Gå til innhold

Hvordan leve billigst mulig?

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sint. Trådstarter er ute etter å spare på sin private økonomi, ikke samfunnsøkonomisk, selv om det du sier er riktig. Men jeg er ikke nødvendigvis enig i at miljøregnskapet blir verre av å tørke søl med foten/sokken sin enn å bruke papir.

Så da går man til slutt med sokker full av dritt, underbukser som stinker dritt, men et smil om munnen og med tilgang til dusj på helsestudio. For en lykke, bortsett fra at du kanskje blir nektet pga at de tror du er uteligger... Avataren din ser iaf litt sint ut.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lag feks tacosaus, guacomole og pastasaus selv om/ når du spiser dette. Det smaker mye bedre, er mye billigere og det finnes masse oppskrifter på nett.

Mye mat man enkelt kan lage fra bunnen av som smaker mye bedre og er billigere enn det du kjøper i butikken.

Kjøper man tacosaus og slikt separat, så er det nok en del å spare på dette. Men kjøper man dinner kit til ~10 kr, så får man jo skjell, krydder og salsa. Vanskelig å slå dette.

Derimot kan man lett slå prisen om man kjøper separat. Bruker selv denne blandingen i stedet for krydderet på pose til 10 kr, som forøvrig består av mest sukker og salt:

Til standard 4-500g kjøttdeig

2 teskjeer spisskummin

1 teskje salt

1 teskje paprikapulver

1/2 teskje chili-pulver

1/2 teskje tørket løk (i morter)

1/2 teskje pepper

Lager man salsa selv, så er ett tips å sløyfe chilien og bare bruke chilipulver som er billigere.

Lenke til kommentar

Så da går man til slutt med sokker full av dritt, underbukser som stinker dritt, men et smil om munnen og med tilgang til dusj på helsestudio. For en lykke, bortsett fra at du kanskje blir nektet pga at de tror du er uteligger... Avataren din ser iaf litt sint ut.

Ved mindre man sitter stille i et sterilt rom hele dagen, blir sokkene skitne og slitt ned så lenge man har dem på seg. Jeg bytter uansett sokker minst en gang om dagen, noe jeg tror de fleste gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ved mindre man sitter stille i et sterilt rom hele dagen, blir sokkene skitne og slitt ned så lenge man har dem på seg. Jeg bytter uansett sokker minst en gang om dagen, noe jeg tror de fleste gjør.

Regnet med du sparet klesvask også. Du har jo faktisk sagt du vrenger alt tøy, men da lukter du drit til slutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg studerer også økonomi, men det er vel tillatt å ha litt dårlig råd av og til hvis man ikke skal bli forbrukerøkonom. Jeg fører ikke regnskap i excelark, men jeg vet omtrent hvor mye penger jeg har brukt på hva til enhver tid og har en buffer på noen edvarder som sikrer at jeg aldri vil ha problemer med få økonomien til å gå rundt selv om uforutsette ting dukker opp.

Jeg har for øyeblikket ingen annen inntekt enn studielånet, så jeg er vant til å leve billig. Jeg lever riktignok for mer enn 1000 kroner i måneden, men jeg får 7000 kroner til å rekke til både husleie, mat og annet forbruk og har likevel litt igjen på slutten av måneden. Trådstarter ser ut til å ha god kontroll på matutgiftene, så jeg skal gi noen mer praktiske råd:

* Spar både vaskemiddel og strøm på vaskemaskinen ved å vrenge underbuksene dine og bruke dem to dager på rad. Det kan også gjøres med andre plagg.

* Hvis du er uheldig å søle en form for væske, ikke bruk papir, men tørk det bort med sokken din.

* Ikke dusj hjemme. Gjør det på treningssenteret, enten du trener eller ikke den dagen. Hvis du absolutt må vaske deg hjemme, så bruk adskillig mindre varmtvann ved å tørke over med en klut istedenfor å kaste bort rennende vann i dusjen.

Dette er mora til en tidligere klassekamerat: http://www.dagbladet...aring/20277344/ . Jeg har ikke lest den selv, men kanskje du kan plukke opp noen tips på bloggen hennes. Hun har mange kreative løsninger. Så vidt jeg husker fra en ØB-artikkel, var honning en av ingrediensene i noe hun lagde for å erstatte deodoranter, for eksempel.

du sa jo at man kunne vrenge fler klær med samme gang.... Du påstår hele tiden at jeg putter ord i munnen. Men det er DU som skriver det ikke JEG.
Lenke til kommentar

Nettopp, jeg sa at man kan vrenge klær, ikke at jeg gjør det. Du ser forskjellen?

For min egen del hørtes det ut som om at du hadde erfaring, og at du prioriterte treningsstudio før hygiene. Det blir imidlertid ikke mindre ufyselig om du ikke har gjort dette selv. Forslaget er mer enn nok for meg. :)
Lenke til kommentar

Hadde jo vært fint om folk holdt seg til topic i NOEN tråder iallefall..

Skal vi si strek herifra og heller konsentrere på å gi TS og andre som måtte finne det interesant å følge tråden noen nyttige hint og tips??

Så må alle andre som følger tråden unskyllde meg så mye for at jeg lot meg iritere nok til å skrive denne posten.. :p

• Liker 3
Lenke til kommentar

Henger meg på her; et fint knippe tips i førsteposten.

Kan legge til at tunfisk på bosk omtrent er rimeligste proteinet pound for pound som er å få tak i. Dypfrossne laksefileeter er heller ikke å forakte. Ville dog strengt tatt vurdert å bytte ut meierismør med solsikkeolje; bare stek sakene i mindre varme. :)

Denne så spennende ut! Men jeg lurer på om det er mye jobb med å lage deigen, og hvordan det er med oppvasken etterpå?

Beklager sent svar. Du bare har alt oppi bakebollen på maskinen, den lager deigen og steker i samme bolle/form. Ev en rask skylling av bollen etterpå, for alle praktiske formål ingen rengjøring. Ca ett minutts jobb totalt, eneste minus er lyden når den elter. Etter mange år sliter vi på vår 3. maskin

Lenke til kommentar

Beklager sent svar. Du bare har alt oppi bakebollen på maskinen, den lager deigen og steker i samme bolle/form. Ev en rask skylling av bollen etterpå, for alle praktiske formål ingen rengjøring. Ca ett minutts jobb totalt, eneste minus er lyden når den elter. Etter mange år sliter vi på vår 3. maskin

Dersom du har hatt hele tre maskiner må jo detta være rene ramma mirakelet! Kanskje akkurat det jeg er ute etter. Bestilt! :)
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Til trådstarter:

Slutt å snuse. Du sier du er villig til å gjøre alt, så da bør du slutte å snuse, ikke bare kjøpe den billigste pakken. Tenk at bruker alt fra 35-105 kr i uken på dette. Det er 1820 til 5460 kr pr år.

Studer på offentlige høyskoler/universitet ikke BI. Du får samme typen fag men slipper å betale for det.

Ha på deg fleecegenser/ullgenser hjemme, og senk temperaturen med et par grader. Ta kortere dusjer.

Handle max 1 gang i uken, helst annenhver uke. Spis mye vegetarmat av typen curry og linser etc. Sett opp handleliste og kjøp mye på "innvandrerbutikker". Mye å spare på billige oppskrifter her. Lær deg til å minimere mengden kjøtt for å bli mett. 

Planlegg innkjøp. (Henger sammen med den over). Kan du f.eks handle såpe/tannkost/tannkrem/vaskepulver osv på tilbud på coop obs eller lignende annenhver/hver tredje måned/en gang i året? Kjøp alt av ris, bønner, linser og grønnsaker på "innvandrerbutikker", og alt annet på rema1000 siden de nå har 10% rabatt.

Slutt å abonnere på netflix, spotify, dropbox etc. Slutt å ha tv hjemme, om det er en mulighet. 

Kjøp deg bra beskyttelse til telefonen din, så du slipper å kjøpe ny om den blir knust. I værste fall kjøp en nokia på clas ohlson, og slutt med smarttelefon helt. Sparer mye på billigere telefonabb. og sparer tid.

Slutt å kjøp deg bøker, aviser og blad, heller ha bibliotekskort. 

Lær deg å vaske, og å sy klær. Veldig mange sliter ut klærne mye fortere enn nødvendig ved å vaske de ihjel, eller ved å vaske de med feil type vaskemiddel eller for høy temperatur. Mye ullklær kan luftes før de en sjelden gang må vaskes. Får du hull i ullgenser osv er det fullt mulig å sy igjen dette uten at det syns.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Bjarnemann: Jeg vrir hjernen selv for å få spart over 10 000 hver måned. Januar og Juli er umulige måneder, med kun noen få tusenlapper spart, grunnet mange halvårlige og kvartalsvise regninger som faller på samme måned. Jeg vurderer å kutte ut bredbånd, men det er bare 500 kroner måneden så ikke så mye. Likevel kunne jeg nok klart å leve med bare mobilabonnement og uten bredbånd. I tillegg tenkte jeg i går på å sette bort TV'en for å slippe TV-lisens men jeg tror ikke jeg gidder å leve uten TV. :)

Det skal være mulig å få i seg nok mat for 850 kroner i måneden i følge et offentlig budsjett eller noe, uten å bli "lasaron" som leter etter penger i automater og stapper i seg "gratis" mat (ingenting er gratis, hvis du spiser "gratis" hjemme hos foreldre f.eks. så er det ikke gratis. Du betaler for det på en eller annen måte.) og fyller jobbkaffe på termos og tar med seg hjem... Du må droppe sånne "boms"-tendenser... ;) ikke sikkert arbeidsgiver mener at gratis kaffe skal tas med hjem heller og da kan du få problemer evt. sparken. Selv kjøper jeg den billigste kaffen på rema, som koster rundt ti kroner for 250 gram, for jeg liker ikke kaffe uansett hvor dyr den er,( jeg kjenner ikke forskjell) jeg bare må ha koffeinet. Så jeg har i en god skvett lettmelk i hver kopp.

Bruk såpestykker i stedet for flytende såpe tenker jeg kan være et godt tips. Det går vanligvis en flaske såpe i uken bare til håndvask for meg, men jeg tenker at man får mer ut av et såpestykke pga. at den skummer mer og varer lenger synes jeg. Det samme går for dusjsåpe. Sterilan funker jo til dusj f.eks. :)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...