Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er bevaring av liv humant?

frankhaugen

Anbefalte innlegg

Tittelen er litt kort fordi alternativet er en kjempelang en, men hva jeg spør om er om bevaring av et menneskeliv til enhver pris innen medisin er riktig?

Jeg støtter ideen om at personer som er alvolig syke, og nær døden skal ha muligheten til å be om, og motta en dødlig dose medisin, for å ende lidelsen. Min morfar døde av kreft, og hadde ekstremt mye smerter på slutten, så jeg har sett den lidelsen en dødene person kan ha.

Hvis en person over 70 blir syk, så setter man inn store krefter for å bevare deres liv, men ofte innebærer dette at personen har et stort tap av livskvalitet. Når man har et kjæledyr som blir påkjørt, og skadet slik at det ikke lenger kan fungere, så sier man at det er det "humane" å avlive dyret. Men med mennesker skal himmel og jord flyttes for å bevare livet, om det innebærer at en person må bli foret gjennom en slange resten av livet. Alderdom vil drepe oss alle, døden er en av de få garanterte tingene i livet, så er det alltid rigtig å kjempe for å holde noen i live? Er det ikke mer humant å la noen dø raskt, enn å hale ut døden til siste stund?

Jeg vet jeg vil dø raskt og med minimalt smerte, og har gitt skriftlige instruksjoner til familiemedlemmer om jeg skulle havne i en slik situasjon der valget er mellom å la meg dø eller tilbringe resten av livet lam fra halsen og ned, eller en langstrakt smertefull død, så er en rask avslutning mitt ønske.

Men hva er det humane å gjøre for andre?

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er morsomt når folk bruker ordet "humant" som om det var noe godt til å begynne med. :)

Men til poenget ditt, selv om det vil bli lovlig å gi dødshjelp så er det ikke moralsk rett å kreve at noen andre skal bære ditt liv på samvittigheten.

Moralsk sett er det urettferdig å be en annen om å ta ditt liv.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Jeg synes det er morsomt når folk bruker ordet "humant" som om det var noe godt til å begynne med. :)

Men til poenget ditt, selv om det vil bli lovlig å gi dødshjelp så er det ikke moralsk rett å kreve at noen andre skal bære ditt liv på samvittigheten.

Moralsk sett er det urettferdig å be en annen om å ta ditt liv.

Det er ikke snakk om å ta liv, men å ikke aktivt holde noen i live. Å injesere en dødlig dose med morfin i en person er mord, men å ikke koble noen til masse maskiner for å holde dem kunstig i live, er derimot hva jeg snakker om.

-frank

Lenke til kommentar

Så lenge doktoren frivillig er med på det, og personen selv ønsker aktiv dødshjelp, er det i mitt syn; er det den eneste riktige tingen å gjøre.

Om det er humant eller ei er ikke det viktigste for min del, det viktigste er at vi aksepterer menneskets personlige valg over egen kropp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...