Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte 1T - Når er det vi bruker sinus, cos og tangens?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sinus, cosinus og tangens til en vinkel er egentlig bare forholdstallet mellom et katet og hypotenusen i en rettvinklet trekant.

sinus v = motstående katet til v / hypotenusen

cosinus v = hosliggende katet til v / hypotenusen

tangens v = motstående katet til v / hosliggende katet til v

Dette kan du bruke til å finne ut vinkler (invers) og lengden på sider. Dersom trekanten ikke er rettvinklet går det an å trekke normal slik at du får rettvinklet trekant, og beregne ut i fra dette.

Endret av exonum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Nei der er en forutsetning. Jeg kan vise deg en trekant der summen er over 180 grader, så hva er forutsetningen for at den er 180 grader?

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar

Nei der er en forutsetning. Jeg kan vise deg en trekant der summen er 360 grader, så hve er forutsetningen for at den er 180 grader?

I trekanter er alltid vinkelsummen 180 grader, så det vil være umulig å konstruere en trekant som ikke er slik.Kan du vær så snill vise meg den trekanten?

Dette er da interesse for læring, i mine øyne, KimKarne. Så nå som du har sagt a kan du jo godt si b også. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Vel summen av vinklene er 180 grader kun når arealet trekanten danner er helt flat.

Om du står på nordpolen og trekker to linjer rett sørover til ekvator ved GMT (0grader) og ved 90 grader øst, så vil den vinkelen bli 90 grader. Når man kommer til ekvator ved 0 grader og trekker en linje rett østover til du kommer til 90 grader øst ved ekvator, så vil linjene møtes og danner en vinkel på 90 grader der også. De tre vinklene er 90 grader. 3*90 grader er 270 grader. da har man en bøyd trekant og summen av vinklene er ikke lengre 180 grader.

Den er ikke umulig å konstruere. Bare bruk en appelsin, så er det lettere å se...Geometrisk sett er den ikke lenger en trekant, men likefullt er det er areal med tre kanter.

1%20earth_cross_section_big.jpg

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar

Teorien er fin den, men jeg tror du sporer av med tanke på nivået av spørsmålet som trådstarter spør om. Den har faktisk veldig lite med trekanter tegnet på tre-dim modeller å gjøre. Hvis du bare skal sprøyte på med noe som sannsynligvis er langt over pensum, så kan du jo heller lage en egen tråd der man kan diskutere nettopp det.

I korte trekk: Sinus/Cosinus/Tangens er noen av funksjonene vi bruker når vi beregner vinkler og sidelengder i rettvinklede trekanter. (Ofte også i trekanter som ikke er rettvinklede, men det kan vi jo ta senere).

Sinus til en vinkel er forholdstallet mellom kateten som er lengst unna vinkelen, og hypotenusen.

Altså chart?cht=tx&chl=\sin (v) = \frac{\text{lengden av motstAende katet}}{\text{lengden av hypotenusen}}

Det samme gjelder for cosinus, men da er det snakk om den kateten som er tilknyttet vinkelen, og hypotenusen.

For tangens, så er det også nesten det samme, men det er forholdet mellom motstående katet, og hosliggende katet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...