Gå til innhold

i5 3570K 3.4Ghz legger seg på 1.6Ghz, hjelp.

sindredl

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte nylig nytt hovedkort og ny prosessor og ram.

Intel® Core i5-3570K 3.4Ghz

MSI Z77 MPower, Socket-1155

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

Har skjønt at det er en slags turbo boost greie som gjør at prosessoren legger seg på 1600mhz når den ikke jobber og går opp litt når det skjer ting.

Kan noen forklare meg hva jeg må skru av/på for å få den til å bare ligge på 3.4, eller den clocken jeg har satt hele tiden?

Ca sånn sånn http://i50.tinypic.com/erwrap.jpg ser det ut i BIOS.

i5-3570kwt.jpg

Endret av sindredl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt over:

Hva kan gjøres?

Med mindre du overklokker eller merker det negativt på ytelsen bør du nok la det stå på. Du må også huske at frekvensen dvs hastigheten på prosessoren går tilbake til standard med en gang den blir satt igang til å gjøre noe krevende.

Mao, svært liten grunn til å fikse dette "problemet". ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Jeg opplevde sånt når bios er satt på AUTO, det gjør at pcen underklokker seg når den ikke jobber engang for å spare på strømmen. enten får du låse multiplier hvis du har z77 chipset. eller får du skru av strømsparing modus. eller følge de resten råd nevn i tidligere innleggene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjør Cinebench eller andre test-programmer som tester CPU. Går den opp til 3,4GHz da så er det ikke noe problem.

Nye CPU'er vil normalt senke klokkefrekvens for å spare strømforbruk og batteri når de ikke brukes fullt ut.

Er man interessert i høyest mulig strømforbruk, varmest mulig prosessor etc, så kan man sette CPU til å kjøre på full fart hele tiden i BIOS. Det er omtrent like intelligent som å ha gassen i bånn når bilen står i på tomgang.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...