EvenAug Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Har planlagt å kjøpe ny maskin en stund nå. Planen var å bruke rundt 25 tusen på en god arbeidsmaskin. Planen var 3930K og HD 7970 eller GTX 680, men så er det jo ikke lenge til AMD slipper HD 8000 serien og intel kommer med haswell. Og når de har kommet vil sannsynligvis Nvidia begynne å annonsere deres konkurrent til HD8000 og Ivy Bridge-E vil nærme seg markedet. Dere ser hvor dette bærer - venting, venting, venting. Som jeg pleier å si til andre: "Hvor stort er behovet idag egentlig?". Vel, jeg klarer meg helt OK med en Macbook Pro med i5, 8GB RAM og SSD, som jeg sitter på idag. Men det hadde vært deilig med en stasjonær maskin - spesielt til redigering. Ryktene sier jo at de første Haswell CPUene og de første HD8000 GPUene vil komme i mars. Og hvis det er verdt ventingen, skal jeg klare å holde meg til mars - men få eller ingen vet nøyaktig hvor stor ytelsesforskjellen vil bli. Hva tror dere? Vil det være verdt ventetiden? PS: Jeg studerer dataingeniør og er interessert i foto/video, så maskinen vil primært brukes til redigering og programmering - og kanskje litt spilling dersom jeg finner tid til det. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Det lønner seg aldri å kjøpe high-end, så om du i tillegg må vente så er det i alle fall meningsløst. Mest bang for buck får du ved å kjøpe medium-high hardware. Da får du bedre hardware raskere, samt du kan oppdatere oftere. Ved mindre du må ha high-end da selvfølgelig, men neste generasjons med-high er jo ofte på linje med forrige generasjons high.. Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Det er jeg fullstendig klar over, men nå er det ikke beløpet eller hva som gir mest for pengene som betyr noe for meg. Jeg ønsker å kjøpe en meget god maskin, men det er kjipt å poppe 25k nå dersom jeg kunne fått vesentlig mer for penga om bare 2-3 måneder. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Saken er det at om 5 sekunder ekstra renderingtid er verdt 5-8k mer. Det er forskjellen mellom ett medium high til high end oppsett i svært mange tilfeller. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) [..] men det er kjipt å poppe 25k nå dersom jeg kunne fått vesentlig mer for penga om bare 2-3 måneder. I teorien og for benchmarking så er det nok en markant ytelsesforbedring, men for praktisk bruk (også videoredigering) er det mindre å hente. Og som 007CD sier; er det verdt flere tusenlapper for litt mindre renderingtid? Hvis du kjøper en med-high nå kan du få en god maskin allerede nå i stedet for å vente til mars. Så kan du oppgradere tidligere enn om du ville gjort om du kjøpte en svindyr og ventet lenger. Over tid vil du oftere få oppdatert hardware, og spare penger. Endret 20. januar 2013 av Occi Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Og i mars annonserer dem nok noen andre deler som snart kommer og er enda bedre, så blir man ventende. Kjøp nå. Januar har jo også generelt lave priser og tilbud Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Den andre årsaken er at man kan i mange tilfeller bygge seg en render farm med flere maskiner for 25k enn bare en stor som kan i mange tilfeller kutte ned enda mer på tiden enn en stor maskin. Men her må du se ann programvaren din før du tenker rendering farm og selvsagt, strøm. Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Et litt mer "fornuftig" oppsett: https://prisguiden.no/liste/135969 Er PSU ålreit? og hvilken versjon av 7970 er best i forhold til støy & temp vs pris? EDIT: Tar gjerne imot tips til et bra tastatur. Her prioriteres skrivekomfort over gaming/makro knapper. Skriver mye kode! Endret 20. januar 2013 av EvenAug Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Personlig ville jeg ha valgt en Seasonic strømforsyning eller Corsair (Bygget på plattform fra Seasonic i mange tilfeller.) CPU kjøler ville jeg ha kastet Corsair kjøleren ut og handlet en Noctua luftkjøler, enklere å installere da du slipper å tenke radiator plassering og i mange tilfeller mer stillegående (Pumpen vil lage lyd, og er det luft i systemet så vil dette påvirke lydnivået også) i tillegg blir det billigere. Pengene du sparer her kan du da legge i PSU, eller i banken til neste maskin om du skal ha render farm for eksempel. RAM derimot ville jeg ha valgt andre brikker enn de du ser på, jeg ville ha valgt noen som er low profile, da slipper du å tenke på om brikkene vil krasje med CPU kjøleren eller ei, kjøling på RAM er dessuten oppskrytt og unødvendig. Årsaken til at disse brikkene har høy kjøler er mer en "Bling bling" faktor. Og har du råd og mistenker at du vil trenge mer RAM i fremtiden (Fremtiden definerer jeg som 1-2 år minimum) så ville jeg ha handlet den RAMen NÅ eller i de neste månedene før prisene endrer seg grunnet nye standarder. (Ryktes at DDR 4 kommer med neste Intel generasjon, og dette blir dyrt i første omgang, men DDR3 blir dyrere mens DDR4 blir billigere, og da er det greit å ha handlet det du trenger før prisene stiger.) Lenke til kommentar
Occi Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Tar gjerne imot tips til et bra tastatur. Her prioriteres skrivekomfort over gaming/makro knapper. Skriver mye kode! Ta en titt på mekaniske tastaturer om du liker høye tastater, eller Logitech Illuminated om du liker lave taster. Eksempelvis Ducky-tastatur fra Spillsjappa, Cooler Master QuickFire eller importere Filco eller daskeyboard. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Det er mye å hente på å vente til tredje eller fjerde kvartal dersom du har noe du kan greie deg med i mellomtiden. Nye grafikkort, neste USB, neste S-ATA, DDR 4, nye prosessorer og chipset, lavere pris per GB for SSD. Det er et tapsprosjekt å bygge noe nå med mindre du ikke greier deg i mellomtiden. 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Det lønner seg aldri å kjøpe high-end, så om du i tillegg må vente så er det i alle fall meningsløst. Mest bang for buck får du ved å kjøpe medium-high hardware. Da får du bedre hardware raskere, samt du kan oppdatere oftere. Ved mindre du må ha high-end da selvfølgelig, men neste generasjons med-high er jo ofte på linje med forrige generasjons high.. High end-prosessorer kan være en lønnsom investering om timingen er riktig. Akkurat nå som hig end-prosessorer lanseres lenge etter mainstream så er det ikke lønnsomt for andre enn svært tunge brukere som greier å utnytte ekstra kjerner, minnebåndbredde og tilkoblingsmuligheter. Det fine nå til en arbeidsmaskin er 1155 Xeon-prosessor til 2500 kr, ASUS-WS hovedkort og 16-32 GB ECC DDR3 til en totalsum av ca 5 lapper. Man kan lage en stabil og støysvak PC for 10k med både kraftig grafikkort og 500 GB SSD. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Det er liten vits i å vente. i tilegg er 8000 serien 100% rebrands fra 7000 serien så fra AMD blir det ikke bedre før om en god stund. Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Rebrands av 7000 serien forekommer vel kun i OEM maskiner. 8970 forventes på markedet i mars/april og ryktes å være 15-30% bedre enn 7970. Så det kan være verdt å vente på 8970, eventuelt 8950, ettersom det ikke er så lenge til. Men på en annen side så er det ikke GPU som er viktigst for meg - ettersom foto/video er mest CPU krevende (adobe produktene tar nytte av GPU og, men om det er en med-end eller high-end gir lite utslag). Likevel er det jo fristende med en god GPU ettersom jeg sannsynligvis vil teste litt spill også i ny og ne. Når det gjelder CPU er det vanskligere å bestemme seg. Jeg bedriver heavy multitasking hvor flere tunge programmer er oppe samtidig. F.eks at photoshop har oppe 10-15 bilder samtidig som LR eksporterer en haug med bilder. I tillegg til dette er jo alltid nettlesere, spotify, FTP program og stort sett adobe dreamweaver eller Netbeans oppe. Som dere forstår er jeg storforbruker av CPU og RAM. Jeg tror jeg klarer meg med 32GB RAM som jeg får på 1155 sokkelen, men vet selv at jeg fint kan overgå 16-20GB. Om jeg trenger 6 cores eller om 4 holder et annet spørsmål. Antagelig holder 4, men at jeg i enkelte ekstreme tilfeller kunne dratt nytte av de 2 ekstra. Jeg switcher mye mellom programmer så både HT og cache av en viss størrelse er nødvendig. Fremover klarer jeg meg ihvertfall til våren, og forhåpentligvis til juni med maskinvaren jeg har. I juni, juli og august knipser jeg veldig mye bilder og litt film hvor jeg trenger prosesseringskraft for å ikke bli gal. Så da er spørsmålet hva mer jeg får i juni som jeg ikke får nå. Slik jeg ser det, blir det AMD sin 8000 serie og Haswell som antagelig finnes på markedet da. Både Ivy Bridge-E og GTX 7xx forventer jeg at lanseres senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå