Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

IT anlegg, skilletrafo og sykehus.

Anbefalte innlegg

I følge faglitteraturen så er det mest vanlig med TN som elenergi distribusjonssystem i Europa. Samtidig så skal det være slik at man bruker IT system inne i sykehus pga enkelte bedre driftsegenskaper.

Hvis man måler mellom fase og jord på et "ordinært" IT system så vil man måle noe slikt som rundt 130V eller der omkring pga kapasiteten ("kondensatorvirkningen") av et distribusjonsnett med en viss geografisk spredning. (Nettets kapasitans gir en returstrøm til jord.)

Hvis man setter opp en lokal "skilletrafo" så bør vel effekten av dette bli at hvis man måler mellom fase og jord etter skilletrafoen, da vil man ha tilnærmet 0 V mellom fase og jord. I alle fall hvis man "kortslutter" mellom fase og jord, så vil feilstrømmen bli ca 0 A pga "fraværet" av kapasitans i det lokale IT nettet.

Denne effekten vil man få enten det primære nettet som leverer energi til skilletrafoen er et TN system eller et IT system og også hvis man kobler sammen jordingssystemet på det nettet man henter inn energien fra og "det lokale IT nettet".

Videre hvis man i et slikt lokalt IT nett bruker en enpolt bryter og man kommer i berøring med en av faselederne og jord, så vil man ikke få noen strøm i seg pga tilnærmet null spenning. Det vil heller ikke være noe jordfeilvern som tripper.

Et slikt lokalt IT vil da "oppføre seg" helt annerledes enn det TN anlegget som leverer energi inn til skilletrafoen og det lokale IT nettet. Første jordfeil mellom fase og jord på TN anlegget, og det smeller til med "full kortslutning". Første jordfeil mellom fase og jord på et slikt "lokalt IT nett" og det skjer ikke noe som helst, og legen kan fortsette sitt arbeide lykkelig uvitende om at hen er koblet til en av fasene. (Helt til han berører en av de andre fasene.)

Har jeg forstått dette rett, og er det slik som jeg tror at sykehusene rundt om i Europa (og i Norge) bruker skilletrafoer og "lokale" IT nett etter skilletrafoen ? Stemmer dette, er det noen som vet eller som kjenner til litt mer om dette med bruk av skilletrafo og elektriske anlegg på sykehus ?

Edit:

Da jeg skrev dette innlegget, så tenkte jeg meg vel nærmest fram til at "slik må det vel være". Etter å ha skrevet innlegget så googlet jeg litt og da fant jeg en beskrivelse av et sykehusanlegg som faktisk er laget eller prosjektert slik som beskrevet over. (Med skilletrafo og lokale IT nett i tilknytning til operajonsstur.) Link

Se side 25 og side 28 i PDF'en og avsnittene 6.7.5 og 6.7.7

Det skulle stadig vekk vært interessant med noen kommentarer fra den som måtte kjenne noe mer til denne problemstillingen eller som ser feil eller "unøyaktigheter" i min beskrivelse over.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...