Gå til innhold

Elever som får PC av skolen - privatliv, rettigheter ol

Anbefalte innlegg

Hei!

I løpet av de siste årene har stadig flere skoler gitt elever en egen bærbar PC, som de kan bruke både på skolen, og også ha med hjem. Og denne PC'en beholder elevene ved skoleslutt.

Jeg skriver en artikkel vedr. elevenes privatliv og hvordan dette blir i forhold til hva skolen kan kontrollere av deres PC-bruk osv. Jeg ser både på det juridiske aspektet samt at jeg vil høre fra unge selv hvordan dette blir i praksis. Jeg har intervjuet noen av de få skoleelevene jeg personlig kjenner, men håper på ytterligere informasjon, erfaringer osv. Den gang jeg gikk på skolen tilbød ikke skolen PC, så jeg lurer på om noen unge her som har/har hatt PC fra skolen kunne hjelpe meg med noen spørsmål jeg har vedr. dette. Jeg håper også noen lærere/skolepersonell som har erfaring med dette, kan bidra med noe.

Hva er det ledelsen på din skole ser på/kontrollerer av det du gjør på PC'en din? Hvordan er dette i timene/undervisningen kontra når du bruker PC'en hjemme i fritidssammenheng.

Inntrykket er at mange elever tar med seg skole-PC også hjem, og bruker den i fritida osv.

Har elevene fått noen informasjon fra skolen vedr. hva de kan bruke PC'en til hjemme kontra det å bruke den på skolen? Føler eleven selv at informasjonsmengden rundt dette er nok, eller er det problematisk å vite hva du kan bruke PC'en til i fritiden?

Har skolen tilgang på dine logger, hvilke nettsteder du har vært på, osv? Hva du har brukt PC'en til når du ikke er på skolen område/ikke bruker skolens nettverk?

Hva kan skolen konfrontere deg med når det gjelder bruk av PC'en? Har du noen gang opplevd at ditt privatliv krenkes av skolens kontroll (dette er dog mest aktuelt når eleven er utenfor skolens område - hjemme ol, eller på skolens område men utenfor undervisningtiden osv).

En av de jeg intervjuet personlig sa til meg at han sammen med noen andre kamerater hadde vært inne på en såkalt "voksenside" (!) med en slik PC, men at dette visstnok var utenfor skolens område og på hjemmenettverket, og bare sånn helt "random" for å bruke vedkommendes uttryksmåte... Han uttrykket en viss bekymring for at skolen kanskje kan ha oppdaget dette på et vis, men var ikke selv sikker på hva skolen kontrollerte av slike opplysninger. Hva synes du selv om mengden kontroll skolen har over din PC-bruk? Har du noen gang opplevd at skolen holder øye med noe du ikke trodde dem ville kontrollere? Eller med noe dem har sagt dem ikke kan/skal se på, men som dem likevel har gjort?

I tillegg lurer jeg på om noen kunne hjelpe med med de rent juridiske aspektene, eventuelt vise til hvor jeg kan få informasjon om dette.

Er det slik at skolene - når de gir elever PC som de kan bruke både i skolesammenheng og fritidssammenheng - har en rett til å kontrollere hva elevene bruker PC'en til?

Har vært litt inne på sidene til datatilsynet, og sitter igjen med et inntrykket at dersom det er formålstjenelig, og elevene har fått informasjon om dette, så kan skolen "overvåke" hva elevene bruker PC'en til.

Spørsmålet jeg sitter igjen med er imidlertid; jeg ser skolens kontroll- og overvåkingsbehov når det gjelder PC-bruken i timene, mens undervisningen pågår. Men jeg har litt vanskelig for å se hvorfor skolene kan ha rett til å se hva elevene bruker PC'en til på fritiden...

Tenkte jeg skulle sende ringe til de enkelte skolene som tilbyr elevene PC for å høre hvorda de order med dette. Men vil gjerne også høre elevenes "side av saken"...

Takker for alle bidrag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.

Jeg jobbet for noen år siden med slike PC-er så kan jo si hvordan vi praktiserte det.

Skolen eide PC-ene helt til elevene var ferdig og da fikk/kjøpte dem ut.

Dermed har skolen lov til å sette retningslinjer osv for PC-en.

Når det gjelder overvokning var ikke dette noe som ble praktisert.

Selvsagt lagres nettloggen lokalt på PC-en, Mine dokumenter synkroniseres med skole-hjemmemappen osv, men ikke særlig utover dette, og det er nok noe de fleste er klar over likevel.

Når det gjelder sniktitting på slik informasjon kan jeg aldri huske at noe slikt forekommet hvor jeg jobbet (men det var heller aldri noen situasjoner hvor det var nødvendig).

Alle elevene fikk også et ark hvor alle reglene ihht PC-en var skrevet.

Lenke til kommentar

Jeg er nettopp ferdig på VGS i Hordaland.

Hos oss var reglene ganske greie. Vi kunne bruke de til nesten alt så lenge man ikke endret på konfigurasjon opp mot domene, sertifikater, vi kunne heller ikke installere andre operativsystemer selv. Dette gjorde riktig nok vi, da vi ikke hadde nok av andre maskiner til undervisning (data&elektronikk).

Av logging er det nok ikke noe annet at fylket kun overvåker sitt eget nettverk og reagerer dersom de ser skadelig eller uønsket trafikk. Ganske fritt her også, så med mindre man tar hele linjen, eller angriper den så skjer det ingenting.

Den reelle kontrollen av PCbruk gjøres av lærerne i timen, og er i praksis den eneste begrensingen man vil treffe på

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tusen takk til dere som skrev tilbakemeldinger! Dette kommer til å være til stor hjelp for meg!

Etter hva dere skriver virker det som som om faktisk "overvåking" ikke forekommer. Noe av det viktigste for med har vært å finne ut om dette; vhorvidt det overhode finnes tekniske muligheter for det, om det overhodet er tillat eller hvorvidt man kjenner til faktiske tilfeller hvor dette er gjort.

Noen datakyndige her som vet hvorvidt det er teknisk mulig for skolene - som eier pc'ene - å gå inn på loggene til elevene (selv om det etter jeg har fått inntrykk av, ikke praktiseres)? Dvs uten å be eleven åpne loggen for ansvarlig, bare gå inn på loggen til eleven, hvilke sider han har besølt, hvilke dokumenter han har lastet ned osv? Det er vel mer et datateknologisk enn rettslig spørsmål...

Vil igjen takke alle som har bidratt! Setter stor pris på hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...