Gouldfan Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Jeg er enig i at det ikke høres veldig flott ut, men skal man spare maksimalt, så sparer man der man kan, selv når det bare er snakk om 5 - 10 kroner. Mange bekker små blir en stor å. 300 - 400 kroner i måneden er for de fleste studenter en overdrivelse, og bare realistisk hvis man skal trene på Elixia, Sats eller tilsvarende overprisede kjeder. Det finnes flere lavpriskjeder i tillegg til at studentsamskipnadene gjerne tilbyr medlemsskap til studentpris. Selv betalte jeg 990 kroner for dette semesteret, altså 165 kroner i måneden. Men hvis man skal spare maksimalt, har du rett i at det beste er å la være å trene eller gjøre noe som helst annet som direkte eller indirekte koster penger. Det kommer helt an på prioriteringer og andre faktorer. Leiepriser kan for eksempel variere stort etter hvor du bor. Selv bor jeg i Bergen. Her er leieprisene så høye at det vil lønne seg å kjøpe egen bolig hvis man har muligheten, men så vidt jeg vet er det dyrere å bo i Stavanger eller Oslo. Jeg er som nevnt student uten annen inntekt enn 7000 kroner i studielån hver måned, men jeg tar meg råd til vaskemiddel, tørkepapir og varme dusjer. Punktene i det forrige innlegget mitt var bare sparetips, ikke en gjenspeiling av studentlivet. Å vrenge undertøy og bruke sokker til tørk av søl blir allikevel for dumt. Da er det billigere å samle mer tøy på hver vask og kjøpe pakker med vaskemiddel rimelig på salg. Rimelig tørkepapir og toalettpapir finner man også på salg. Sjekk heller strømregning og se etter billigere strømleverandør. Selv vet jeg at feks Norgesenergi er ganske rimelig på strøm, er kanskje noen hundrelapper å spare i mnd. Endret 2. februar 2013 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Som sagt, det var bare tips. Det blir opptil hver enkelt hvilke sparemetoder man foretrekker. Selv har jeg ikke noe behov for å spare, så jeg gjør ingen av de tingene jeg nevnte selv. Jeg tar meg til og med råd til dasspapir av kvalitet. Jeg prøvde å kjøpe billig dasspapir en gang. Å bruke det var som å tørke seg i rumpa med sandpapir. Det gjør jeg ikke igjen. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Kjøp kystens fiskegrateng når den er på tilbud, koster bare 10kr for en stykk! Skikkelig godt! Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Som sagt, det var bare tips. Det blir opptil hver enkelt hvilke sparemetoder man foretrekker. Selv har jeg ikke noe behov for å spare, så jeg gjør ingen av de tingene jeg nevnte selv. Jeg tar meg til og med råd til dasspapir av kvalitet. Jeg prøvde å kjøpe billig dasspapir en gang. Å bruke det var som å tørke seg i rumpa med sandpapir. Det gjør jeg ikke igjen. Da fikk vel du en av de dårlige, det går ann å finne rimelig med bra kvalitet. Europris pallesalget er et eksempel. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Nevnte dasspapir var en stor, grønn pakke jeg kjøpte på Rema. Så vidt jeg vet, er det ingen Europris i nærheten av hybelen min, men dasspapir er uansett ikke så dyrt at mellomlegget er avgjørende for min del, så jeg holder meg nok til det jeg har. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Nevnte dasspapir var en stor, grønn pakke jeg kjøpte på Rema. Så vidt jeg vet, er det ingen Europris i nærheten av hybelen min, men dasspapir er uansett ikke så dyrt at mellomlegget er avgjørende for min del, så jeg holder meg nok til det jeg har. Er ikke akkurat i nærheten der jeg bor heller, men jeg drar dit når jeg får reklame om salg, da gjør jeg storinnkjøp og sparer sikkert masse kr som jeg kan bruke på andre ting. Endret 3. februar 2013 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Blir et langt og uoversiktlig/rotete innlegg, så beklager dette. Det her må være tull. Er det slik å være en student? Har man virkelig så dårlig råd? Nei. Man må alltid å tilpasse seg situasjonen, men det innebærer ikke å leve i sin egen møkk. Spørsmålet er bare hvordan, og om du har god nok oversikt over hva ting koster, hva du bruker penger på (og når) samt hva du har i inntekter. Er ikke "bare bare" å holde styr på alt dette da. Men det er mange ting man kan gjøre før man er nødt til å tørke seg bak på begge sider av dopapiret, eller gå så langt som å gnikke seg i gresset... Trådstarter ser ut til å ha god kontroll på matutgiftene, så jeg skal gi noen mer praktiske råd: * Spar både vaskemiddel og strøm på vaskemaskinen ved å vrenge underbuksene dine og bruke dem to dager på rad. Det kan også gjøres med andre plagg. * Hvis du er uheldig å søle en form for væske, ikke bruk papir, men tørk det bort med sokken din. * Ikke dusj hjemme. Gjør det på treningssenteret, enten du trener eller ikke den dagen. Hvis du absolutt må vaske deg hjemme, så bruk adskillig mindre varmtvann ved å tørke over med en klut istedenfor å kaste bort rennende vann i dusjen. Verste jeg har hørt... Håper dette var ment som tull for å få fram et poeng, hvem gjør sånt? Finn en feil: Prioritering. Her er det snakk om å spare inn mest mulig og du anbefaler å dusje på treningssenteret? Det koster 100-200 NOK i måneden for å få tilgang til treningssenter. For en 60-graders vask koster det neppe mer enn 4 NOK. Prisen for 1 kWh er omtrent 1 NOK (rundet av), så ganget jeg dette med 2000 Wh i 2 timer. Regnestykket blir da 1 * (2 kWh * 2) = 4 NOK. Du kan også ta med forbruk av vaskemiddel her ettersom mitt regnestykke er overdrevent. Hvor mange vasker trenger man i uken? To, kanskje tre? Dvs. (2 til 3) * 5 = omtrent 10-15 i måneden, som tilsvarer maks 40 - 60 NOK.Hvor mye er penger bruker man på dette i måneden sammenlignet med mat i uken? Ergo, ikke kutt på hygiene. Mat koster mye mer, så er bedre å i hvertfall i førsteomgang konsentrere seg om dette. Brød og pålegg er veldig billig mat å leve på, og er også sunt. Brødmat er en veldig viktig del av kostholdet. Ost og slike ting er dyrt, så her finnes det bedre alternativer. Når det gjelder fjordland og annet posemat så har jeg ikke mye sansen for dette. Nudler er også bevist at ikke inneholder noe som helst nyttig for kroppen, og vil bare gi deg en metthetsfølelse. Bortkastet penger. Kyllingfilèt er også veldig dyrt, uansett hva folk sier. Billigeste jeg har funnet er 60 NOK per kilogram. Men bare 60 % av dette var kjøtt, resten var vann, konserveringsmidler, E-stoffer osv. Dette fant jeg på Rimi, mener de har det samme på Bunnpris. Også bortkastet penger med andre ord. Den billigeste plassen jeg fant kyllingfilèt var på Coop Hypermarked, dog på tilbud til 69,- per KG. Til vanlig ligger det vel på 79-89,- per KG, noe som begynner å nærme seg Rema 1000 osv. Coop er vanligvis ikke særlig billig, men på enkelte ting kan du spare en del på. Rema og Kiwi er vel kanskje de billigeste, og de har gode varer generelt sett. Kanskje det beste er vel å kjøpe vanlig kylling eller kalkun, som du får grillet. Brus, konsentratjuice, saft osv. er også lite nyttig for kroppen. Drikk heller vann, melk eller konsentratfri juice (som faktisk inneholder vitaminer i motsetning til konsentratjuice som ikke gjelder som en av fem til dagen som de skriver på pakningen). Av andre ting kan jeg nevne egg, ris(?), nøtter (veldig mye næring, jeg liker ikke nøtter så kjenner ikk priser). Husk bare å spis variert, og lag mye selv. Ferdigmat er ofte bare søppel. Ferdigpizza (40 - 50 NOK) og nudler (billig, men du betaler for luft) er svindyrt spør du meg, hvor pizza faktisk er bedre ettersom du faktisk får næring fra pizzaen. Grøt kan nevnes, ikke det sunneste men du får et par porsjoner ut av en Toro-pose. Trenger dog ikke å spise dette for ofte. Som sagt er det viktig å se hva du faktisk får for pengene. Ignorer prisen og se etter enhetspris (per KG f.eks.). Ting som er billigere har også en tendens til å ha mindre innhold og mer konserveringsmidler, E-stoffer, kunstige fett- og søtningsstoffer. Gode gamle råvarer er kanskje det beste, så lager du maten fra bunn av. Lettprodukter er et godt eksempel her hvor de ofte bytter ut sunne fettstoffer med kunstige og usunne fettstoffer. H-melk er av den grunn også minst like bra som ekstra lettmelk ettersom H-melken har fettstoffene som kroppen trenger for å ta opp Kalsium, vitaminer osv. Er lite vits med vitaminer og næringstoffer når kroppen ikke kan ta dem opp. Belysning koster også penger, her er det viktig å skru av alle lys som ikke brukes. Og kvitte seg med alle glødepærer som sluker strøm. Mye lys er ikke noe man trenger for å leve et sunt liv (det er dagslys ute). Strømforsyninger som står i kan bruke litt strøm (samt TV-er, forsterkere osv.). Det er ikke snakk om mye, men hvis du gidder å skru sånt av så kan du skaffe deg en padde med bryter. En padde bruker dog ikke strøm, dette er bare en bryter, så disse kan stå i veggen uten fare. Det går også mot varmere tider. Det kan derfor være greit å skru ned temperaturen (ikke ufornuftig lavt), og heller ta på seg en genser og et teppe. Hvis du virkelig skal spare så ville jeg heller ha latt være å kjøpt øl og annet "fritidsgreier". Treningssenter er også ikke nødvendig ettersom du kan trene hjemme. Vektmanualer koster kun et par hundre kr, og joggesko har de fleste. Situps, pushups, vektmanualer, en form for benkpress kan man gjøre fra gulvet med vektmanualer, og en sunn lang jogge eller sykkeltur er nesten like greit som et treningstudio. Vektmanualer... når det er gratis steiner ute i naturen, og kilometer med flater som man kan løpe på? Dessuten finnes det mange øvelser hvor man kan bruke sin egen vekt. Når det gjelder sko så kan man bruke de vanlige eller jogge barbent (kanskje ikke vanlig her, men er det i visse andre land). Endret 3. februar 2013 av Stian Aarskaug 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Toalettpapir er ikke anbefalt å spare på, spesielt for jenter, da de billigere sandpapir-merkene bruker ofte resirkulert papir, noe som kan føre til sopp i underlivet. Også.. : AU! De få kronene man bruker ekstra er verdt den ekstra gode sugeevnen og å slippe å få sår ræv og fitte. Det samme gjelder tørkepapir. De billigere har omtrent ingen sugeevne så man må bruke masse for å få tørket opp noe, mens merker som f.eks Lambi har en fantastisk sugeevne og det fører dermed til at man bruker mindre. Derfor går det opp i opp prismessig, og det beste er da å velge kvalitet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Erstatning blir jo gjerne lagt på husleia til du har betalt, da ikke de fleste studenter har råd til å betale... si 20-30000 på en gang. En avbetaling som betales månedlig samtidig med husleia er IKKE økning i husleie! Lenke til kommentar
Danek Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) dp Endret 4. februar 2013 av Danek Lenke til kommentar
Danek Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) dp Endret 4. februar 2013 av Danek Lenke til kommentar
Danek Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Henger meg på her; et fint knippe tips i førsteposten. Kan legge til at tunfisk på bosk omtrent er rimeligste proteinet pound for pound som er å få tak i. Dypfrossne laksefileeter er heller ikke å forakte. Ville dog strengt tatt vurdert å bytte ut meierismør med solsikkeolje; bare stek sakene i mindre varme. Den som vil ha noe bedre eller grovere/sunnere brød enn den billigste kneipen kan bake enkelt med ferdig melblanding og brødbakemaskin, f.eks: http://www.jula.no/b...in-700-w-802358 Gode brød for under tieren, maskinen er spart inn etter 25 (?) brød, som er knallgode, to minutters arbeid, men maskinen bråker litt. Denne så spennende ut! Men jeg lurer på om det er mye jobb med å lage deigen, og hvordan det er med oppvasken etterpå? Endret 4. februar 2013 av Danek Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Lag feks tacosaus, guacomole og pastasaus selv om/ når du spiser dette. Det smaker mye bedre, er mye billigere og det finnes masse oppskrifter på nett. Mye mat man enkelt kan lage fra bunnen av som smaker mye bedre og er billigere enn det du kjøper i butikken. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Nokre innlegg om trening er flytta over her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1488558 Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 (endret) * Hvis du er uheldig å søle en form for væske, ikke bruk papir, men tørk det bort med sokken din. Har lenge lurt på denne... hva mener du egentlig? Hvorfor bruke en sokk? Skal man spare penger å ikke bruke papir som koster penger på å tørke opp noe så hvorfor ikke bruke en klut som normale folk gjør? Endret 4. februar 2013 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Det kan man også gjøre. Velg den løsningen du foretrekker. Jeg mente den sokken du har på deg, hvis det var uklart, ikke en sokk som du går og henter i klesskapet. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Det kan man også gjøre. Velg den løsningen du foretrekker. Jeg mente den sokken du har på deg, hvis det var uklart, ikke en sokk som du går og henter i klesskapet. Æsj Lenke til kommentar
Danek Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Det kan man også gjøre. Velg den løsningen du foretrekker. Jeg mente den sokken du har på deg, hvis det var uklart, ikke en sokk som du går og henter i klesskapet. Geni. Da må du bruke en hel vaskesyklus på den ene sokken som er en langt større belastning for miljøet enn skarve papiret du bruker til å tørke på. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Må man det? Og gjaldt ikke spørsmålet hvordan man skal leve mest mulig økonomisk, ikke hvordan leve mest mulig miljøvennlig? Lenke til kommentar
Danek Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Må man det? Og gjaldt ikke spørsmålet hvordan man skal leve mest mulig økonomisk, ikke hvordan leve mest mulig miljøvennlig? Hvorfor er du så sint? Jeg mener økonomisk og miljøvennlig går om hverandre. Mindre forbruk, mindre bruk og kast, jo bedre er det for miljøet. Da gjelder det å tenke målrettet i tråder som dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå