BJØLSENSKOLE Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Hei! jeg sliter veldig med denne oppgaven.. noen som kan hjelpe meg til å tenke riktig slik at jeg forstår. Gloria er med i en spørrekonkurranse på TV. Hun blir stilt 10 spørsmål. For hvert spørsmål kan hun velge mellom fire svaralternativer, der bare ett er rikitg. På hvor mange måter kan gloria svare på de 10 spørsmålene? Det jeg tenker: 4 svaralternativer = 4! også har hun 10 spørsmål.. 4!*10? men det blir helt feil.. Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Start med å tenke enklere. Hvor mange forskjellige måter kan hun svare på to spørsmål? Kall svaralternativene henholdsvis a, b, c og d og e, f, g og h og skriv opp alternativene. Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Start med å tenke enklere. Hvor mange forskjellige måter kan hun svare på to spørsmål? Kall svaralternativene henholdsvis a, b, c og d og e, f, g og h og skriv opp alternativene. skjønner hva du vil fram til.. men problemet er at jeg ikke klarer å sette opp regnestykket. Har personen bare 4! muligheter på 1 spørsmål? Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Altså, hvis jeg stiller deg ett spørsmål og det har fire altenativer. Hvor mange muligheter har du å svare på det éne spørsmålet da? Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Altså, hvis jeg stiller deg ett spørsmål og det har fire altenativer. Hvor mange muligheter har du å svare på det éne spørsmålet da? vel, jeg kan velge mellom 4 alternativer.. Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Nettopp. Så hvor får du 4! fra? Så hvis jeg istedenfor gir deg to spørsmål der hvert av spørsmålene har fire alternativer, hvor mange muligheter har du da? Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Nettopp. Så hvor får du 4! fra? Så hvis jeg istedenfor gir deg to spørsmål der hvert av spørsmålene har fire alternativer, hvor mange muligheter har du da? 4*4 ? altså 4^10 thank you! komponent a = 0,9 virker komponent b = 0,8 virker hva er sanynninligheten for at begge komponentene vierker? da ganga jeg de sammen. hva er sansynligheten for at minst 1 av komponentene virker ? klarer ikke denne Endret 20. januar 2013 av BJØLSENSKOLE Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Vel, minst én er komplementet til ingen. Eventuelt kan du jo regne ut sannsynligheten for P(a ikke b) + P(b ikke a) + P(a og b). 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Hva med 1048576. Hvorfor ikke ? http://www.wolframalpha.com/input/?i=4%5E10 Endret 20. januar 2013 av arne22 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå