Gå til innhold

Beste 19" LCD til spilling


steinih

Anbefalte innlegg

hei :-)

 

Skal ha en 19" LCD som skal brues mye til spilling.

 

Pris: ca 7000

 

Tilkobling: dual (dvs både analog og dvi pga skal brukes til 2 pc'r samtidig)

 

Hva har dere å anbefalle da? Har kikka på denne Benq skjermen

 

Har hørt mye bra om den, men er det noen som har erfaringer med den? Eller er det andre skjermer jeg heller bør gå for?

 

ps! Vet CRT skjermer fortsatt er best til spilling, men jeg er avhengig av å spare plass + at skjermen skal brukes til 2 pc'r samtidig (1 på dvi og en på crt tilkobling)

 

/steinih

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv ute etter en 19" LCD. Disse fra LG har jeg lurt veldig på men har ikke funnet noen ordenlige tester ennå. Er oppgitt til 16ms

 

http://www.lgenordic.com/cgi-bin/surf.cgi?id=668

 

og evt denne

 

http://www.lgenordic.com/cgi-bin/surf.cgi?id=691

 

Noen som har erfaring med disse?

 

Ser at noen sjapper i Norge har 1910B men har ikke funnet noen som har 1910P. Men har sett noen priser i Tyskland på rundt 7500,- på sistnevnte.

Lenke til kommentar

Hvis dere sjekker linken til Benq skjermen jeg refererte til, så har den utrulig bra lysstyrke og kontrast.

 

Skjermen har også blitt testa på Din Side

 

Ellers har jeg sett en del tester som viser at de produsentene som oppgir en responstid på under 25ms, som regel er feil... Har f.eks ikke sett en eneste test der LG blir målt til 16ms som de oppgir for sine skjermer...

 

/steinih :)

Lenke til kommentar

so:

 

Takker for tips, men er helst ute etter en 19" LCD, hvis det ikke finnes en 17" som er overlegent mye bedre enn noen 19" :D

 

Har en 19" CRT nå og vet at den har en synlig bildeflate på 18". En 19" LCD vil ha 19" synlig bildeflate, så det passer meg bra da jeg vil ha litt større.

 

Men: Er det ingen som har noen konkrete tips om noen bra skjermer da? I en prisklasse på 7000+-?

 

/steinih :)

Lenke til kommentar
se om du finner en med 16ms responstid. jeg har samsung 172t og den har 25ms og ghostingen er tydelig. kanskje du må ned på 17" for å få 16ms men det er verdt det. ikke gjør samme feil som meg. du sier du spiller mye.. les oyvind_dahles post om lcd til spillfreak. lykke til

 

Ehm, du har ghosting med en 172T? vel, jeg har samme skjermen, FINNES IKKE ghosting i det hele tatt. 172T har forresten ifølge tester LAVERE enn 25 ms, mens andre tester har klassifisert den til 20 ms. Uansett, jeg har INGEN porblemer med den, og ghosting finnes ikke.

Lenke til kommentar

Office Shop har skjermen til 8667.60 kr

Se link: http://www.officeshop.no/prodSearch.asp?le...lAction=details

 

Compo Data har skjermen til 9536 krSe link: http://www.compo.no

 

Kuule skjerm, kunne tenkt meg den selv egentlig...

 

Sony har også gode lcd skjermer i denne prisklassen (19" Lcd)

 

Lykke til med valget av skjerm uansett hvem du velger Steinh

 

Har du forresten lest test av den på DinSide (Formac) Terningkast 5

 

Se link: http://www.dinside.no/php/art.php?id=90086

Lenke til kommentar
Hei!

 

Du vet vel at 19" lcd ca. tilsvarer 22" crt? Så egentlig holder 17" lcd hvis det er vanlig 19" størrelse du sikter til :wink:

 

Helt feil, en 19" tommer lcd tilsvarer i praksis en 21" crt, ikke 22", faktisk litt i underkant av en 21" crt.

 

 

Har en 19" CRT nå og vet at den har en synlig bildeflate på 18". En 19" LCD vil ha 19" synlig bildeflate, så det passer meg bra da jeg vil ha litt større.

 

??... Må holde rede på størrelsen gutter :D En god tommelfingerregel er at lcd-skjermer hele tiden i praksis tilsvarer crt skjermer som er oppgitt til å være 2" større

 

Ellers får jeg slenge meg på andre her som anbefaler å lese Dahle's glimrende innlegg om lcd skjermer :)

Lenke til kommentar

??... Må holde rede på størrelsen gutter :D En god tommelfingerregel er at lcd-skjermer hele tiden i praksis tilsvarer crt skjermer som er oppgitt til å være 2" større

 

dvs. 17" lcd er like stor som en 19" crt, og dermed er 17"? og 19" er like stor som 21", og dermed 19"?

 

en bedre tommelfinger-regel er heller at lcd-skjermer er så store som de blir solgt som. en 19" lcd er 19", ferdig med det.

 

ellers er hansol h950 en knakende bra 19" lcd. *klappe på sitt eksemplar*

Lenke til kommentar

??... Må holde rede på størrelsen gutter :D En god tommelfingerregel er at lcd-skjermer hele tiden i praksis tilsvarer crt skjermer som er oppgitt til å være 2" større

 

dvs. 17" lcd er like stor som en 19" crt, og dermed er 17"? og 19" er like stor som 21", og dermed 19"?

 

en bedre tommelfinger-regel er heller at lcd-skjermer er så store som de blir solgt som. en 19" lcd er 19", ferdig med det.

 

Flisespikker ! :wink: Ok kanskje din versjon er bedre, men vi er enige i alle fall 8)

Lenke til kommentar

Når det gjelder LCD skjermer idag er det slik at kun 17" tilbyr <16ms on-off-on state, alle 19" på markedet er 25> ms. Skal du slippe ghosting bør du derfor gå for en 17". Jeg kjøpte selv en 17" fordi det jeg brukere pcen til stort sett er spilling og generell underholdning og trenger derfor ikke mer enn 1280X1024 oppløsning. Er du oppløsningsfrik og vil ha 1600X1200 oppløsning er det kun 19" og oppover som tilbyr det. Derfor bør du bestemme deg for hva som er viktigst, men skulle du bestemme deg for at en 17" holder og du vil ha en skikkelig skjerm for spilling vil jeg anbefale deg Hitachi CML174 eller storebror CML175. Det er den definitivt raskeste skjermen på markedet idag. Den har jeg testet samt en haug andre skjermer, men dette er den beste spilleskjermen nå. Den har dual, dvi og vga -> litt klomsete måte å svitche fra den ene til den andre, men ellers er den helt rå.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Lef : har ikke så mye peil her men jeg vet sikkert at lcd har større synlig bildeflate enn crt. Så bare rett på meg :yes: hvis jeg tar feil.

 

Men altså er 15" lcd ca. 17" crt så er jo det en prosentøkning på ca. 13%

og øker vi 19" med 13% blir det 21,47" så da var jeg jo ikke heeeelt på jordet eller? :shrug:

 

- C.M

Lenke til kommentar

Men altså er 15" lcd ca. 17" crt så er jo det en prosentøkning på ca.  13%

og øker vi 19" med 13% blir det 21,47" så da var jeg jo ikke heeeelt på jordet eller?  :shrug:  

- C.M

 

Hvis vi tar to forutsetninger:

1. At vi hele tiden snakker om det som er "synlig billedflate"(det er jo det som er interessant).

2. At vi er enige om at CRT skjermer alltid er oppgitt som ca 1" større enn synlig billedflate ( 17" CRT = 16" synlig billedflate osv.)

 

Og vi vet at LCD skjermer hele tiden er oppgitt som det de er (15" LCD = 15" synlig billedflate). Så blir regnestykket som følger:

 

* 15" LCD v.s. 17" CRT --> Synlig billedflate på CRT er 6,67% større enn på LCD.

 

* 17" LCD v.s. 19" CRT --> Synlig billedflate på CRT er 5,88% større enn på LCD.

 

* 19" LCD v.s. 21" CRT --> Synlig billedflate på CRT er 5,26% større enn på LCD.

 

 

Så jeg er fortsatt ikke enig i regnestykket ditt som sier at en 17" CRT er 13% større enn en 15" LCD. Som jeg nevner ovenfor så er den heller 6,67% større pga av "bare" 16" synlig billedflate. Når det gjelder økningen din med 13% på 19" tommeren så blir da heller ikke det riktig, i dette tilfellet blir regnestykket 19"*1,0526 = 19,9994 ; 20"

 

Rett på meg hvis jeg tar feil ! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...