Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Klarer ikke koble meg til nettverk - "uidentifisert nettverk"

Anbefalte innlegg

Strømforsyningen til min stasjonære data ble dratt ut uten vilje, og dataen slo seg selvfølgelig umiddelbart av. Jeg startet den opp igjen, og la merke til at Norman Security (antivirusprogammet jeg bruker) hadde kræsjet. Det stod nemlig å oppdaterte idet strømledningen ble dratt ut. Jeg slettet derfor norman fra dataen og gikk på nettet for å installere på det på nytt.

Omtrent 5 min etter datt jeg ut fra nettet, og fikk opp melding om at maskinen prøver å identifisere nettverket. Dette klarte den ikke, og jeg fikk opp "uidentifisert nettverk". Jeg kjørte feilsøking og fikk melding "lokal tilkobling har ikke gyldig ip-konfig..."

Prøvde å restarte uten hell! Samme med ruter! Alle andre enheter i huset har nett, men ikke denne dataen.

Prøvde videre å sjekke status til nettverkskortet, men der fikk jeg melding om at alt var i skjønneste orden (det var aktivert og hadde siste tilgjendelige driver oppdatert). La også merke til at kabelinngangen bak i dataen blinker gult. Skal ikke dette være grønt?

Har også prøvd å komme meg på nett i en annen husstand, og det tyder på at det er i selve maskinen problemet ligger.

Noen ideer om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at problemet ligger der! Har nemlig hatt denne daten i snart ett år uten problemer. Har også prøvd dataen i andre husstander for å se om problemet kun ligger i hjemmet, men problemet er det samme overalt. I tillegg er det kun denne maskinen som ikke klarer å koble seg på. Bærebare pcer, mobilen, ipad og slikt har ingen problemer

Ved "ipconfig /renew får jeg opp feilmelding om at lokal tilkobling kan ikke kontakte DHCP-serveren.

Endret av Loffee
Lenke til kommentar

"...jeg fikk opp "uidentifisert nettverk". Jeg kjørte feilsøking og fikk melding "lokal tilkobling har ikke gyldig ip-konfig..."

Selv om det aldri har vært noe problemer med maskinen betyr ikke det at det aldri kommer til å bli feil med maskinen. Det er verdt et forsøk, tar jo under 1 minutt.

Edit: Du kan også prøve kabel hvis du ikke har prøvd det. Da har du mulighet til å lokalisere om problemet er i OS eller i nettverkskort.

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Da trenger jeg isåfall litt veiledning i hvordan jeg gjør dette.

Prøvde også men en annen kabel, men problemet forblir det samme. Skal ikke kabelinngangen i pcen være et grønt lys når en kabel står i? Hos meg blinker det gult/oransj.

Lenke til kommentar

Forsøk å sette en fast IP som du vet er ledig, og forsøk å koble til da.

Nja, jeg ville nå heller satt alt til automatisk(DHCP). Blank gateway tyder på at det gjerne er fast IP som ikke er satt opp skikkelig?

Det beste er om TS kan poste alt han ser når han kjører IP config, samt gjerne om dte er satt opp med fast IP eller ikke.

Lenke til kommentar

Ok, dette var noe merkelige greier. Jeg tror jeg fant løsningen på problemet! I første innlegg nevte jeg norman antivirus, og at dette hadde kræsjet når strømmen ble brutt.

Det jeg gjorde nå var å gjennopprette maskinen til et tidligere tidspunkt. (før strømbruddet) Herfra slettet jeg norman, og vips så kom nettet på.

Takk for hjelpen uansett! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...