Gå til innhold

Gi finger'n til iPhone 5S

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er enig i at de får teknologien til å fungere bedre, men Steve Jobs sa for eksempel rett ut at de hadde funnet opp multi touch, og det er feil.
Finne opp eller "finne opp" er to forskjellige ting. Multi touch eksisterte nok før steve jobs tok i det, men det ble aldri brukt fornuftig eller populært. Altså fant Steve Jobs opp det vi i dag kjenner som multitouch.

Alt handler om tidspunkt. Apple lanserte sine dingser i et mer fornuftig tidspunkt enn alle andre. Vi har sett flere enheter med funksjonaliteten til 1gen iPhone og iPad mange år før de slapp det. Det var bare timingen og merket Apple som gjorde at det fungerte. Ingen revolusjon eller "funnet opp" inne i bildet.

Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri pin/mønster på telefonen. Ler litt av folk som må drive fingergymnastikk for å få av tastelåsen.

Men hadde dette vært integrert i selve knappen på en telefon jeg eide, hadde jeg brukt det, og fått en "sikrere" telefon enn i dag. Fingeravtrykk er ikke bombesikkert, i hvert fall ikke på billige enheter, men alle monner drar.

Tror derimot ikke en slik ting vil kunne endre markedet særlig, slik som artikkelen påstår.

Lenke til kommentar

Alt handler om tidspunkt. Apple lanserte sine dingser i et mer fornuftig tidspunkt enn alle andre. Vi har sett flere enheter med funksjonaliteten til 1gen iPhone og iPad mange år før de slapp det. Det var bare timingen og merket Apple som gjorde at det fungerte. Ingen revolusjon eller "funnet opp" inne i bildet.

Kunnskapsløst å si noe slikt, og det viser at du åpenbart ikke vet hva du snakker om. Det at tidligere enheter feilet brutalt, var fordi de hadde klare mangler: kapasitiv touchskjerm, UI laget for touch, responsiv og rask touchregistrering.

Timingen ga seg selv, fordi det var da teknologien ble billig nok (men fremdeles satt samtlige andre mobilprodusenter på gjerdet, og det kom ingen alternativer i salg før måneder etter iP1.)

Merket er i liten grad relevant. De klarer å hype det til en viss grad, men iPhone ville floppet om den var dårlig, apple eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

God ide, bare synd at finger-scannere er så upålitlige som det går ann og få dem. Og har man et sår på fingeren så får man ikke tilgang -.-

HP hadde finbgerscanner på alle laptop-modeller for en tid siden, og det varte ikke lenge før det ble ærklært upraktisk.

i tillegg demonstrerte Mythbusters hvor dårlig finger-scannere var, og teknologien har ikke forandret seg på feltet de siste 3 årene.

Lenke til kommentar

Nå veit jeg ikke hvordan dette funker, men om du bruker fingeravtrykket på tommelen, hva om du skader tommelen, dvs skader finger avtrykket?

På de fleste systemer som har fingeravtrykkleser i dag så kan man lese av flere fingre bl.a. for å unngå problemet du nevner med skadet finger.

Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri pin/mønster på telefonen. Ler litt av folk som må drive fingergymnastikk for å få av tastelåsen.

Gjennom min mobil (og mest sannsynlig din også) kan en med uredelige hensikter få tilgang til blant annet eposten. Gjennom eposten kan man igjen få tilgang til det aller meste man har av kontoer. Det være seg Facebook og andre tjenester. Noen mer kritiske enn andre.

I tillegg til alt du har av private bilder på mobil og onlinetjenester.

Og vi har ikke engang begynt på hvor mye det kan misbrukes i ditt navn, enten det er å gi deg sinnsyke telefonregninger eller annet. En jeg kjenner til på 17 år skiftet nylig legning på Facebook fordi en kompis var morsom på hans bekostning. Det visst seg å få ganske alvorlige konsekvenser med hatmeldinger mot han fra venner som ikke aksepterte dette uten videre.

Derfor velger noen å låse mobilen sin.

Ler du fortsatt?

Endret av XmasB
  • Liker 2
Lenke til kommentar
er et eksempel på tekonologi som fungerer, men som brukes feil... Kart ble funnet opp for lenge siden, men likevell fikk Apple kjeft for å ha funnet dem opp igjen, bare dårlige? Eller fikk de kjeft for å ha brukt dem feil?

Det er et eksempel på at ting Apple heller ikke bruker teknologi på en slik måte at den bare fungerer. Joda, de VAR god til å bruke teknologi slik at den fungerte - men de har blitt lik alle andre, så pls stopp med å forherlige de og gjør de til noe annet enn de er idag. Den gang da er ikke idag.

Det kan jo virke som du tror det kun er Apple som klarer å gjøre teknologi tilfredsstillende slik at den 'fungerer', som du sier. Det de gjør er å kopiere andres ideer - noe alle blir 'arrestert' for de gjør med Apple.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ler du fortsatt?

Jeg forstår hvorfor folk har pin/låsekode. Det jeg ler av er folk som har lange slike, altså "fingergymnastikk", der man må bruke lang tid på å få tilgang til telefonen.

Mister jeg telefonen kan jeg spore den, låse den eller wipe den fra nettet gjennom windowsphone.com, samme muligheter har iOS og Android.

Lenke til kommentar

En fingeravtrykksleser kan vel Apple neppe patentere?

Da det finnes flust av lesere i alle slags forskjellige markeder fra før av, så hva hindrer konkurrentene å gi ut en mobil med fingeravtrykksleser 14 dager etter Apple gjør det? Eller bare kuppe det og gi det ut 14 dager før Apple.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei. iPhone 5S vil se helt lik ut som dagens iPhone 5, uten fingeravtrykksleser eller andre innovative ting. Den vil ha NFC, siden Apple lot være å ta dette med i iPhone 5, slik at folk føler at det er en grunn for å oppgradere.

- 3G og 3GS = Likt design

- 4G og 4S = Likt design

- 5 og 5S = Likt design

- 6 og 6S = Likt design

- 7 og 7S = Likt design

.........

- 765 = 765S = Likt design

iPhone 5S vil ha NFC. That's all.

Lenke til kommentar

:omg:

:omg:

Haters will win :)

Skjønner jo litt at Apple vurderer det. De trenger tross alt etter eller annet som kan trekke kunder. NFC er jo noe alle andre har, så det dropper det, og fokuserer heller på noe helt annet:)

Så lenge de er "først" med noe.

Endret av G-Man™
Lenke til kommentar

Jeg forstår hvorfor folk har pin/låsekode. Det jeg ler av er folk som har lange slike, altså "fingergymnastikk", der man må bruke lang tid på å få tilgang til telefonen.

Mister jeg telefonen kan jeg spore den, låse den eller wipe den fra nettet gjennom windowsphone.com, samme muligheter har iOS og Android.

Jeg har også satt opp mulighet for sporing og fjernsletting fra nettet. Tester sporing fra tid til annen for å verifisere at det virker. Men mister du mobilen på byen kan det fort gå litt tid før du rekker gjøre dette. I mellomtiden kan du ha mistet tilgang til flere tjenester eller ytret ting du slett ikke står for.

Mønster og pin trenger selvsagt ikke være lange for å være effektive. Jeg har skrudd av synlig mønster, og har en litt ulogisk greie på gang. Så det ser kanskje ut som om jeg bedriver litt fingergymnastikk. Det plager meg ikke stort. :)

Lenke til kommentar

Mange (ville?) rykter om hva Apple planlegger framover - Lager de f.eks en billig modell som det ryktes om (utifra link i trådemne også), så går jo Apple helt bort ifra kvalitetsstemplet og mye av 'størrelsen er perfekt' osv ....

Dette er en dårlig idè spør du meg. Det vil svekke navnet "iPhone". Jeg tror at det at Apple har så få produkter er noe som har gjort at de er kommet så langt. Hadde dette skjedd om Steve Jobs hadde styrt skuta?

En fingeravtrykksleser kan vel Apple neppe patentere?

"Apple kan gjør akkurat hva de vil."
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...