Gå til innhold

Lydkort vs grafikkort?


Anbefalte innlegg

Jeg har en mediapc med XBMC som jeg bruker stort sett til lytting av musikk(flac) og alt av videofiler. Jeg kjører lyd og bilde ved bruk av hdmi, da dette er det enkleste. Men det jeg ikke vet er om jeg får den beste lyden ved bruk av hdmi, eller om det ville vært bedre å kjøre lyden via dac eller lydkort? Evt hvilken produkter hadde gitt meg forbedringer. Takker for alle innspill

Bruker Pioneer vsx 921 og Klipsch rf 62 mk2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså lyden du får ut fra PCen din er akkurat den samme når du bruker HDMI, uannsett om den kommer fra et graffikkort eller lydkort, det er et digitalt signal.

 

Det er receivern din som gjør all jobben om å få dette digtale siganalet omgjort og ut til høytalerne dine. Et ekstern lydkort vil i all hovedsak kun ha effekt hvis du skal bruke en analog utgang fra PCen, eller hvis den klarer å gjøre en bedre jobb enn receivern din

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Jeg vil vel annta at lyden kunne blitt bedre via en ekstern dac dersom den er god.

Men jeg vet ikke hvor betydelig det vil bli.

 

Kjører du surrond?

Ja, jeg kjører surround, men hører mest musikk i stereo

 

Altså lyden du får ut fra PCen din er akkurat den samme når du bruker HDMI, uannsett om den kommer fra et graffikkort eller lydkort, det er et digitalt signal.

 

Det er receivern din som gjør all jobben om å få dette digtale siganalet omgjort og ut til høytalerne dine. Et ekstern lydkort vil i all hovedsak kun ha effekt hvis du skal bruke en analog utgang fra PCen, eller hvis den klarer å gjøre en bedre jobb enn receivern din

Vil i såfall en dac eller et internt lydkort gjøre en bedre jobb enn receiveren ?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...