Jente96 Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Når er det vi bruker sinus, cos og tangens? Lenke til kommentar
Jente96 Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Ingen som vet? Lenke til kommentar
exonum Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) sinus, cosinus og tangens til en vinkel er egentlig bare forholdstallet mellom et katet og hypotenusen i en rettvinklet trekant. sinus v = motstående katet til v / hypotenusen cosinus v = hosliggende katet til v / hypotenusen tangens v = motstående katet til v / hosliggende katet til v Dette kan du bruke til å finne ut vinkler (invers) og lengden på sider. Dersom trekanten ikke er rettvinklet går det an å trekke normal slik at du får rettvinklet trekant, og beregne ut i fra dette. Endret 20. januar 2013 av exonum Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Du er virkelig ikke interessert i å lære matte? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1485843&hl=&fromsearch=1 Lenke til kommentar
Jente96 Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 Du er virkelig ikke interessert i å lære matte? http://www.diskusjon...l=&fromsearch=1 KimKarne, jeg er interessert! hahah, jeg stilte et spørsmåål! Lenke til kommentar
exonum Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Har du forstått det nå, eller trenger du litt mer hjelp? Lenke til kommentar
Jente96 Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 Har du forstått det nå, eller trenger du litt mer hjelp? Jeg har forstått det :) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg har forstått det :) Så hva er summen av vinklene i en trekant? Lenke til kommentar
Jente96 Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 Summen av vinklene i en trekant er alltid 180..Jeg kan basic stoff Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Nei der er en forutsetning. Jeg kan vise deg en trekant der summen er over 180 grader, så hva er forutsetningen for at den er 180 grader? Endret 24. januar 2013 av Slettet+8713 Lenke til kommentar
Jente96 Skrevet 24. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2013 I trekanter er alltid vinkelsummen 180 grader, så det vil være umulig å konstruere en trekant som ikke er slik.Kan du vær så snill vise meg den trekanten? Lenke til kommentar
exonum Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Nei der er en forutsetning. Jeg kan vise deg en trekant der summen er 360 grader, så hve er forutsetningen for at den er 180 grader? I trekanter er alltid vinkelsummen 180 grader, så det vil være umulig å konstruere en trekant som ikke er slik.Kan du vær så snill vise meg den trekanten? Dette er da interesse for læring, i mine øyne, KimKarne. Så nå som du har sagt a kan du jo godt si b også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 (endret) Vel summen av vinklene er 180 grader kun når arealet trekanten danner er helt flat. Om du står på nordpolen og trekker to linjer rett sørover til ekvator ved GMT (0grader) og ved 90 grader øst, så vil den vinkelen bli 90 grader. Når man kommer til ekvator ved 0 grader og trekker en linje rett østover til du kommer til 90 grader øst ved ekvator, så vil linjene møtes og danner en vinkel på 90 grader der også. De tre vinklene er 90 grader. 3*90 grader er 270 grader. da har man en bøyd trekant og summen av vinklene er ikke lengre 180 grader. Den er ikke umulig å konstruere. Bare bruk en appelsin, så er det lettere å se...Geometrisk sett er den ikke lenger en trekant, men likefullt er det er areal med tre kanter. Endret 24. januar 2013 av Slettet+8713 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Teorien er fin den, men jeg tror du sporer av med tanke på nivået av spørsmålet som trådstarter spør om. Den har faktisk veldig lite med trekanter tegnet på tre-dim modeller å gjøre. Hvis du bare skal sprøyte på med noe som sannsynligvis er langt over pensum, så kan du jo heller lage en egen tråd der man kan diskutere nettopp det. I korte trekk: Sinus/Cosinus/Tangens er noen av funksjonene vi bruker når vi beregner vinkler og sidelengder i rettvinklede trekanter. (Ofte også i trekanter som ikke er rettvinklede, men det kan vi jo ta senere). Sinus til en vinkel er forholdstallet mellom kateten som er lengst unna vinkelen, og hypotenusen. Altså Det samme gjelder for cosinus, men da er det snakk om den kateten som er tilknyttet vinkelen, og hypotenusen. For tangens, så er det også nesten det samme, men det er forholdet mellom motstående katet, og hosliggende katet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Svarte bare på det som ble spurt meg etter. Om man skal lære litt mer, så bør man pugge Cosinus setningene før man lærer seg Sinus setningene. http://no.wikipedia.org/wiki/Cosinussetningen http://no.wikipedia.org/wiki/Sinussetningen Vet ikke om det er langt utenfor pensum, men det kommer vel... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå