keungz Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Jeg har et problem med min datamaskin jeg ikke greier å finne ut av. Datamaskinen min restarter tilsynelatende helt tilfeldig uavhengig av hva jeg gjør. Det kan skje i innloggingsskjermbildet til Windows 8, mens jeg holder på med noe i Windows 8 og selv i BIOS. Er derfor meget sikker på at det er noe feil med hardwaren. Hardwaren jeg bruker nå står helt nederst i posten. Når datamaskin rebooter får jeg ingen feilmelding opp, den starter rett og slett på nytt. Det hender også veldig ofte at når den starter opp igjen, så tar det ca 1-2 sekund før den omstarter igjen. Har prøvd WhoCrashed for å se om Windows produserer noen logger, men det gjør den altså ikke. Har holdt på med feilsøking i noen uker på TweakTown med et par brukere der, men fant aldri noe løsning på problemet. En tråd på ca 4 sider, med en førstepost med mer bakgrunnsinformasjon, kan leses her. Ellers lagde jeg også en oversikt mot slutten av tråden på ting jeg har prøvd for å finne ut av problemet (inkl. investering i nye deler). Limer inn den posten i sin helhet litt lengre ned. Håper at noen her har nye ideer og innspill å komme med så jeg kan få liv i PCen min igjen Things tested so far in accordance to/after posting this thread:Always checking WhoCrashed after a reboot, it says dumping is activated, but there aren't any valid files Went over all cables and components, checked for seating. Reseated 8-pin and 24-pin connectors Bios:Changed DRAM Voltage to 1.64V and QPI/Vtt voltage to 1.3V Changed System Memory Multiplier (SPD) to 10.0 (1333 Mhz) [*]Tried a Cooler Master 550W PSU instead of my Corsair HX850W [*]Tried each memory module in a white RAM slot by itself [*]Detached Reset SW (and made sure the cables are where they are supposed to be) [*]Swapped back to GTS 250 Things I tried before posting this thread: Ran MemTest86 Swapped my old Club3D GTS 250 with a new Gigabyte GTX 670 Swapped my old VelociRaptor 150GB system disk with a new Intel SSD 520 Installed Windows 8 on new SSD, reinstalled when rebooting symptoms appeared Environment (current): One Club3D GTS 250 Corsair HX850 One SSD (I have unplugged my DVD-ROM, and my other two HDDs) OCZ DDR3 PC3-10666 Intel® i7 Triple Channel - OCZ Intel Core i7 920 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Finnes det annen hardware som er mulig å koble ut? Er kjølinga til chipset og CPU i orden. Har du prøvd å resette cmos? Har du overklokket, og i såfall hvor mye? Lenke til kommentar
keungz Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Har resetta CMOS, ja. Har glemt å skrive det i "gjort-lista" mi Skal ikke være noe galt med CPU-kjøleren, chipset er jeg litt usikker på. Hva slags program er greit å bruke til å sjekke dette? Har ikke overklokket. Er heller ikke mer HW å koble ut, har koblet ut det meste. Det eneste jeg ikke har hatt mulighet til å bytte er HK, CPU og RAM, da jeg ikke har tilgang på alternativer. Endret 20. januar 2013 av keungz Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Har resetta CMOS, ja. Har glemt å skrive det i "gjort-lista" mi Skal ikke være noe galt med CPU-kjøleren, chipset er jeg litt usikker på. Hva slags program er greit å bruke til å sjekke dette?Du kan fint bruke Speedfan. Lenke til kommentar
keungz Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 Funnet litt tid til å laste ned speedfan på den stasjonære. Den kræsjet to ganger, første gang etter ca 4 minutter, andre gang etter ca 23 minutter. Voltagen har stor differanse, hva kommer det av og hvilken innvirkning har det? Av temperaturer gikk GPU opp til 56 grader. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Mange av verdiene som Speedfan viser er helt ville. Kan du kjøre en reboot av maskinen, gå i bios-oppsett og se om spenningene stemmer der? Er mulig at Speedfan ikke er helt kompatibel med hovedkortet ditt. Lenke til kommentar
*TheEnd* Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Siste gang jeg hadde mye tilfeldige crash og reboots kjørte jeg dette programmet. http://www.resplendence.com/downloads Last ned Crash Analysis Tools Kanskje den klarer å finne svaret..? Edit: Sorry leste ikke alt i tråden.. ser du allerede har forsøkt WhoCrashed Endret 23. januar 2013 av Northsve Lenke til kommentar
keungz Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg klarer ikke finne disse verdiene i BIOS. Mener jeg har gått gjennom alle menyene nå og har ikke sett hverken 3.3V, 5V eller 12V (med mindre jeg er blind...) Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Som sagt, les bruksanvisninga til hovedkortet. Langt de fleste hovedkort har mulighet til å vise frem temperaturer og rotasjonshastighet på vifter i en egen meny. Lenke til kommentar
keungz Skrevet 24. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2013 Den eneste verdien som er å finne i BIOS av de som avviker i SpeedFan er +5V. Den leser 5.053V, ergo det samme som SpeedFan rapporterer. Dobbeltsjekket med SIV64X som rapporterer avvik i cirka samme størrelse som SpeedFan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå