arne22 Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Hei ! Behøver litt hjelp. Hadde en diskusjon med et par elektrikere som sier det at enten man måler spenningen på et IT anlegg eller et TN anlegg så vil man måle symmetrisk den samme spenningen mellom faseleder og jord, ca 130 V eller noe slikt. For IT anlegget så stemmer nok dette, men jeg kan ikke helt skjønne at det kan temme for et TN anlegg. Jeg mener også bestemt at jeg selv har målt ved en tidligere anledning og at jeg målte ca 0 vilt mellom N leder og jord(PE) og ca 230 V mellom faseleder og jord(PE). Mener at det umulig kan ligge 130 V mellom N leder og PE/Jord, ettersom det jo ikke vil være noe stort mer enn en halv Ohm eller en Ohm eller noe slikt som skiller mellom den sammenkoblede N og PE lederen. Da skulle det gått ganske mange ampere. Mitt ressonement er at det må stemme at det er ca O Volt mellom N leder og jord (PE) og ca 230 V mellom faseleder og jord (PE) ettersom PE og N leder er koblet sammen ved "leveringspunktet" (TN-C-S). Er det noen som har målt eller som har en "sikker tilbakemelding" om hva man vil måle av spenning mellom L og PE og N og PE i et TN anlegg ? Endret 20. januar 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Vis dem dette bildet og spør om de endrer sin påstand. N-leder og PE skal ha samme potensial da de er koblet sammen (bortsett fra det en kan forvente grunnet lederenes motstand og den strømmen som går gjennom den). Endret 20. januar 2013 av Thorsen Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Takker så meget for tilbakemelding. Har søkt litt på egelskspråklige websider og det "riktige" svaret ser ut til å være at det skal være ca 0 volt mellom N og PE, med mindre det går en del strøm gjennom nøytrallederen. Ved forholdsvis store strømmer gjennom nøytrallederen så kan potensialforskjellen mellom N og PE stige opp til 5-6 Volt, mens spenningen mellom L og N skal ligge rundt de 230 V. Problemstillingen er egentlig forholdsvis viktig for forståelsen av de risikofaktorer som følger med de ulike fordelingssystemene. Det står i NEK'en et sted (tror jeg) at man ikke kan sette inn en enpolt bryter i den blå N lederen. Dette blir ganske logisk når man man innser at en enpolt bryter i et TN anlegg får nesten den samme virkening som en to polt bryter i et IT anlegg. (Forutsatt at bryteren er i faselederen og ikke i N lederen.) Bommer man her så blir jo forbruksstedet, en lyspære eller hva det måtte være bli stående med 230V mellom fase og jord, når bryteren er slått av. På den annen side så vil man ha 230V mellom fase og jord på et TN anlegg, dersom man skulle komme til å sette fingrene på en faseleder med spenning på. http://control.com/thread/1297926961 Endret 20. januar 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Det er som du sier en veldig viktig problemstilling og nesten litt skremmende at folk som skal kunne dette (elektrikere) ikke gjør det. Samtidig er det fort gjort å glemme ting som en ikke er borti til vanlig, men da er det viktig at en er klar over hva en ikke lenger husker, slik at en ikke begynner å koble på et anlegg som en ikke vet hvordan fungerer. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 (endret) Er nok en del som roter med TN-anlegg når de ikke jobber med det til vanlig. Mange problemer kan oppstå. Det desidert verste som kan skje er flytende N-leder, det er snarveien til millionklubben. En annen ting er at N-leder faktisk er koblet rett. Var borti et nødlysanlegg som ikke ville lade fordi N-leder og faseleder var byttet på i tavla. Endret 24. januar 2013 av Nedward Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå