Gå til innhold

H og Frps måte på å bekjempe fattigdom

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Turbonello TAR frå samfunnet. Han drar samfunnet tilbake, uansett korleis du ser på det.

Mulig at han tar noe pengemessig fra samfunnet - men ser du ikke hva han forsøker å gi av verdi også - han har gjort det mange ganger i denne tråden ...!?

Hva tror du det er?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig at han tar noe pengemessig fra samfunnet - men ser du ikke hva han forsøker å gi av verdi også - han har gjort det mange ganger i denne tråden ...!?

Hva tror du det er?

Beklager. La oss alle slutte med jobben, begynne å spille data og skrive på diskusjon.no kor snille vi må vere mot kvarandre og at trygda må økes.

Fantastisk land vi kommer til å leve i.

Sorry pal, eg trur på handlinger og ikkje ord. Om turbonello begynner å bruke sin tid på å hjelpe heimeløse eller tiggere, istedenfor å skrive masse BS her på forumet, då sei eg at han skaper noe verdi. Fram til då er det berre masse BS han kommer med.

Kor mange nytet godt av det han skriver her? Ingen? Vel, du ser kor store verdi han har skapt, at heile "ingen" fekk "ingen" nytte av det.

Lenke til kommentar

-

Og 1 spørsmål til. I 2008 var det ca 800.000 mennesker som levde på trygd å sykeordninger. Tallet har økt kraftig siden då. Syns ikkje du det er "litt" feil at 20% av landet lever på trygd? Og igjen, kva som gjør, at i "verdens beste land å bo i", må heile 20% av befolkning bo på trygd?! 1 av 5 klarer ikkje jobbe eller få seg jobb?!

Kva du trur er grunnen til det? Er 1 av 5 nordmenn virkeleg handikappa eller er det berre for gode ordninger?:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Beklager. La oss alle slutte med jobben, begynne å spille data og skrive på diskusjon.no kor snille vi må vere mot kvarandre og at trygda må økes.

Sorry pal, eg trur på handlinger og ikkje ord. Om turbonello begynner å bruke sin tid på å hjelpe heimeløse eller tiggere, istedenfor å skrive masse BS her på forumet, då sei eg at han skaper noe verdi. Fram til då er det berre masse BS han kommer med.

Kor mange nytet godt av det han skriver her? Ingen? Vel, du ser kor store verdi han har skapt, at heile "ingen" fekk "ingen" nytte av det.

Han oppfører seg som ett høflig og vennlig menneske, og så vidt jeg får med meg av poster fra den brukeren, så holder han et hyggelig miljø rundt seg. Sånt blir det glade mennesker av, og glede og humør og kjærlighet, er det som bygger energi hos oss alle. Sånn er vi mennesker - vi får energi når noen er snille med oss, og viser at de bryr seg om oss

Du, derimot, har ett veldig tydelig og straffende/dømmende språk og oppførsel. Dette får folk til å bli sinna og lei seg, og de mister energi. La oss nå si at alle som har lest i tråden, også går på trygd. Da vil alle disse ha fått med seg dine dømmende og urettferdige ord, og du vet ikke hva som skal til av mer fornærmelse og avvisning, før et menneske gir opp, og aldri vil tilbake til "samfunnet"

Så, dermed vil jeg si at du står i fare for å produsere trygdebrukere/misbrukere, med din oppførsel og kommunikasjon.

Og hva gjelder Karma, så tror jeg på umiddelbare konsekvenser i samme livet - du skal slippe å vente ... da kan det hende at det neste som møter deg i din "karriere" er det som gjør at du selv bukker under, må over på trygd, og så sitte på nettet og bli fornærmet av illsinte "friske arbeidere"

Så, slapp nå litt av, og vær snill med omgivelsene dine - så blir alt litt lysere og triveligere for alle

mvh

Lenke til kommentar

Enkelt å greit, straffe dei som kommer syke på jobb. Blir ein sjuk med influense, er ein ute av arbeidet i 1 uke. Det økonomiske tapet greier kvar individ å ta, så fremt dei er fullstendige hjernløse og bruker ALLE penger dei tjener.

Og du tror ikke mange vil forsøke å skjule dette, for å unngå å tape flere tusen? Det vil være mer lønnsomt å lure dette systemet enn dagens, der alt du tjener er en fridag. Verre å miste flere tusen kr.

Nei, peng er det siste eg ser etter når eg møter nye mennesker.

Men du bør ikkje blandet statsbudsjett/verdi til individ i samfunnet og verdier folk ser etter når dei møter andre mennesker.

Hvorfor er du da så opptatt av å skjelle ut syke og fattige? Hvis du ser etter mer enn penger i dem du møter, betyr det at de har en verdi for samfunnet. Et samfunn består av mennesker - ikke bare budsjetter.

Og ingen ser på Sverige eller Danmark som Europas sosialkontor heller.

Klar over at Sverige er et av de landene som tar imot aller flest innvandrere? De har ekstremt generøse velferdsordninger i forhold til det du skisserer - uten olje.

Kan du svare på mitt spørsmål? Kva trur du er grunnen til at Noreg har høgst sykefråvær enn resten av Europa?

Kva gjør at Noreg har nesten dobbelt så stor sykefråvær som land som Beliga, Frankerike og Finland?

Er det noen som feiler nordmenn, med ekstremt dårlige gener? Er det ekstremt dårleg miljø i landet, dårleg hygiene, dårliga råvarer? Eller er det for mange som utnytter systemet, som er alt for god?

Kva er dine tanker rundt emnet?

At man kan gjøre justeringer er godt mulig, men du har gått inn for å fjerne hele systemet. Forøvrig er vel sykefraværet faktisk på vei ned. :) Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikkje eg som ønsket han at han "skulle bli sjuk, uten noe venner eller familie eller støtte frå samfunnet". Eg ignorerte hans uttalelse 2 gonger, før eg reagerte. Neste gong prøv å lese frå starten av, før du tar noe part.

Men veit du kva? Om du gir meg 20.000kr i månad for å sitte heime og "spre glede", så kommer eg til å gjøre det. Ja skal veldig gjerne bruke 2 timer av dagen min på å gi positiv energi til folk på eit random forum. Kas dato er utbetaling?

Eg trur ikkje på reinkornasjon eller karma som følger oss for fleire liv. What goes around - comes around. I dette livet. Alle får som fortjent.

Fornærma eg andre trygde-snylterer? Så synd da! Stakkars dei. Her lever dei på andre-sin rekning og gjør ikkje noe nytte for samfunnet, og eg våger å sei at dei er verdiløse. Off da. Det var virkeleg meining.

Btw, alle oppegåande mennesker ser forskjell på snyltera og dei som VIRKELEG er i nødsituasjon. Dei som finner på og lager million av unskyldninger og dei som virkeleg kan ikkje noe for sjukdommen og kan ikkje påta seg jobb. Og eg er sikker at dei som virkeleg sliter, dei tar ikkje seg nær av mine ord.

Men veit du kva? Er eg også sikker at dei som er SÅ syke, at dei greier ikkje påta seg noe jobb (ikkje call-senter, ikkje vask, ikkje barnehage, nothing!), greier ikkje sitte og "chatte" på forum i fleire timer dagen heller. Dei som har tid og krefter til det er i 9 av 10 tilfeller snyltera som fortjener ikkje noe bedre enn å bli fornærma på det grovaste. Det er min meining i alle fall.

Og du tror ikke mange vil forsøke å skjule dette, for å unngå å tape flere tusen? Det vil være mer lønnsomt å lure dette systemet enn dagens, der alt du tjener er en fridag. Verre å miste flere tusen kr.

Ikkje om dei blir hardt økonomisk straffet for å møte syke på jobb. Då lærer dei fort at det er ikkje lønnsomt.

Idag så tjener ein ikkje berre "fridag", men betalt fridag. Stor forskjell!

Hvorfor er du da så opptatt av å skjelle ut syke og fattige? Hvis du ser etter mer enn penger i dem du møter, betyr det at de har en verdi for samfunnet. Et samfunn består av mennesker - ikke bare budsjetter.

Beklager, min sist eg sjekket er det ingen stillinger som er ledige som "gledespredder" eller "kjekk fyr". Alle mennesker må jobbe og yte sitt beste. Men så kommer noen latinger som vil leve på andre sin rekning.

Eg er ikkje imot syke. Eg er imot dei som faker seg syke. Og det er alt for mange her i landet.

Dei som er virkeleg syke har eg ikkje noe som helst imot.

Klar over at Sverige er et av de landene som tar imot aller flest innvandrere? De har ekstremt generøse velferdsordninger i forhold til det du skisserer - uten olje.

Stor forskjell på "innvanderer" og "flyktninger. Invandrarer må som regel jobbe og betale skatt. Dei er med på å dra BNP opp.

Sverige har ikkje slik ordning at ein Romener kan selge avisa på gata i 1 dag også leve på trygd. Nei, han får null kronar mer søta bror. Men her får han nok til opphold i landet.

Flyktinger? Dei kan leve i fleire år, ja, eg kjenner noen som har bud over 10 år, utan å ta seg noe jobb. Dei driver å "lære språket" og "prøve å finne jobb etter sin utdannelse". Ser du forskjell?

Eg er ikkje imot invandrara eller flyktninger, når det blir gjort på ein smart måte. Men Noreg har den mest idiotiske måten som finst i verden. Vel, med tanke på Noreg. Alle kriminelle og alle flyktninger digger systemet da.

Viste du at ein som befinner seg ulovlig i Noreg og bestemmer seg for å reise tilbake til heimelandet, vil TJENE på å begå kriminalitet?

Om han reiser ut frivillig - han må betale reisen selv. Om han begår kriminalitet, han får gevinst i form av det han tjener på det + han kan samtykke til "frivilig utvisning", få 15.000kr for det og grattis reise heim. Plus evt pensjon han opptjener på å sitte i fengsele, plus sine 60kr/dagen han får for å sitte i fengselet.

Så det er rett å slett LØNNSOMT for dei å begå kriminalitet. Og slik idioti finner du verken i Sverige, Finland, USA eller noe annet land.

At man kan gjøre justeringer er godt mulig, men du har gått inn for å fjerne hele systemet. Forøvrig er vel sykefraværet faktisk på vei ned. :)

Det bør gjørast store justeringer.

Du har vel ikkje svart, kva du trur er grun til at 20% av befolkning går på trygd?

Kva syns du om tall, 20%?! Lite, mye? Enormt mye?

Kva er grunnen at selv om tallet går ned, så har Noreg Europas største sykefråvær? Kvifor er sykefråværet dobbel så stor som i Finland? Er det normalt?

Og får å vere endå meir on-topic, kva syns du om forslaget til FRP, som tubonello er så sterkt imot? Syns du trygda bør økes eller bør vi kutte i den? Kas retning må vi gjere justering i?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det var ikkje eg som ønsket han at han "skulle bli sjuk, uten noe venner eller familie eller støtte frå samfunnet". Eg ignorerte hans uttalelse 2 gonger, før eg reagerte. Neste gong prøv å lese frå starten av, før du tar noe part.

Men veit du kva? Om du gir meg 20.000kr i månad for å sitte heime og "spre glede", så kommer eg til å gjøre det. Ja skal veldig gjerne bruke 2 timer av dagen min på å gi positiv energi til folk på eit random forum. Kas dato er utbetaling?

Jeg tror du fikk med deg poenget - og at det ikke handler om personer, og jeg vet litt om hvordan folk reagerer på hverandre, og hva som skal til for å få folk til å jobbe effektivt og likevel ikke bli så sliten at de melder seg ut av jobbfellesskapet, av en eller annen uforklarlig grunn ...

Og det jeg nevnte angående å bygge eller rane energien fra hverandre, er slett ikke hentet fra buddhismen, men fra egen erfaring og utdannelse innenfor lederskap. Så, hvis du ønsker mer dokumentasjon på det jeg påstår, er det bare å si fra her

Du skriver at du ikke tror på buddhisme og karma (selv om du slang ut ordet selv) - så avslutter du med: what goes around comes around (hva tror du det ordtaket betyr?) .... :wee:

Angående flåset helt til slutt i besvarelsen din, vil jeg bare spørre: hva får du betalt for å sitte å tømme din mentale endetarm på nettet, hva er det verdt sånn røffli i kroner og øre?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle kommentere et par ting her. Men folk er visst sinte på hverandre og henfaller til "pappaen min er sterkere enn pappaen din"-logikk, så da venter jeg heller til det bålet slukner.

Geir :)

Det ser ut som det verste er over, så da er det bare å postere i vei. :)

Lenke til kommentar

Og 1 spørsmål til. I 2008 var det ca 800.000 mennesker som levde på trygd å sykeordninger. Tallet har økt kraftig siden då. Syns ikkje du det er "litt" feil at 20% av landet lever på trygd? Og igjen, kva som gjør, at i "verdens beste land å bo i", må heile 20% av befolkning bo på trygd?! 1 av 5 klarer ikkje jobbe eller få seg jobb?!

Kva du trur er grunnen til det? Er 1 av 5 nordmenn virkeleg handikappa eller er det berre for gode ordninger? :)

Du har ikke tenkt på at det kanskje er en grunn til at folk blir syke? Man kan bli svært syke av å sitte helt i ro også, og mtp hvordan tertiærnæringen er i klart overtall på arbeidsmarkedet i dag, er det ikke umulig å forestille seg at mange blir syke av jobben sin. I tillegg kommer de psykiske belastningene mennesker i såpass stressende samfunn som i vesten pådrar seg, samt vanlige skader etc. Folk blir syke av å holde på sånn som vi holder på i dag, enten de er i Norge eller ikke. Måten vi har lagt livene våre opp på i vesten er ikke sunn for oss.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ikke tenkt på at det kanskje er en grunn til at folk blir syke? Man kan bli svært syke av å sitte helt i ro også, og mtp hvordan tertiærnæringen er i klart overtall på arbeidsmarkedet i dag, er det ikke umulig å forestille seg at mange blir syke av jobben sin. I tillegg kommer de psykiske belastningene mennesker i såpass stressende samfunn som i vesten pådrar seg, samt vanlige skader etc. Folk blir syke av å holde på sånn som vi holder på i dag, enten de er i Norge eller ikke. Måten vi har lagt livene våre opp på i vesten er ikke sunn for oss.

Du kan jo samalikne med India eller Kina? Der må dei jobbe 12-14 timer. Der får ikkje dei noe sjukepenger eller trygd. Og der er sjukefråværet er mye mindre.

Ja, ein kan bli syk av å sitte i ro. Og ein kan stå opp og strekker på beine 5min kvar time. Ein kan gå til gym 2-3 gonger i uka. Ein kan parkere bil 15min unna jobben og få litt mosjon. Så "plutselig" blir ikkje ein sjuk lenger.

Men kva stopper han/hun å parkere bilen 15min unna? Kva stopper han/hun å gå til gym 2-3 gonger i uka, 45min kvar gong? Latskapp! Og nei, det er ikkje samfunnet som må betale for det, men kvar enkel individ.

Snakker du om stress?! Mennesker trenger stress for å fungere optimalt. Og i Noreg er det tydlegvis for lite stress. Dei kan slappe heilt av og nyte trygda. Det er for gode kår til å vere arbeidsledig her i landet til å "stresse". Samanlikn med øst-europa. Romania? Der er sjukefråveret 10 gonger mindre enn i Noreg. Romania må ha fantastiske arbeidskår og null stress (i følge deg?)? Nei, der veit folk at dei må jobbe, om dei vil ha eit bra liv. Og det er det dei gjør.

Her kan dei ha eit bra liv av å sitte på ræva. Og det er det dei gjør.

Kvifor vil ikkje kommunismen aldri fungere? Alle yter sitt beste og får etter behov? Mennesker er grådige og dei får aldri nok (vel 99.99% i alle fall). Og menesker er late, dei vil ikkje jobbe meir enn dei må.

Du ser jo på trygdesnyltera i denne tråden. Dei vil ikkje jobbe og dei gryner at slemme FRP vil ta bort noe av grattis-pengene deires, slik at dei må faktisk jobbe, om dei vil ha eit bra liv. Off da, slemme frp!!

Lenke til kommentar

Angående flåset helt til slutt i besvarelsen din, vil jeg bare spørre: hva får du betalt for å sitte å tømme din mentale endetarm på nettet, hva er det verdt sånn røffli i kroner og øre?

Ganske godt poeng! :D

Det ser ut som det verste er over, så da er det bare å postere i vei. :)

Ja, er det:)

Fyren mobbet meg fordi jeg går på trygd og for mine psykiske problemer, og jeg ble litt revet med.

Fikk lyst til å ta igjen med samme mynt. Beklager "bråket" ;)

Lenke til kommentar

Se DER kom det noe svært intelligent! Lurer på om Hr.trygdehater tok til seg dine visomsord.

Er jo lov å håpe? :roll:

Lenke til kommentar

Det vi trenger, er å fordele makt og ressurser mer rettferdig.

Ja, det kan jeg jo være enig i. Men hva er mer rettferdig? At alle får likt er ikke nødvendigvis rettferdig. Noen jobber mer og hardere enn andre og slik jeg ser det, så fortjener de mer... Og noen fortjener å bli rike. Jeg har intet som helst i mot rike. Det er jo de som driver samfunnet, og skaper verdier, og som gjør at folk som ikke klarer seg så bra, også kan leve gode liv. Jeg er enig i deg, og det er Venstre også forøvrig, enig i at vi burde spre makten mer utover i samfunnet. Det er en del av Venstres ideologi å spre makt, og gi lokaldemokratiet mer makt, og lokaldemokratiet er meg og deg... Det er et liberalt prinsipp jeg er svært enig i. Flere avgjørelser burde fattes lokalt, og ikke sentralt i Oslo, for eksempel.

Struktur og orden er et relativt begrep - det er forskjell på å ha en mutual forståelse mellom et par hundre individer og det å prøve å dra fem millioner mennesker under samme kam. Det går bare ikke, sånn helt egentlig. Sånn som det er i dag, der man har en velferdsstat som syr puter under armene på oss, et politi som sprer frykt og en provoserende atferd mot andre land, vil vi bli hjelpesløse når vi eventuelt skulle måtte klare oss på egenhånd. Den norske stat degenerer mennesker til uansvarlige dyr.

Tja. Det kan du jo ha mye rett i. Men hva er alternativet? Hvordan ser du for deg det anarkiet? Politiet er jo en forutsetning for ro og orden. Jeg er litt usikker på om den norske stat fakstisk degenererer mennesker til uansvarlige dyr. Dersom AP, SV, Rødt eller andre sosialdemokratiske eller sosialistiske partier styrer, så ja, da er det jo lett å tenke seg. Disse er jo kjent for å være overformyndere, som skal bestemme stort sett alt, over alt, og det finnes ingen grense. Desto mer som blir i deres eie, desto bedre. Og desto mer de tar i eie, desto nærmere nærmer vi oss et kommunistisk samfunn. Og i et kommunistisk samfunn, så vil folk bare kreve og kreve fra staten. Det er usundt. Politikerne vil da hele tiden snakke varmt og love svært mange goder, og til slutt vil det sprekke. Derfor er vi egentlig nødt til å svinge litt til høyre i politikken nettopp for å få et boost i økonomien, og verdiskapningen. Vi trenger både offentlig og private løsninger, men burde foretrekke, slik jeg ser det; De private. Men det skal heller ikke være slik at bare de rikeste skal ha muligheten til å benytte seg av de private tilbudene, derfor så er jeg enig i Ventres, og Høyres politikk, som går ut på at "pengene følger brukeren", altså at staten dekker det dersom du velger et privat sykehus for eksempel. Slik at man likestiller offentlig og privat.

Det er viktig å bekjempe fattigdom, spesielt barnefattigdom. Men det er jo ikke viktig, slik AP, SV, SP, Rødt ser det, å bekjempe rikdom.. Vi vil jobbe for å fremme rikdom. Og jeg mener at forskning og utdanning vil bringe samfunnet i den retningen: Til et velferdssamfunn. (Et vellferdssamfunn mer enn en velferdsstat)

Hvorvidt man behøver et militære, avhenger av hvor idioter folk er mot hverandre.

Det er sant. Men sånn er livet. Naturen. Folk er idioter. Det er jo bare å se i denne tråden, så finner man jo fort ut at disse eksisterer. Mennesker uten respekt for andre. Og som mangler forståelse og innsikt i samfunnsproblemene. Som er overfladisk, og svært lite reflektert. Sånne er det mange av, og de vil på en måte ødelegge for det gode felleskap. De mest ekstreme tyr til vold, og massedrap, osv.

Dersom disse menneskene hadde vært friere og gladere, tror jeg risikoen for at de hadde vært en trussel hadde blitt dramatisk redusert.

Ja. Det er jo godt mulig. Jeg tror også det. =)

Men jeg tror mer på sosialliberalismen. I et sosialliberalistisk samfunn, så vil man ha svært stor frihet, men da frihet under ansvar. Sosialliberale trenger ingen ledere, altså autoriteter over seg. De trenger egentlig bare folk som taler deres sak. Det vil aldri bli sånn at alle har like meninger. Alle vil jo så forskjellige ting.

Og de fremste eksportørene av digre massedrap, propaganda og frykt, er statene rundt omkring i verden. De går de eklest tenkelige veier for å legitimere den patetiske makten sin.

Ja. Det er jo et problem, men hvordan skal man gå frem for å fjerne disse problemene? Jeg tenker at man må først jobbe for store allianser, med andre land, og etterhvert smelte disse sammen ved demokratiske fremgangsmåter. Tenk på USA. Et jævlig stort land. Europa kunne også ha vært et land.. Og USA og EU kunne etterhvert slå seg sammen, osv... Det er vel det som er i ferd med å skje også... Jeg vet at mange frykter one world goverment, men seriøst, det trenger ikke nødvendigvis være så dumt, bare det skjer på en fornuftig måte, og at den legger opp til sterke lokaldemokratier, med sterke selvstyre. Har man en verdensregjering, så vil det sannsynligvis ikke bli så mange kriger mellom nasjonalstatene. Verden er blitt et land, med mange stater som da er knyttet sterkt til hverandre på alle måter... Da kan man flytte hvor man vil i verden, osv.. Når det er ett land, så er det også enklere å bekjempe fattigdom og hungersnød, etc...

En verden uten grenser. tenk så flott. :)

Det nettopp det at folk ikke klarer helt å tro på slike samfunn som er mye av problemet. Vi er fullt i stand til å leve anarkistisk i dag, fordi den virkelig essensielle forskjellen vil bare være at vi har brutt ned idéene om hierarkier. Så lenge maktstrukturen i samfunnet er flat, er vi på god vei mot et anarki. Er folk virkelig så imot det å tillate andre den friheten de selv ønsker?

Jeg er enig med deg. Sosialliberalismen er ikke så ulik, man har ingen Furer over seg... En leder, men denne lederen taler de sosialliberales interesser. Og sånn er det med alle. Sosialdemokrater, osv....

For at det skal bli et anarki, da et godt anarki, er sosialliberalismen faktisk en vei å gå.. Det vil påvirke og styre samfunnet i en liberal retning, som da vil skape mer og mer frihet, og likhet og brorskap. Ikke likhet i form av penger. For det skal være lønnsomt å produsre og jobbe, og da er det mer rettferdig at noen får mer enn andre, som en gulerot. Men med likhet, mener jeg likeverdighet. At ingen er over andre, og så videre. At man ikke har noen over seg, eller har noen under seg. Men at alle jobber for felleskapet og hverandre og med det skaper seg en trivelig verden å bo i selv. Dette er hva som kalles positiv egoisme. Det visse andre her inne står for er negativ egoisme. Den negative egoismen vil i lengden ikke tjene en selv, men vil slå tilbake på en selv på en negativ måte. For eksempel: går man rundt å er klyse mot alt og alle, og bare ser negative ting hos andre, og kommer med bemerkninger og sårende ord, vel, så vil ikke dette lønne seg for en selv i lengden. Dersom man derimot er hyggelig mot alt man ser, som fortjener det, så vel, så vil man stort sett altid få det samme tilbake, og man vil få et godt liv. Fine hverdager...

Jeg tror egentlig vi er ganske enige. Men at jeg tror veien til et så fint samfunn, først og fremst er ved å følge en sosialliberalistisk sti, intil man kan nå det punktet. Mer lokaldemokrati i første omgang (spredning av makt) og kanskje senere igjen: Mer direkte demokrati innad i lokaldemokratiet... Og så videre. Det tror jeg er veien å gå. Og kanskje man lærer litt på veien dit. :)

Her er litt klipp og lim fra Venstre:

"Venstres stat er ikke minimalstaten eller formynderstaten; Venstres stat er borgernes stat som styres gjennom borgernes makt og deltakelse. Det er ikke statens oppgave å løse alle menneskets utfordringer. Det sosialliberale samfunnet forutsetter en god maktbalanse mellom enkeltmennesket, frivillig sektor og demokratiske fellesskapsløsninger ivaretatt av det offentlige.

Venstres bygger sin økonomiske politikk på markedsøkonomien. Forutsetningen for et velfungerende marked er politiske og juridiske spilleregler. Å bekjempe uheldig markedskonsentrasjon er avgjørende for å sikre fri og sunn konkurranse.

Venstre er opptatt av aktørers samfunnsansvar, enten det gjelder enkeltmennesker, institusjoner, fagforeninger eller bedrifter. At noe er lov eller etterspurt gjør det ikke nødvendigvis etisk forsvarlig."

Hva syntes du om dette? Ev. hva burde vært bedre?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Ikkje om dei blir hardt økonomisk straffet for å møte syke på jobb. Då lærer dei fort at det er ikkje lønnsomt.

Idag så tjener ein ikkje berre "fridag", men betalt fridag. Stor forskjell!

Er nok flere arbeidsgivere som ikke hadde brydd seg om å rapportere inn dette, og heller tenkt kortsiktig. Systemet ditt rammer dessuten de som i utgangspunktet er lavtlønnede, og ofte blir (reelt) syke. Og hva skal du gjøre med uføretrygdede, altså de som ikke kan jobbe over lengre tid? Fjerne all støtten deres også?

Beklager, min sist eg sjekket er det ingen stillinger som er ledige som "gledespredder" eller "kjekk fyr". Alle mennesker må jobbe og yte sitt beste. Men så kommer noen latinger som vil leve på andre sin rekning.

Eg er ikkje imot syke. Eg er imot dei som faker seg syke. Og det er alt for mange her i landet.

Dei som er virkeleg syke har eg ikkje noe som helst imot.

Neivel, men ta fra dem alt de får - det er du keen på? Systemet ditt rammer alle, også de som ikke faker.

Og som jeg har fortalt deg mange ganger uten at du bryr deg: De fleste er ikke syke resten av livet. Er man syk i to år og jobber i 40, har man faktisk bidratt masse.

Stor forskjell på "innvanderer" og "flyktninger. Invandrarer må som regel jobbe og betale skatt. Dei er med på å dra BNP opp.

Sverige har ikkje slik ordning at ein Romener kan selge avisa på gata i 1 dag også leve på trygd. Nei, han får null kronar mer søta bror. Men her får han nok til opphold i landet.

Flyktinger? Dei kan leve i fleire år, ja, eg kjenner noen som har bud over 10 år, utan å ta seg noe jobb. Dei driver å "lære språket" og "prøve å finne jobb etter sin utdannelse". Ser du forskjell?

Eg er ikkje imot invandrara eller flyktninger, når det blir gjort på ein smart måte. Men Noreg har den mest idiotiske måten som finst i verden. Vel, med tanke på Noreg. Alle kriminelle og alle flyktninger digger systemet da.

Viste du at ein som befinner seg ulovlig i Noreg og bestemmer seg for å reise tilbake til heimelandet, vil TJENE på å begå kriminalitet?

Om han reiser ut frivillig - han må betale reisen selv. Om han begår kriminalitet, han får gevinst i form av det han tjener på det + han kan samtykke til "frivilig utvisning", få 15.000kr for det og grattis reise heim. Plus evt pensjon han opptjener på å sitte i fengsele, plus sine 60kr/dagen han får for å sitte i fengselet.

Så det er rett å slett LØNNSOMT for dei å begå kriminalitet. Og slik idioti finner du verken i Sverige, Finland, USA eller noe annet land.

Debatten handler ikke om innvandring. Poenget var at også Sverige og Danmark har langt mer generøse velferdsordninger enn det du har skissert - og det uten olje.

Det bør gjørast store justeringer.

Du har vel ikkje svart, kva du trur er grun til at 20% av befolkning går på trygd?

Kva syns du om tall, 20%?! Lite, mye? Enormt mye?

Kva er grunnen at selv om tallet går ned, så har Noreg Europas største sykefråvær? Kvifor er sykefråværet dobbel så stor som i Finland? Er det normalt?

Og får å vere endå meir on-topic, kva syns du om forslaget til FRP, som tubonello er så sterkt imot? Syns du trygda bør økes eller bør vi kutte i den? Kas retning må vi gjere justering i?

Huh, du klipper bort store deler av innleggene mine, og klager på at jeg ikke svarte på ett spørsmål. :hm:

For ordens skyld, jeg tror svaret er sammensatt. Ikke så enkelt som du skal ha det til. Særskilt barskt klima, og at vi faktisk har råd til å være hjemme når vi er syke er mulige forklaringer. Sies også at det ofte er lederen som gjør noe galt når sykemeldingstallene er unaturlig høye. Selvsagt har vi også dem som kynisk utnytter systemet, men det er umulig å hindre.

Hva slags endringer jeg ville gjort? Vanskelig å si, har liten erfaring med systemet. Det jeg er imot, er ihvertfall å fjerne hele ordningen, eller ødelegge den for dem som trenger det. Er nok også uenig i din definisjon av "trengende".

Endret av LucarioX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel et faktum. Man har kun et begrenset antall ressurser. Om 4 personer skal dele en kake, og en person tar halve kaken, da blir det mindre på de andre. Men da mener jeg fattig i forhold til andre. Om det er flere personer enn ressurser, da kan jo alle være fattige - selv om de har like mye.

Om jeg skal få lov til å tippe, vil jeg tro det er flere amerikanere(% av befolkningen) som er enig i den påstanden enn nordmenn, for nordmenn lever i en økonomisk boble, og tror at rikdommen er "helt naturlig". At produktene vi kjøper lages av slaver i Kina er det ingen oppmerksomhet rundt. Gode tider gjør oss arrogante og blinde for virkeligheten.

Det er falskt. Kaken er ikke en størrelse. Den vokser og vokser i nesten alle samfunn. Det fattigste nordmann idag er rikere enn gjennomsnittlige nordmann fra 1880. Kaken ble større pga produktiviteten.

Lenke til kommentar

Er det noe bedre å gå på et forum å lyve da cefey? Jeg har aldri sagt at trygda må økes...

Hvorfor lyver du om det? Og har jeg sagt at vi må være snille mot hverandre? Når sa jeg det? Kan du refferere til det innlegget?

Sorry pal, eg trur på handlinger og ikkje ord. Om turbonello begynner å bruke sin tid på å hjelpe heimeløse eller tiggere, istedenfor å skrive masse BS her på forumet, då sei eg at han skaper noe verdi. Fram til då er det berre masse BS han kommer med

Haha, som om noen har nytt godt av det du har skrevet her. Du er ikke sann altså!

Jo, jeg har underholdningsverdi jeg. Jeg er forfatter, ikke proffesjonell enda, men har et sterkt ønske om å bli det, og trene meg opp til å bli det.... Jeg deltar i samfunnsdebatten. Jeg forsøker å påvirke sånne som deg til å tenke litt mer nyansert når det gjelder folk som har det vanskelig, og som får hjelp fra storsamfunnet gjennom trygdeytelser. Men jeg når ikke frem. Men Jeg lærer av det! Jeg kan senere bruke deg, altså din personlighet og tankegang, i en bok eller noe sånt... I en eller annen sammenheng, dersom jeg får behov for det.

Nesten sånn Jo Nesbø gjør det.

Han finner inspirasjon i virkelige personer når han former karakterene sine og blåser liv i dem.

Jo Nesbø, er mitt store forbilde... Så, praktisk talt, så studerer jeg, samtidig som jeg skriver på nettet. Jeg setter meg inn i saker og ting. Diskuterer med folk, og danner et bilde av de meningene som finnes. Disse kan jeg bruke i bøker jeg har planer om å skrive senere. Men først må jeg trene meg opp til å skrive godt. Formulere meg godt, og så videre... Så jeg har faktisk planer om å bli selvstendig næringsdrivende etterhvert: Skrive bøker, bli forfatter... For å skrive, har jeg ikke noe problem med. Det gir meg også noe...

Hva syntes du forresten om kunstnere, og forfattere og sånt? Er de også verdiløse?

De produserer jo underholdning. De skriver bare, slik jeg gjør... Er de verdifulle, eller verdiløse, og hvorfor?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det er falskt. Kaken er ikke en størrelse. Den vokser og vokser i nesten alle samfunn. Det fattigste nordmann idag er rikere enn gjennomsnittlige nordmann fra 1880. Kaken ble større pga produktiviteten.

Om kaken blir større betyr det ikke at det er til vår fordel, om vi ikke får en større del av den. De siste tiårene har det vært slik i Norge, og det er slik enda, men det betyr ikke at det alltid vil være slik.

Du kan jo se hvor du selv bor, hvor kaken blir større, mens lønningene(andelen av kaken) står i ro.

http://www.huffingto...t_n_837814.html

Om det er et rikt land med ujevn fordeling, kan ofte befolkningen leve godt selv om noen personer har mye mer enn dem. Om derimot landet er fattig, kan det være katastrofalt for befolkningen om noen personer(enten det er personer i stat eller næringsliv) tar store deler av kaken. Men påstanden din(som du tydeligvis var uenig i) om at noen er fattige fordi andre er rike vil jo stemme om de får en så liten del av kaken at de blir fattige i forhold til definisjonen på relativ fattigdom. For da er ikke problemet at rikdommen ikke eksisterer, men at rikdommen kun er tilgjengelig for noen få.

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Systemet ditt rammer dessuten de som i utgangspunktet er lavtlønnede, og ofte blir (reelt) syke. Og hva skal du gjøre med uføretrygdede, altså de som ikke kan jobbe over lengre tid? Fjerne all støtten deres også?

Lavlønnede får spare litt ekstra i den tiden dei jobber. Dei med høgt lønn har som regel mye høgare utgifter, siden dei har meir utdanningsgjeld. Dei begynte å jobbe mye seinare pga utdannelse og har høgare gjeld på huset, osv osv. Så aller er i lik situasjon sånn sett.

Trygd? Ein bør få 2-3 sjanser på å søke om trygda ang same problem, ein gong per 10 år. Det må bekreftast av 2 ulike leger og ein må betale selv for undersøkelse.

La meg forklare.

Noen har problem med hoftet og greier ikkje å jobbe (ikkje i call-senter av eit eller anna grunn). Ho går til legen, får det undersøkt. Han bekrefter det. Ho går til ein anna lege - han bekrefter det. Ho måtte punge ut 5000kr for undersøkelser, men ho fekk trygd.

Ei anna går til legen med same problem. Dei finner ingenting. Ho prøver igjen med ein anne lege. Han finner ingenting. Ho går til ein anna lege - han finner ikkje noe heller. Vel, då er det ganske åpenbart at ho faker, når 3 ulike leger finner ingenting. Ho betalte 10.000kr for undersøkelser, får ingenting i trygd og kan ikkje be om den pga det problemet i løpet av 10 år.

Kva vil det føre til? Jo, idag er det mange som går til legen så å si kvar uke. Legen finner ingenting (ikkje rart, når folk faker sjukdom/skader). Men dei bruker kapasitet til leger og sjukehus resurser, slik at dei som virkeleg trenger hjelp, får ikkje hjelpen. Etter 1-2 år med slike turer til sjukehus, får dei som regel trygd. Leger gir etter. Uten at dei egentleg fant noe som helst.

Så slike folk som "faker", blir stoppet. Dei må betale selv og om dei mislykkes på 3 forsøk, så får ikkje dei ny sjanse. Færre kommer til å prøve å fake seg gjennom.

Dei som har sjukdom/skade - dei får jo det bevist ganske fort. Dei får den trygd dei fortjener.

Som sagt, det er MASSE som kan gjørast. Ja, noen få "uskyldige" blir rammet også. Men om det hjelper staten å spare fleire milliærder, bruke det på politi og redde fleire liv, er det nok verdt det.

Debatten handler ikke om innvandring. Poenget var at også Sverige og Danmark har langt mer generøse velferdsordninger enn det du har skissert - og det uten olje.

Dei har kanskje generøse ordninger, men ikkje i nærheita av det Noreg har. Kvifor ikkje bruke penger på sjukehus, eldreheim, politi, toll, næring, istedenfor å bruke det på unødvendig, idiotisk generøs tryg og sjukeordning?

Ikkje det bedre å bygge bra infrastruktur og næring, slik at landet kan funksjonere godt etter olje tar slutt, istedenfor å bruke alt på latinger no?

Eg må beklage til turbunelle for å bruke han atter gong som ein eksempel og peike finger på han, men det er vanskelig for meg å la vare.

Mannen bruker sin tid på "diskusjoner" og "skrive bøker". Så han greier å sitte foran PCen i fleire timer.

Kva med å si frå seg trygda og begynne å jobbe i support-senter eller for ei avis?

Ta 3-års utdannelse (som er grattis i Noreg!), få vanleg stipend i mellomtiden og få seg jobb?

Vel, han velger å snylte på staten istedenfor å ikkje gjere noe med det.

Ser du kva eg meiner? Han har det alt for godt på trygd. Ein gong i framtiden, kanskje, vil han skrive bøker. Det er planen hans. Fantastisk at ein kan leve på trygd i 10-15 år, for så å begynne å skrive bøker (kor bra suksess det blir er jo eit anna spørsmål). Når han kunne faktisk få seg jobb/ta utdannelse og få seg jobb.

DET er misbrukk av systemet.

For ordens skyld, jeg tror svaret er sammensatt. Ikke så enkelt som du skal ha det til. Særskilt barskt klima, og at vi faktisk har råd til å være hjemme når vi er syke er mulige forklaringer. Sies også at det ofte er lederen som gjør noe galt når sykemeldingstallene er unaturlig høye. Selvsagt har vi også dem som kynisk utnytter systemet, men det er umulig å hindre.

Den kjøper ikkje eg. Finland har endå barskare klimaet og større tetheit (folk/areal), som bidrar til spredning av sykdom, men har 1/2 av den sykefråværet enn Noreg.

Lenke til kommentar

Hva syntes du forresten om kunstnere, og forfattere og sånt? Er de også verdiløse?

De produserer jo underholdning. De skriver bare, slik jeg gjør... Er de verdifulle, eller verdiløse, og hvorfor?

PM meg når boka om meg kommer til butikkene, eg kommer til å kjøpe den.

Kunstnera og forfattara? Tilbudd/Etterspørsel. Er du flink og folk vil kjøpe dine bøker - fantastisk. Då fortjener du det. Er du flopp - vel, too bad.

Så lenge dei forsyner seg selv og ikkje bur på trygd i 10-15 år, før dei KANSKJE får solgt noen bøker (ikkje sikkert nok til å greie seg selv), så er det heilt fint.

Men er ikkje det ganske enkelt logikk da? Ein skriver bok/lager musikk/tegner som INGEN vil ha... vel, ein er ganske verdiløs. Ein lager noe INGEN vil ha.

Skaper ein noe folk vil ha - jo da, ein er veldig verdifull og ein får godt betalt for det også. I form av millioner.

Og ja, du kan dra inn noen av musikkera eller teignere frå fortiden, men vi lever ikkje i 1500-tallet lenger. Vi har teknologi. Og eins teininger eller musikk blir ikkje "oppdaget" og "hylet" 100år etter i dagens samfunn. Her er du enten hero eller zero.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...