Gintoki Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Hey, jeg har en pc her jeg fikk av fattern pga harddisken døde, så jeg har 3 gamle phata disker på 250, 160 og 500gb som jeg skal ha i den til å brukes som en media client for å streame video fra main pcen til linux pcen her. Men vil denne støtte linux/ubuntu? amd athlon 64 1gb ddr2 ram amd radeon 4650 1gb For den støtter vel samme type mappedeling via hjemmenettet som win 7 har? Endret 20. januar 2013 av Pargadox Lenke til kommentar
Occi Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Jada, bare å installere Xubuntu/Lubuntu som er lettvekter-versjoner av Ubuntu så vil nok det kjøre fint. Deretter setter du opp f. eks NFS som du kan map'e som network drive på vanlig måte i Windows eller mounte over nettverket i Linux. Vet ikke helt hva du ser for deg når du sier streaming, men det enkleste er vel egentlig bare å dele diskene i stedet for å stream noen video. Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Hey, jeg har en pc her jeg fikk av fattern pga harddisken døde, så jeg har 3 gamle phata disker på 250, 160 og 500gb som jeg skal ha i den til å brukes som en media client for å streame video fra main pcen til linux pcen her. Men vil denne støtte linux/ubuntu? amd athlon 64 1gb ddr2 ram amd radeon 4650 1gb For den støtter vel samme type mappedeling via hjemmenettet som win 7 har? Denne støtter Ubuntu. Ville kanskje oppgradert RAM-en til 2/4 GB hvis du skal streame noe. Hvis du ikke er interessert i å oppgradere RAM-en anbefaler jeg Lubuntu. Ligner litt på XP, og bruker LXCD skrivebordsmiljø eller hva det heter, som er lite ressurskrevende. Jeg har kjørt Lubuntu på en standard maskin fra 2000 uten problemer/lag. (Lag = Hakking) Hjertelig Trololo -Fandens Oldemor Når du spør om den støtter Linux så er svaret i 97% av tilfellene JA. En standard maskin fra 1998 kan kjøre Damn Small Linux uten problemer. Selv en gammel 486 med 64MB RAM greier Damn Small Linux, EDIT: Jeg er kanskje litt pirkete, men jeg måtte fjerne den hersens N-en som lå over quoten. Endret 20. januar 2013 av FandensOldemor123 Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) n Denne støtter Ubuntu. Ville kanskje oppgradert RAM-en til 2/4 GB hvis du skal streame noe. Hvis du ikke er interessert i å oppgradere RAM-en anbefaler jeg Lubuntu. Ligner litt på XP, og bruker LXCD skrivebordsmiljø eller hva det heter, som er lite ressurskrevende. Jeg har kjørt Lubuntu på en standard maskin fra 2000 uten problemer/lag. (Lag = Hakking) Hjertelig Trololo -Fandens Oldemor Når du spør om den støtter Linux så er svaret i 97% av tilfellene JA. En standard maskin fra 1998 kan kjøre Damn Small Linux uten problemer. Selv en gammel 486 med 64MB RAM greier Damn Small Linux, Jeg vet hva lag er Hehe ok Jada, bare å installere Xubuntu/Lubuntu som er lettvekter-versjoner av Ubuntu så vil nok det kjøre fint. Deretter setter du opp f. eks NFS som du kan map'e som network drive på vanlig måte i Windows eller mounte over nettverket i Linux. Vet ikke helt hva du ser for deg når du sier streaming, men det enkleste er vel egentlig bare å dele diskene i stedet for å stream noen video. Ok, skal jeg da velge X eller L ubuntu? Er helt ny på dette med ubuntu, da jeg bare har testa vanlige ubuntu i 15 min på en virtuel pc Og med deling, så mener jeg sånn som med win 7, at jeg deler mappene via hjemmenetverket. Og spiller av hd filmene/seriene på mpc hc som da også bruker gpu kraft. Endret 20. januar 2013 av Pargadox Lenke til kommentar
Occi Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Ok, skal jeg da velge X eller L ubuntu? Er helt ny på dette med ubuntu, da jeg bare har testa vanlige ubuntu i 15 min på en virtuel pc Smak og behag. Lubuntu er mest lightweight, så kanskje ta det. Og med deling, så mener jeg sånn som med win 7, at jeg deler mappene via hjemmenetverket. Ja, har du NFS-server på Linux kan du dele mappene på hjemmenettverket, og bruke de på Windows- og Linux-maskiner. Vil du bruke mapper delt i Windows på Linux kan du ta en titt på Samba. Og spiller av hd filmene/seriene på mpc hc som da også bruker gpu kraft. Rotete skrevet, så jeg skjønner ikke hvilken vei du vil share så spille av. Jeg kjenner ikke til noe særlig til streaming uansett, men NFS på Linux om du skal dele FRA Linux-maskin, eller Samba om du skal dele TIL. Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Smak og behag. Lubuntu er mest lightweight, så kanskje ta det. Ja, har du NFS-server på Linux kan du dele mappene på hjemmenettverket, og bruke de på Windows- og Linux-maskiner. Vil du bruke mapper delt i Windows på Linux kan du ta en titt på Samba. Rotete skrevet, så jeg skjønner ikke hvilken vei du vil share så spille av. Jeg kjenner ikke til noe særlig til streaming uansett, men NFS på Linux om du skal dele FRA Linux-maskin, eller Samba om du skal dele TIL. Aner ikke vha samba er. Men det jeg mener er: Sånn som jeg gjr med win til win maskin, så deler jeg bare mappene med videoene på hjemme nettet, og åpner mappene på laptopen jeg har på rommet og spiller av via media player classic. Så har denne samba/lubuntu noe liknende som kan åpne de delte mappene? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Aner ikke vha samba er. Det er noe du finner enkelt på Google, men det er et program for blandt annet å dele mapper på et nettverk. Hvordan kan du Google deg til, finnes massevis av guides så det trenger ingen rewrite. Du kan heller stille spesifikke spørsmål her om det er noe du lurer på Sånn som jeg gjr med win til win maskin, så deler jeg bare mappene med videoene på hjemme nettet, og åpner mappene på laptopen jeg har på rommet og spiller av via media player classic. Så har denne samba/lubuntu noe liknende som kan åpne de delte mappene? Ja. NFS og Samba er to eksempler på programmer for deling av mapper over nettverk. Samba støtter både å dele og bruke nettverksmapper til/fra Windows. NFS støtter å dele til. NFS er enklere å bruke samt raskere, så om du kun skal dele FRA Linux til Windows, så bruker du det. Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Så en video av kubuntu, lubuntu og xubuntu, men er kubuntu mer krevende enn de 2 andre? http://www.youtube.com/watch?v=hhWTlGcBmkE Lenke til kommentar
Occi Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Ja. Mtp. ressursbruk, lite til mer: Lubuntu > Xubuntu > Ubuntu >= Kubuntu (litt usikker på hvor mye Kubuntu bruker for tiden vs Ubuntu). Endret 20. januar 2013 av Occi Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Fant ut det krevende her: Desktop & laptop[39] Required_________________ Recommended Processor 1 GHz (x86) ______Better than 1 GHz (x86) Memory 384 MB ___________1 GB Hard drive capacity 4 GB[40] _10 GB[40] Video card VGA @ 640x480 __VGA @ 1024x768 Så da vil det si at kubuntu kan kjøres på denne maskinen, men jeg ser at kubuntu kan fåes tak i på flere steder, kunne dere hatt linka den ofesielle siden for den? Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Jeg vet hva lag er Hehe ok Ok, skal jeg da velge X eller L ubuntu? Er helt ny på dette med ubuntu, da jeg bare har testa vanlige ubuntu i 15 min på en virtuel pc Og med deling, så mener jeg sånn som med win 7, at jeg deler mappene via hjemmenetverket. Og spiller av hd filmene/seriene på mpc hc som da også bruker gpu kraft. Det med lag, skrev bare en forklaring da det ikke alltid er så godt å vite hvor "grønne" noen er, og lag er et relativt nytt begrep, så selv om man ikke er "grønn" er det ikke dermed sagt at man vet hva lag er. Til spørsmålet om Lubuntu eller Xubuntu ville jeg valgt Lubuntu da det er enkelt å skjønne og i tillegg ligner litt på XP i grensesnitttet. KDE, skrivebordsmiljøet til Kubuntu, er mere krevende enn LXDE/LXCD (Usikker på hva det heter), så hvis ytelse er viktig ville jeg gått for Lubuntu. EDIT: Rettet en skrivefeil. Endret 20. januar 2013 av FandensOldemor123 Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Ok, hvor kan jeg laste ned siste versjon av lubuntu? Og støtter den da fjernstyrings programmer? For skal da bruke iphone som en fjernkontrol aka mus/tastatur til den da den bare skal brukes for å spille av filmer. Og vet du om et video avspillings program som støtter lubuntu og som har GPU support? For trur ikke en athlon 64 3ghz kan klare 1080p avspilling på 4-10 mb datarate Lenke til kommentar
Occi Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Ok, hvor kan jeg laste ned siste versjon av lubuntu? Prøv i alle fall da... lubuntu.net Og støtter den da fjernstyrings programmer? For skal da bruke iphone som en fjernkontrol aka mus/tastatur til den da den bare skal brukes for å spille av filmer. Og vet du om et video avspillings program som støtter lubuntu og som har GPU support? For trur ikke en athlon 64 3ghz kan klare 1080p avspilling på 4-10 mb datarate Det høres ut som om det er XBMC du er ute etter. For maximum easymode kan du bare kjøre XBMCbuntu, som er Lubuntu+XBMC satt opp. Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Trenger ikke xbmc, men et program liknende mpc hc som har gpu akselerasjon. Og den xbmcbuntu, er det et eget OS? Og fungerer xbmc likt på xbmcbunutu som den gjør på xbox? Endret 20. januar 2013 av Pargadox Lenke til kommentar
Occi Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Du sa du var interessert i fjernkontroll. Det kan du få med XBMC. Den har også hardware acceleration. Om du vil ha noe lignende mpc-hc er det mplayer eller mplayer2 du er ute etter. XBMCbuntu er en distro basert på Ubuntu, men med LXDE i bunn og ferdig oppsatt for XBMC. XBMC fungerer veldig likt på de forskjellige plattformene, så ja. Lenke til kommentar
Del Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Så da vil det si at kubuntu kan kjøres på denne maskinen, men jeg ser at kubuntu kan fåes tak i på flere steder, kunne dere hatt linka den ofesielle siden for den? Jada, Kubuntu kan kjøres fint på den, men du bør strippe den ned. Last ned ISO her:http://www.kubuntu.org/getkubuntu når du har installert kan du strippe ned ved å installere pakken kubuntu-low-fat-settings Uten å strippe ned så kommer Kubuntu med rimelig store rammeverk som sluker ram. Du vil da fort slit med 1GB. For å kjøre fullblods Kubuntu med alt snacks bør man 3-4GB ram. Du kan installere xbmc etterpå, eller andre medieløsninger du måtte ønske. For å dele ut filer til windows bruker du Samba. Kubuntu hadde (inntil 12.04) en glimrende gui for dette. Får se om jeg får rotet meg til å blåse liv i den utover våren, blir altfor mange prosjekter innimellom som tar tid. Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Og hva er strpping? Kan jeg ikke bare laste ned xbmcbuntu og ta en grei installering? Lenke til kommentar
Del Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Joda, men da får du ikke kubuntu. Stripping betyr å fjerne ressurskrevende deler av systemet. Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Aha, det kan jeg ingenting om. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Har en tilsvarende maskin som trådstarter stående, så tenkte å låne tråden litt om det er greit. Hvordan er Lubuntu (eller en annen "lettvekter") med tanke på Flash\html5? Er det kommet en brukbar spotify klient til linux? eventuelt fungerer det fint å kjøre i wine? Pc'en kommer bare til å bli brukt til spotify å litt youtube.. Endret 22. januar 2013 av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå