Dannybabb Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Skjønner ikke helt hvordan jeg skal tolke task manager på den nye datamaskinen, en Samsung 900x3c. Ved oppstart viser task manager at dataen bruker rundt 78% av minnekapasiteten. Har lagt ved 2 bilder for å forklare hva jeg mener. De to bildene fra task manager er tatt omtrent samtidig, men en med reelle verdier, og en med prosentvise verdier. Ut fra task manager kan det da se ut som at 59.8mb minne tilsvarer 15.8% av total kapasitet. Ut fra dette skulle man tro total kapasitet på dataen var rundt 400mb ram. Det kan vel ikke stemme, skal jo være 4GB. Det siste bildet viser nettop 4gb, så tydelig at den finner minnet, men den bruker det kanskje ikke? Synes jeg opplever maskina som litt treig ibland, spessielt når jeg jobber i Lightroom 4.3. Men det er kanskje et tungt program for denne maskina i utgangspunktet? Blir veldig takknemmelig for hjelp til å forstå hva dette betyr, og hvorvidt jeg skal klage på dette. Tok kontakt med komplett.no som jeg kjøpte av, men de var ikke så intressert i å hjelpe, og kunne ikke love at dette ble dekket av garanti dersom jeg sendte dataen inn. Noen som vet hva det skyldes, eller har forslag til hva jeg bør gjøre? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Har du mange programmer oppe samtidig og/eller mange nettsider? Kan du legge ut bilde/bilder av Processes >> Memory også? Når det gjelder Lightroom kjenner jeg ikke programmet dessverre, aldri vært interessert i bilder. Men har skjønt at det er krevende og maskinen din er vel midt på treet i ultrabook-segmentet. Endret 22. januar 2013 av Pey'J Lenke til kommentar
Dannybabb Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 Ja, Lightroom er kanskje litt heavy for maskina i utgangspunktet :-) Bildet er tatt rett etter oppstart av maskina, kjører bare Chrome med tre-fire faner. Ikke noe som bør bruke 78% av minnekapasiteten vel..? Tror du generellt ut fra det du ser at det er noe feil her? For det står jo at den bruker 78% selv om det bare brukes rundt 300mb minne til sammen. Noe som jo skulle tilsi at den kun har ca. 400mb tilgjengelig, selv om maskina er speca med 4gb. Eller kan dette skyldes en funksjon i windows 8 som f.eks. "skrur av" RAM den ikke trenger? Legger ved nye bilder, bla av Performance >> Memory, antar at det var det du ville se? Bildene er tatt rett etter reboot. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Det sier jo at det er 2,8 GB RAM i bruk, og 883 MB ledig, tilsammen 3,63 GB som Windows kan bruke. Husk at Windows bruker (reserver) mye RAM fordi den laster opp i RAM mye programmer. Når RAM er fullt, brukes swap filen på hard disken. Jeg kan godt legge ut et bilde fra min laptop som har 8 GB minne og kjører Windows 8 Pro. Endret 22. januar 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
Dannybabb Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 Det sier jo at det er 2,8 GB RAM i bruk, og 883 MB ledig, tilsammen 3,63 GB som Windows kan bruke. Husk at Windows bruker (reserver) mye RAM fordi den laster opp i RAM mye programmer. Når RAM er fullt, brukes swap filen på hard disken. Jeg kan godt legge ut et bilde fra min laptop som har 8 GB minne og kjører Windows 8 Pro. Gjerne gjør det, så blir jeg kanskje litt klokere :-) Hvis du orker å legge ut både prosentvise og reelle verdier av Processes i task manager hadde det vært supert! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Her ser du hvordan det ser ut på laptopen min. Merk det er en Alienware M17x. Endret 22. januar 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Bildet er tatt rett etter oppstart av maskina, kjører bare Chrome med tre-fire faner. Ikke noe som bør bruke 78% av minnekapasiteten vel? Jeg tror ikke det er noe galt med minne, men heller noe "galt" med minnebruken. Hvis Windows 8 bruker 78% minne nyoppstartet, så må det være lagt inn mange programmer og tjenester av Samsung under oppstart. Hvordan ser Start-up fanen ut? Jeg har noen programmer oppe og en del nettleservinduer + faner. Med 8GB RAM bruker Windows 8 2,6GB (33%). Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Mer eller mindre det samme som min laptop bruker med 8 GB RAM altså. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Ja, Chavalito, våre maskiner ser ut til å fungere likt. Jeg har også en test-versjon av Windows 8 jeg kjører i VMware med 3GB tildelt minne. Uten noen kjørende programmer (kun antivirus i bakgrunnen), bruker denne 0,8GB (28%). Se bilde under for sammenligningens skyld. Lenke til kommentar
Dannybabb Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Minnebruken på deres maskiner virker rent intuitivt mer logisk for meg. Her ser du hvordan det ser ut på laptopen min. Merk det er en Alienware M17x. Hvis du f.eks ser på din Chrome Chavalito, så bruker den 1.4% av minnekapasiteten, mens min bruker 15% (!). Er jo veldig markant forskjell, selv om du har dobbelt så mye RAM. Og når jeg ser på de reelle verdiene så brukere min og din Chrome omtrent like mye minne. Føles som at noe er feil.. Jeg tror ikke det er noe galt med minne, men heller noe "galt" med minnebruken. Hvis Windows 8 bruker 78% minne nyoppstartet, så må det være lagt inn mange programmer og tjenester av Samsung under oppstart. Hvordan ser Start-up fanen ut? Jepp, det kan kanskje høres mer riktig ut, for den ser jo ut til å skjønne at den har 4GB minne. Kan jo eventuelt gjøre en re-installering av Windows og se om det hjelper.. Legger ved bilde av oppstartsprogrammene, men det er ikke så mange. Endret 22. januar 2013 av Dannybabb Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Dannybabb, kan du prøve å "disable" Google Drive, og ikke kjjøre Chrome og så legge ut en nytt skjembilde av minne bruk? Ser at Google drive har Start up Impact High. Dog ikke helt sikker på hva dette betyr da jeg nettopp har installert Win 8. Eventuelt avinstallere Chrome og se om det hjelper, i tillegg kan du prøve å laste ned CCleaner og kjøre en disk clean med den. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Norsk beskrivelse på Oppstartsvirkning: Se om du får noe fornuftig ut av Resource Monitor: Google Chrome har egen Oppgavebehandling: SHIFT + ESC Endret 23. januar 2013 av Pey'J Lenke til kommentar
Dannybabb Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Jeg har også en test-versjon av Windows 8 jeg kjører i VMware med 3GB tildelt minne. Uten noen kjørende programmer (kun antivirus i bakgrunnen), bruker denne 0,8GB (28%). Se bilde under for sammenligningens skyld. Så ikke denne posten i går kveld. Supert eksempel, dette ser jo ut til å vise veldig godt at det er noe rart med min datamaskin. Dannybabb, kan du prøve å "disable" Google Drive, og ikke kjjøre Chrome og så legge ut en nytt skjembilde av minne bruk? Ser at Google drive har Start up Impact High. Dog ikke helt sikker på hva dette betyr da jeg nettopp har installert Win 8. Eventuelt avinstallere Chrome og se om det hjelper, i tillegg kan du prøve å laste ned CCleaner og kjøre en disk clean med den. Gjorde alle disse tingene, men var desverre ingen merkbar forskjell. Se om du får noe fornuftig ut av Resource Monitor: Bilde av Resource Monitor, som vanlig tatt rett etter reboot. (Etter at jeg re-instalerte chrome, deaktiverte GoogleDrive og kjørte CCleaner) Endret 23. januar 2013 av Dannybabb Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Uvanlig høyt minnebruk, må bare gjenta det. Hvis du trykker på kolonnen "Private..." i Resource Monitor, så skal den vise minneforbruket synkende per program/tjeneste. Kanskje du bør vurdere en re-installasjon av Windows 8, såkalt "clean install" uten alt dill-dallet til Samsung. Men da må du få tak i plate eller laste ned ISO. Jeg vet ikke hvordan det er med ferdigkonfigurerte maskiner med Windows 8, men last ned og start Windows8-Setup.exe og se om du får lastet ned setup. Denne metoden har jeg brukt selv, jeg legger da inn min produktnøkkel som jeg kjøpte på Windows.com. På ferdigkonfigurerte maskiner skal denne produktnøkkelen ligge fast i UEFI, derfor står det ikke lenger noe klistremerke under maskinen. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Det er vel ikke mulig å oppgradere RAM på denne maskinen? Mener å ha lest at SSD og RAM er loddet fast, eller i hvert fall ikke mulig å aksessere. Lenke til kommentar
Dannybabb Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 Da tror jeg at jeg skal prøve å gjøre en re-installering senere i dag, kommer tilbake med resultatene :-) Tror det stemmer at alt er loddet fast ja, er vel litt av pakka når man kjøper en ultrabook. Så hvis det faktisk er noe galt blir det vel å kreve at komplett.no bytter ut maskina for meg.. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hvis maskinen er helt ny, så kanskje du bør vurdere å benytte angrefristen og gå for storebroren eller en annen ultrabook med 8GB RAM? Eller som i det minste går an å putte mer minne i. Lenke til kommentar
Dannybabb Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Victory! Fikk ikke kjørt .exe-fila, den krever at man fysisk skriver inn produktnøkkelen, og som du sier er den ikke utenpå pc'en. Men kjørte en soft-versjon av re-installering, kalles "Refresh" i win 8, og nå ser minneforbruket mye mer fornuftig ut. Alle programmer jeg har installert ble fjerna i prosessen, så skal bare re-installere de programmene jeg trenger og se at det fortsatt ser greit ut, men dette er jo lovende. Takk for hjelp! Endret 23. januar 2013 av Dannybabb Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Supert! Ja, det var en slik "Refresh" eller "Reset" jeg hadde tenkt å foreslå som et alternativ. Bra det løste seg. Det viktige nå er å installere ett og ett program og sjekke om det er ett av disse som spiser minne. Du kan evt. sjekke om produktnøkkelen står i BIOS/UEFI eller bruke ProduKey til å finne den i registeret. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Helt enig, flott det løste seg til slutt. Off topic: Og nå er det på tide å oppgradere min stasjonære til Windows 8 Pro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå