes- rapportering og samarbeid med eksterne leverandører. På bakgrunn av disse erfaringene kan det sies at mine kvalifikasjoner er godt egnet hos dere. Samhandling med mennesker er noe jeg trives svært godt med, og har fått mange gode tilbakemeldinger i møte med både kunder og kolleger. Som person er jeg selvstendig, initiativrik og effektiv, har lett for å finne nye ideer for løsninger, samt er jeg svært nøyaktig i mitt arbeid. Jeg hører ofte at min entusiasme er smittsom og at den bidrar til en bedre atmosfære, noe som fører til motivasjon og økt yteevne. Tidligere arbeidsgivere har gitt meg tilbakemeldinger om at jeg er ansvarsfull, har mye pågangsmot, arbeider strukturert og målrettet samt er en god samarbeidspartner. Jeg ser fram til et hyggelig møte med dere, hvor jeg kan få anledning til å fortelle litt mer om meg selv og min motivasjon for å jobbe hos dere. Med vennlig hilsen Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Du vet den søknaden der er full av feil, både av rene skrivefeil og elendig tegnsetting flere steder? Dessuten gjentar du deg selv: - Jeg føler stillingen treffer godt både med tanke på mine ambisjoner og mine kvalifikasjoner. - På bakgrunn av disse erfaringene kan det sies at mine kvalifikasjoner er godt egnet hos dere. Dette er to forskjellige setninger av samme betydning. Det holder med en. Effektiv, engeasjert og ansvarsfull er egenskaper alle jobbsøkere har. Du har ikke noe mer særegent ved deg, noe som gjør akkurat deg spesiell? Ellers er det fint med eksempler og beskrivelser, noe du har inkludert i søknaden din. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Og denne: "jeg ser fram til et hyggelig møte med dere, hvor jeg kan få anledning til å fortelle litt mer om meg selv og min motivasjon for å jobbe hos dere." Dette synes jeg virker litt trengende på bedriften. Det burde heller stå noe ala: "Det hadde vært hyggelig hvis jeg fikk komme på et lite intervju hos dere " Jeg syns kanskje CV'n ser litt for dull og kjedelig ut. Vis at du er en jordnær person, og ikke bare si at du er perfekt for jobben. Det er ikke du som bestemmer dette Og til tidligere i postene, mest sannsynlig, hvis du har forsøkt opptil 3 ganger hos en bedrift på et spenn over 1 uke, så trenger dem ikke eller har ikke plass til flere arbeidere for øyeblikket. Også frankhaugen sa det at bedrifter ser på arbeidsledighet som en negativitet. Søk på en jobb i kassa på Kiwi eller noe lignende, da det er bedre å ha dette enn å ha vært arbeidsledig i x antall dager/måneder. Lykke til Lenke til kommentar
ggree Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Prøv å skill deg ut! Innholdet i søknaden ovenfor er kopiert fra standardmaler på Internett. Det vet jeg med sikkerhet fordi jeg har brukt noe av innholdet/oppsettet i en av mine første jobbsøknader da jeg var ung og uerfaren. Personlig mener jeg søknaden er altfor kjedelig og uoriginal. Endret 26. januar 2013 av ggree Lenke til kommentar
Arbeidssøkende Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Takker for innspill! Dette er ikke ferdigproduktet til noen av jobbene jeg har søkt, men, må innrømme at det var noe alla dette jeg sendte til å begynne med. Jeg har jo i ettertid skjønt litt mer. Så tenker jeg litt på den avsluttende settingen... Jeg har en alla dette: Håper på positiv tilbakemelding og stiller gjerne til et intervju der jeg kan fortelle litt mer om meg selv og min interesse for å jobbe hos dere. Den er litt mer jordnær, og jeg bruker den også. Men, den balansen er litt vanskelig, for noen liker søkere som er mer pågående, mens andre vil ha de mer ydmyk Det kommer vel helt an på personene som skal lese søknaden. Ikke lett å bli klok på dette. Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Du ringer på alt av jobber også? Er lett å havne i fella med å sende søknader i hytt og pine og tenke at "Idag har jeg gjort en god jobb". Du har ikke søkt på en jobb før du har ringt og snakket med rett person. Når jeg ringer så graver jeg en del, gjerne start med utlysninga, hvis det er et bemmaningsbyrå, spør selvfølgelig hvem man skal jobbe for. Viktig å ha reflektert litt rundt bransjen også, hvilke problemer har de som skal ansette? Stort/lite selskap? Stor/liten omsetning? Arbeidsoppgaver og muligheter for deg som arbeidstaker. En liten digresjon... jeg var på et jobbsøkerkurs i forsvaret, obligatorisk sådan, kursholderen sa at jobbansettelser kommer ned til 2 spørsmål, vet søker hva jobben går ut på? Kan søker (læres opp til å) gjøre jobben? Spørsmål 1 må du bevise for å ha en sjans, spørsmål 2 går mer på utdanning, erfaring og personlighet. Videre, mens vi ringer rundt, spør hvilken type person de ser etter, ofte kan de ramse opp jobbutlysninga, men de kan også legge vekt på enkelte punkter som ikke synes på papir, men som kan være geniale å bygge en søknad rundt. Jeg spør ofte om alderen på andre som jobber der/samme stilling, og utdanning hvis gjennomsnittsalderen er høy. Jeg snakker aldri om lønn. Etter en 5min samtale har du fått ett inntrykk av kulturen, de har fått ett inntrykk av deg, og du kan nå bestemme om du skal bruke tiden på å skrive en søknad. Beste tidene å ringe på er 9-11 og 12:30-14:30 for å unngå lunsj samt at personen ikke akkuratt har stått opp eller skal til å dra hjem. http://www.hegnar.no/kvinner/article714671.ece Mange gode tips til søknaden. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Hvordan kan dere si at utenlandske navn er irrelevant? Det høres kanskje irrelevant ut, men det har tydeligvis enorm betydning. Eksempel: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10075201 Det er heller ikke første gang jeg har kommet over en slik nyhet. Dessuten har vedkommende i artikkelen et utseende som enhver nordmann kunne hatt. . Lenke til kommentar
Arbeidssøkende Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Du ringer på alt av jobber også? Er lett å havne i fella med å sende søknader i hytt og pine og tenke at "Idag har jeg gjort en god jobb". Du har ikke søkt på en jobb før du har ringt og snakket med rett person. Når jeg ringer så graver jeg en del, gjerne start med utlysninga, hvis det er et bemmaningsbyrå, spør selvfølgelig hvem man skal jobbe for. Viktig å ha reflektert litt rundt bransjen også, hvilke problemer har de som skal ansette? Stort/lite selskap? Stor/liten omsetning? Arbeidsoppgaver og muligheter for deg som arbeidstaker. En liten digresjon... jeg var på et jobbsøkerkurs i forsvaret, obligatorisk sådan, kursholderen sa at jobbansettelser kommer ned til 2 spørsmål, vet søker hva jobben går ut på? Kan søker (læres opp til å) gjøre jobben? Spørsmål 1 må du bevise for å ha en sjans, spørsmål 2 går mer på utdanning, erfaring og personlighet. Videre, mens vi ringer rundt, spør hvilken type person de ser etter, ofte kan de ramse opp jobbutlysninga, men de kan også legge vekt på enkelte punkter som ikke synes på papir, men som kan være geniale å bygge en søknad rundt. Jeg spør ofte om alderen på andre som jobber der/samme stilling, og utdanning hvis gjennomsnittsalderen er høy. Jeg snakker aldri om lønn. Etter en 5min samtale har du fått ett inntrykk av kulturen, de har fått ett inntrykk av deg, og du kan nå bestemme om du skal bruke tiden på å skrive en søknad. Beste tidene å ringe på er 9-11 og 12:30-14:30 for å unngå lunsj samt at personen ikke akkuratt har stått opp eller skal til å dra hjem. http://www.hegnar.no...ticle714671.ece Mange gode tips til søknaden. Her var det mange gode tips, ja! Pleier å være flink til å ringe, men innimellom mister jeg motet fordi det er ofte vanskelig å komme gjennom på tlf. til den rette personene. Det er ikke noe unnskyldning, men det går litt opp og ned. har søkt på noen jobber som går ut i dag, og har tenkt å ringe i morgen for å høre hvordan prosessen er videre. Noen andre GODE spørsmål jeg kan stille da? Lenke til kommentar
Arbeidssøkende Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Hvordan kan dere si at utenlandske navn er irrelevant? Det høres kanskje irrelevant ut, men det har tydeligvis enorm betydning. Eksempel: http://www.vg.no/nyh...?artid=10075201 Det er heller ikke første gang jeg har kommet over en slik nyhet. Dessuten har vedkommende i artikkelen et utseende som enhver nordmann kunne hatt. . Hei! Fint å se at det er noen her som har fått dette med seg! Min avsluttende oppgave i fjor handlet nettopp om diskriminering i jobbsøkerprosessen og de jeg har snakket med sier omtrent det samme... Jeg for min del var ikke forberedt på dette fordi jeg mente at det skulle spille en rolle at jeg er vokst opp har. Det som irriterer meg mest er at ikke jeg får komme på intervju noen steder. Jeg er inne på tanken å bytte navn også, men den stikker dypt fordi jeg føler at navnet mitt er et veldig stor del av min identitet. Meg og samboeren snakker om å gifte seg også, men jeg føler det blir feil å gjøre det "bare" pga. dette. Kort oppsummert kan en vel si at problemet hadde vært mye mindre om vi hadde bekjentskaper innenfor de bransjene jeg søker jobb inni. Men det har vi lite av dessverre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Skriv en søknad som presentere deg som menneske og som medmenneske. En søknad som bare inneholder koblinger mellom cv og søknad, er kjedelig. Det blir nesten som om du forteller han som behandler søknaden hvilke konklusjoner han skal trekke. Da setter du deg i hans plass og gjør hans jobb og det liker ikke han som skal behandle søknaden. Navnet har dessverre mye å si, men en søknad kan jo begynne slik. Hei jeg heter Rajesh Ramayan Koothrappali, men kall meg gjerne Raj.... Om du har et kort-navn eller kjælenavn altså... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Og denne: "jeg ser fram til et hyggelig møte med dere, hvor jeg kan få anledning til å fortelle litt mer om meg selv og min motivasjon for å jobbe hos dere." Dette synes jeg virker litt trengende på bedriften. Det burde heller stå noe ala: "Det hadde vært hyggelig hvis jeg fikk komme på et lite intervju hos dere " Jeg sitter ikke på noen fasit, men er det ikke oveflødig å fortelle at man kan komme på intervju i det hele tatt? Arbeidsgiveren vet jo at han/hun kan ringe og foreslå et møte om søkeren kan være aktuell for stillingen. Lenke til kommentar
CWH Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Synes jobbsøknaden din var svært god jeg. Tynt på det faglige, kanskje utdype det noe mer med hvorfor du gikk rett ut i jobb? Spesiellt med et utenlandsk navn vil jeg på det sterkeste oppfordre til å ta en telefon i forkant slik at du får sjansen til å sette deg selv på kartet og ikke minst vise din språkkunnskap. Ellers går det an å ringe og og be om møte med selskaper du ønsker å jobbe i. Du skiller deg ut, kan komme i forkant av jobbutlysninger og lærer hva de er på jakt etter. Det er en god trening i selvtillit og. Lykke til og stå på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå