Gå til innhold

H og Frps måte på å bekjempe fattigdom

Anbefalte innlegg

Ein heilt usaklig persjon angrep, som har absolutt ingenting med posten du prøver å svare med å gjøre.

Det var et spørsmål, reltatert til det du sa, så nei ikke usaklig på noen måte. Kan hende du oppfatter det slik, men det var et reelt spørsmål. Jeg tror du er en sånn tulling som går hit for å tøffe deg litt... Skryte litt av deg selv og egen fortreffelighet etc, samtidig som du får rakker ned på andre...

Nei, CP-boy, eg trenger ikkje eit forum for å booste selvfølgelse.

CP-boy? ... Hva er du her for da? Hvorfor ønsker du å dele dine forkvaklede meninger?

Må jo ha en grunn til å skrive den idiotien du skriver? Blitt tatt i rompa av en trygdeyter før mot din vilje kanskje? Derfor du er så aggressiv?

Eg er frisk, oppegåande fyr,

Oppegående ja. Haha, du virker jo svært så reflektert og oppegående... Vel, i dine egne øyne er du vel det.

Vil tro at du er ganske alene om å ha denne oppfatningen av deg selv her inne..

som tar vare på meg selv og er ikkje avhendig av andre for å i det heile tatt eksistere.

Tullprat...

Eg føler ikkje meg som verdiløs dritt og sitter ikkje på forum for å få noe selfesteem boost.

Virker slik.. Eller kanskje du er den typen som ønsker en negativ oppmerksomhet rettet mot deg?

Så kommer du med mye usaklig piss.

Ja... Som man roper i vasken får man svar... Jeg ser for meg en 25 år gammel pubertal punker, som nettopp har oppdaget nihilismen og liberalismen, og kokt disse sammen til en grøt som du ønsker å servere oss her på forumet. Av hvilke grunner er uvisst. Kanskje du bare ønsker negativ oppmerksomhet. Kanske du troller, vet ikke.

Det overasker meg ikkje ein ein som går på trygda skriker alt han kan kor "tøft" det er, kor viktig det er at alle hjelper alle osv osv.

Neivel. Kanskje jeg burde sagt det motsatte? At det er svært viktig at vi er selvsentrerte og bare tenker på oss selv, at man da vil få et godt samfunn? Hvorfor følte du for å si det du gjorde her forresten? Hva vil du oppnå med det?

Medfødte sykdomer? Joda. Då har folk FAMILIE. Og når familien tenker på å ha unger, så må dei tenke på konsekvenser. Som med alt anna. Det er ikkje berre å pule i vei.

Alt er så enkelt oppe i hodet til enfoldige personer, det er i alle fall svært lett å se...

Men der stopper det vel også vil jeg tro..

Til å med med down-syndrom greier å bli integrert i samfunnet og utføre noen jobber. Men det greier ikkje du? Off da... Korleis får det deg til å føle?

"Down syndrom-greier" ... Trodde ikke du visste om det engang jeg... Hva det får meg til å føle? Hvorfor ønsker du å vite det? Ville du ha fått stram tiss dersom jeg hadde sagt jeg ble bedrøvet kanskje?

Jeg syntes det bare er fint jeg, at disse har noe å drive med... Disse har forøverig ikke de problemene jeg har, selv om de er tilbakestående. Ellers så får de jo hjelp til alt ellers. Bleieskift og alt det der jeg ikke gjør.

Ville samfunnet greid seg uten oppegåande folk som jobber hardt, sånn som meg?

Deg ville vi ha klart oss fint uten ja... Og folk hadde klart seg fint uten meg også... Men ikke tro du er noe mer verd enn noen bare fordi du klarer å jobbe...

Nei, kjære venn. Den dagen arbeidsfolk forsvinner, dør du.

Javel, hva så? for meg er det helt greit.

Eg, og slike som meg, greier å ta vare på oss selv i alle land også.

Kommer helt ann på det du. Ikke alle som hadde tolerert den attituden din. Er ikke sikkert du hadde overlevd lenge med den... Nå er det jo strengt tatt ikke sikkert at du er like hovmodig og klysete IRL da, men her på nettet er du i alle fall det... Er du det ellers også, så regner jeg med at du vil få et problem. Tenk på den karmaen du snakket så varmt om, og som omhandler kausale lover etc. (At en ting skjer som et resultat av en ting som skjedde tidligere osv.) Med den attituden du utviser, så kan det hende at den tar knekken på deg en dag...

Du, derimot, er ein snylter som greier ikkje ta vare på seg selv ein gong.

Og du er et internett-troll som jeg egentlig ikke burde ha matet... Men hjort er hjort og elg er elg...

So STFU og ver glad du får peng for å oveleve, frå oss, folk som er OVER deg, som gir deg mat.

Du er ikke over meg... Du tror kanskje du er det, men det er du altså ikke... Du lider av en vrangforestilling....
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det var Mein Kampf. Det cefey skriver virker ihvertfall merkelig i nærhet til innholdet i den boka.

Han får ihvertfall ikke noen stjerne for medmenneskelighet. Snakker ned om mennesker med downs, da har man sunket lavt da.

Ja. Får det intrykket jeg også... Ja, da har man synket ganske så lavt ja... Ingen tvil om det.

Vel, det er i alle fall godt de aller fleste ikke er slik, og har disse holdningene han pressentere her. Man for trøste seg med det =P :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Er ikke noe å utdype. Det vil aldri fungere. Hovedsakelig fordi folk flest ikke ønsker det, for det andre, så ville det ikke vært noe vits, for verden ville ikke blitt noe bedre sted med anarki. Og i praksis vil det ikke fungere, av mange ulike grunner. Hadde alle vært helt klin like derimot, med akkurat samme meninger, og syn på absolutt alt, vel da kunne man ha levd i et anarki... Orker ikke utdype det noe mer.

Er dette argumenter? Hva som tilsier hvorvidt det vil fungere, er som du selv sier folkets egen vilje til å utføre det. Pr. nu er de tilgriset med det tullet som blant annet gjengen i avataren din kommer med, og da er det selvsagt lett å få med de som aldri søker forandring med på laget.

Og hva mener du med at det aldri vil fungere? Duer klar over at det har eksistert anarkier, også i relativt moderne tid? Sjekk opp den ukrainske fristaten du, som faktisk viste seg å være ganske så velfungerende.

Endret av Lime Canes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ok, så du mener alle som går på trygt er virkeleg i nødt og kan ikkje greie seg selv?

Alle som sykmelder seg er virkeleg sjuke og må ha sjukemelding.

Every-føking-one?

Hvor har jeg sagt det? Tankerekken du presenterer over følger jo mønsteret med fri oppdikting og en temmelig livlig fantasi. Nå begynner du å dikte opp meninger jeg ikke har, for så å gå rabiat til angrep på disse meningene som kun eksisterer i ditt hode.

Du fremstår nå for meg som i overkant sprø.

Det virker som om du ser alt i svart hvit. Enten tilhører man en svinnende liten minoritet som er virkelig syk eller så er man en trygdemissbruker. Det må være ufattelig enkelt å leve i din verden der det ikke finnes mellomting og nyanser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Er dette argumenter? Hva som tilsier hvorvidt det vil fungere, er som du selv sier folkets egen vilje til å utføre det. Pr. nu er de tilgriset med det tullet som blant annet gjengen i avataren din kommer med, og da er det selvsagt lett å få med de som aldri søker forandring med på laget.

Og hva mener du med at det aldri vil fungere? Duer klar over at det har eksistert anarkier, også i relativt moderne tid? Sjekk opp den ukrainske fristaten du, som faktisk viste seg å være ganske så velfungerende.

Mennesker vil alltid velge trygghet, forutsigbarhet og orden over anarki, uforutsigbarhet og kaos. Det ligger i vår natur. Derfor vil dere anarkister dø med ideen. Det er litt synd at dere skal kaste bort 70+ år på en politikk som aldri kan bli realitet. Og når dere ligger på dødssengen og innser at det bare var bortkasta tid, kanskje vil dere da forstå hvor feilslått den politiske ideen var, og kanskje angre bittert på at man ikke brukte den tiden på noe nyttig.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Okei. Så er det jeg som har manglende forestillingsevne. Og du... Venstre søker forandring. Du lever ikke i et sosialliberalt samfunn. Et sosialliberalt samfunn er et mye friere samfunn enn det vi lever i, i dag.

Hvordan mener du at anarki i norge skal fungere? Hvordan er det med politi, og rettsvesen, millitære etc? Hvordan skal tingene organiseres? Trenger vi ingen struktur og orden?

Slik jeg ser det, så er anarki umulig i lengden. Det vil altids danne seg maktstrukturer i samfunnet. Da mener jeg i moderne samfunn. I jeger og samler samfunn så fungerte det intill et visst punkt. Tror det kalles jordbruksrevolusjonen.. Før den tid så delte alle på alt. I et slikt samfunn blir man i alle fall svært avhengige av hverandre... I et slikt samfunn er samhold svært viktig. =P Fungerer det: Greit, fint flott, men jeg klarer ikke se det for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er noe som heter karma. Folk får som regel som fortjent. Idioter ender som oftest i livet som verdiløs dritt. Dei som jobber hardt - får eit fint liv til slutt.

Ikke for å blande meg inn i den interessante diskusjonen du har med diverse, her - men siden jeg er buddhist, og dermed forholder meg til nettopp ordet og begrepet "karma", vil jeg bare få si at du nok har misforstått implikasjonene som ligger i etterlevelsen av det. Hvis du tenker på å rette opp karma, eller opparbeide deg "goodwill-karma", så betinger det at du lever som en vis mann eller kvinne, og da handler det ikke om hvor hardt du har jobbet med de verdslige tingene (vanlig jobb og livet forøvrig) - for å bli en ekte vis mann eller kvinne, må du vise medfølelse og minske lidelsene til alle de du har rundt deg, og det betyr at du også må vise det storsinnet overfor en helt vanlig trygdemottaker eller trygdemisbruker.

Lykke til i den videre debatten

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

My my. Mange usaklige innlegg.

Spørsmål. Når en blir rike må en annen bli fattig pga andres rikdom? Hvor mange nordmenn tror på noe lignende tror dere?

Det er vel et faktum. Man har kun et begrenset antall ressurser. Om 4 personer skal dele en kake, og en person tar halve kaken, da blir det mindre på de andre. Men da mener jeg fattig i forhold til andre. Om det er flere personer enn ressurser, da kan jo alle være fattige - selv om de har like mye.

Om jeg skal få lov til å tippe, vil jeg tro det er flere amerikanere(% av befolkningen) som er enig i den påstanden enn nordmenn, for nordmenn lever i en økonomisk boble, og tror at rikdommen er "helt naturlig". At produktene vi kjøper lages av slaver i Kina er det ingen oppmerksomhet rundt. Gode tider gjør oss arrogante og blinde for virkeligheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, som er allereie foreslo her, la oss skape ein "sykefond". Alle som ønskjer, sånn som du, kan overføre ditt 100-100000kr kvar månad. Så kan dei "syke" få godt av disse penger.

Du vil gi ein del av intekta di til dei syke - du gir. Eg vil bruke disse pengene på reise - eg bruker dei på reise. Veldig fair, er ikkje det?

lol. Du skryter av at du er bedre enn Turbonello fordi du jobber og bidrar til samfunnet, men sannheten er at du egentlig ikke ønsker å gi et øre, og heller bruke alt på deg selv? Hvem snakket om karma?

Sorry, dei som VIL få seg jobb, får seg jobb. I Noreg er det ekstremt enkelt å få seg jobb innen 1-2 månader.

Er ein så psykotisk at ein greier ikkje å ta noe jobb - ein må bli innlagt til tvangsbehandling.

Syke personer får seg ikke jobb. Les hva jeg skriver. Og nei, ikke alle kan helbredes.

• Liker 3
Lenke til kommentar

lol. Du skryter av at du er bedre enn Turbonello fordi du jobber og bidrar til samfunnet, men sannheten er at du egentlig ikke ønsker å gi et øre, og heller bruke alt på deg selv? Hvem snakket om karma?

Eg ønskjer å gi MINDRE til samfunnet. Nok til å dekke sjukehus. politi, barnehage, militæret.

Men å sponse verdiløse latinger er ikkje på listen min, nei.

Men la oss anta at eg gir 0kr til samfunnet? Alt eg tjener, bruker eg selv. Eg fortsatt skaper verdi (jobb, peng), som blir brukt på mat og diverse varer.

Turbonello TAR frå samfunnet. Han drar samfunnet tilbake, uansett korleis du ser på det.

For å illustrere det litt bedre, la oss ta 2 ekstremer. Kas samfunn du vil ha.

1. Alle er "snille" og "greie" og tenker på kvarandre, som turbonello, men ALLE lever på trygd. Alle snakker om kor viktig det er å dele, men ingen bidrar til å skape verdiet i samfunnet what so ever.

2. Alle er "slemme" som meg, vil gi minst mulig og ikkje sponse andre folk. Men faktisk så jobber alle og skaper verdig for samfunnet.

For å trekke litt linjer, samfunn "A" er stammene i midten av afrika. Selv om dei skaper litt meir der faktisk. Men storsett så er det synge rundt bål, føkke til dei får 15 unger og satse på å greie seg uten å gjere ein dritt.

Samfunn "B" er USA. Dei som jobber - dei har peng. Ingen vil dele noe, men så å si alle er med på å dra samfunnet opp. Resultat? Eit av verdens mektigaste land.

Syke personer får seg ikke jobb. Les hva jeg skriver. Og nei, ikke alle kan helbredes.

Ikkje alle syke kan få seg jobb, det er eg enig i. Men eg vil sei det er veldig liten % som greier ikkje å jobbe. Det finst fleire jobber ein kan gjere heime-frå, gjennom telefon/pc. Det finst deltidsjobber.

Sorry, men eg kjøper ikkje det. Dei som virkeleg lyst å få seg jobb, greier alltids å få seg jobb i Noreg. Eg har sett folk "slite" å få seg jobb i 1 år (både dei rundt 20 og dei som er rundt 60) og folk få seg jobb i løpet av + - 1 månad.

Om ein sender 2-3 søknader (som ein skreiv i løpet av 10min) i månad og forventer å få jobb, så kan ein like godt gi opp uten å starte. Men om ein bruker 1-2 dager på å sette opp søknad og CV, sender rundt, spør betjente, stikker innom aktuelle foretninger og sjekker i avisene - ein får seg jobb garantert.

Det er ikkje noe annet enn innsats som avgjør. Ein er også ikkje avhendig av å opplyse arbeidsgiver om alle sine sjukdomer, med mindre det er ekstremt relevant.

Selvfølgelig om det er første du sier etter "hei", er listen av alle sjukdomer du har eller kan evt. få pga av famile-historikk, så får ein aldri den jobb. Men då prøver ein å ikkje få den.

Lenke til kommentar

Skjerp deg, du vet godt at rike lever på eksponentialveksten av kapitalen sin som kommer fra andres arbeid. At de eier arbeidsplasser er ikke noe argument da de fortsatt ikke gjør noe som helst annet enn å finne ut hvor kapitalen sin vil vokse mest (men som regel har de ansatt noen til å gjøre dette for seg). Selvom det kanskje er rettferdig at de lever slik når de har oppnådd det selv, kan du på ingen måte si at de bidrar til samfunnet. Og når en større andel av ressursene lander på de rikeste; jo da er det nettopp å ta fra de fattige.

Fant et fint debattinnlegg hos Nettavisen som omhandlet de rike:

Jeg betaler skatt. Og det gjør 8-10.000 andre i det Fredriksen eide firmaet jeg jobber i. Hadde det ikke vært for Fredrisksen, så hadde jeg ikke hatt noe å betale skatt av. Det grenser til uvitenhet å tro at ikke disse personene bidrar. De betaler enorme summer både i skatt og avgifter gjennom sine bedrifter. Vi skal være takknemlig for at noen tør å satse og dermed skaper arbeidsplasser i samfunnet. Og så kan jo AP slå seg på brystet og ta æren for den lave arbeidsledigheten vi har her i landet...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg ønskjer å gi MINDRE til samfunnet. Nok til å dekke sjukehus. politi, barnehage, militæret.

I så fall burde du støtte en offentlig sykelønnsordning. Det er ingen automatikk i at det å kutte i en post på budsjettet også senker utgiftene. Statens utgifter kan flytte på seg.

Eksempel: Fjerner du hele sykelønnsordningen vil influensasyke tvinge seg selv på jobb. Ja, mange klarer å komme seg ut om de absolutt må, men det øker smitten drastisk. Det skader de aktuelle bedrifter, men også staten som driver sykehusene. Les om svineinfluensaen.

Men å sponse verdiløse latinger er ikkje på listen min, nei.

Men la oss anta at eg gir 0kr til samfunnet? Alt eg tjener, bruker eg selv. Eg fortsatt skaper verdi (jobb, peng), som blir brukt på mat og diverse varer.

Turbonello TAR frå samfunnet. Han drar samfunnet tilbake, uansett korleis du ser på det.

Du bidrar kanskje til BNP, men ikke mye storsinn og godhet i det. Når du skriver at du driter i andre, virker det snarere som om du gjør det av egoistiske årsaker.

De færreste personer lever på trygd hele livet, mange returnerer til arbeidslivet og betaler tilbake mer enn de har fått.

For å illustrere det litt bedre, la oss ta 2 ekstremer. Kas samfunn du vil ha.

1. Alle er "snille" og "greie" og tenker på kvarandre, som turbonello, men ALLE lever på trygd. Alle snakker om kor viktig det er å dele, men ingen bidrar til å skape verdiet i samfunnet what so ever.

2. Alle er "slemme" som meg, vil gi minst mulig og ikkje sponse andre folk. Men faktisk så jobber alle og skaper verdig for samfunnet.

Bare tull. Norge har en velferdsstat, men den store majoritet er likevel i jobb. De fleste liker å jobbe, rett og slett fordi det er gøy, man tjener mer på det og den sosiale statusen øker.

Ingenting i veien for å ha gode rammevilkår for næringslivet og i så måte verdiskapning, samtidig som staten tar seg av de svakeste.

For å trekke litt linjer, samfunn "A" er stammene i midten av afrika. Selv om dei skaper litt meir der faktisk. Men storsett så er det synge rundt bål, føkke til dei får 15 unger og satse på å greie seg uten å gjere ein dritt.

Samfunn "B" er USA. Dei som jobber - dei har peng. Ingen vil dele noe, men så å si alle er med på å dra samfunnet opp. Resultat? Eit av verdens mektigaste land.

Ingen har etterspurt et samfunn der alle lever av staten. Hvordan forklarer du Skandinavias suksess?

Ikkje alle syke kan få seg jobb, det er eg enig i.

Nettopp, og derfor trenger man et sikkerhetsnett. Ditt alternativ til dette er frivillig skatt, men ingen stat klarer seg med det.

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I så fall burde du støtte en offentlig sykelønnsordning. Det er ingen automatikk i at det å kutte i en post på budsjettet også senker utgiftene. Statens utgifter kan flytte på seg.

Yupp. Og Noreg har mange problemer å ta seg av, før dei skal sponse opphold til late tullinger som ikkje greier å ta seg sammen og dra på jobb.

Det er ikkje nok sjukehusplasser, mens Noreg har noe av største sykefråvær i Europa. Det er tydelig at pengene blir brukt feil?

Kutt i sykepenger - øk sykehusplasser = friskare nasjon.

De færreste personer lever på trygd hele livet, mange returnerer til arbeidslivet og betaler tilbake mer enn de har fått.

Dei går på trygd alt for lenge. Dei 2-10år dei kunne bidratt til samfunnet, har dei snylta på samfunnet. Alt i alt, i løpet av livet, ender dei på null. Fullstednig veriløst, spesielt sett i forhold til andre.

Ingen har etterspurt et samfunn der alle lever av staten. Hvordan forklarer du Skandinavias suksess?

Oljepenger. Se på Noreg før første verdenskrig. Noreg var ein av dei fattigaste landene i Europa. Og kva trur du vil skje når olje forsvinner igjen?

Som eg sa, det er alt for atraktivt å ta ut sjukemeldinger. Få inn ein ordning at første månad blir ikkje betalt - ingen som blir "plutselig" sjuk i jula/påske. Ingen blir "for sjuk til å jobbe, men frisk til å dra på ferie".

Kutt ned på trygda, slik at folk gjør alt dei kan for å reabiliteres raskast mulig, istedenfor å syte på diskusjon.no

Lenke til kommentar

Yupp. Og Noreg har mange problemer å ta seg av, før dei skal sponse opphold til late tullinger som ikkje greier å ta seg sammen og dra på jobb.

Det er ikkje nok sjukehusplasser, mens Noreg har noe av største sykefråvær i Europa. Det er tydelig at pengene blir brukt feil?

Kutt i sykepenger - øk sykehusplasser = friskare nasjon.

Vennligst prøv igjen:

"Det er ingen automatikk i at det å kutte i en post på budsjettet også senker utgiftene. Statens utgifter kan flytte på seg.

Eksempel: Fjerner du hele sykelønnsordningen vil influensasyke tvinge seg selv på jobb. Ja, mange klarer å komme seg ut om de absolutt må, men det øker smitten drastisk. Det skader de aktuelle bedrifter, men også staten som driver sykehusene. Les om svineinfluensaen."

Med andre ord: Fjerner du hele sykelønnen, må sykehusbudsjettene økes. Hva fører det til? At du likevel må betale mer i skatt.

Dei går på trygd alt for lenge. Dei 2-10år dei kunne bidratt til samfunnet, har dei snylta på samfunnet. Alt i alt, i løpet av livet, ender dei på null. Fullstednig veriløst, spesielt sett i forhold til andre.
Når du møter et menneske - er alt du ser etter penger?

Oljepenger. Se på Noreg før første verdenskrig. Noreg var ein av dei fattigaste landene i Europa. Og kva trur du vil skje når olje forsvinner igjen?

:hm: Sverige har ikke oljepenger, Danmark bittelitt, men ikke av betydning i forhold til dette. Likevel har de sykelønnsordninger.

Jeg er forøvrig veldig for å satse på næringslivet og nyskaping slik at vi kan klare oss også uten oljen.

Som eg sa, det er alt for atraktivt å ta ut sjukemeldinger. Få inn ein ordning at første månad blir ikkje betalt - ingen som blir "plutselig" sjuk i jula/påske. Ingen blir "for sjuk til å jobbe, men frisk til å dra på ferie".

Kutt ned på trygda, slik at folk gjør alt dei kan for å reabiliteres raskast mulig, istedenfor å syte på diskusjon.no

Hva slags influensa er det du har hatt som bygger seg opp over flere måneder?

I sted var du forresten for å avskaffe hele ordningen, kudos for at du ihvertfall har beveget deg bittelitt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hvordan mener du at anarki i norge skal fungere? Hvordan er det med politi, og rettsvesen, millitære etc? Hvordan skal tingene organiseres? Trenger vi ingen struktur og orden?
Det vi trenger, er å fordele makt og ressurser mer rettferdig. Struktur og orden er et relativt begrep - det er forskjell på å ha en mutual forståelse mellom et par hundre individer og det å prøve å dra fem millioner mennesker under samme kam. Det går bare ikke, sånn helt egentlig. Sånn som det er i dag, der man har en velferdsstat som syr puter under armene på oss, et politi som sprer frykt og en provoserende atferd mot andre land, vil vi bli hjelpesløse når vi eventuelt skulle måtte klare oss på egenhånd. Den norske stat degenerer mennesker til uansvarlige dyr.

Hvorvidt man behøver et militære, avhenger av hvor idioter folk er mot hverandre. Dersom disse menneskene hadde vært friere og gladere, tror jeg risikoen for at de hadde vært en trussel hadde blitt dramatisk redusert. Og de fremste eksportørene av digre massedrap, propaganda og frykt, er statene rundt omkring i verden. De går de eklest tenkelige veier for å legitimere den patetiske makten sin.

Slik jeg ser det, så er anarki umulig i lengden. Det vil altids danne seg maktstrukturer i samfunnet. Da mener jeg i moderne samfunn. I jeger og samler samfunn så fungerte det intill et visst punkt. Tror det kalles jordbruksrevolusjonen.. Før den tid så delte alle på alt. I et slikt samfunn blir man i alle fall svært avhengige av hverandre... I et slikt samfunn er samhold svært viktig. =P Fungerer det: Greit, fint flott, men jeg klarer ikke se det for meg.

Det nettopp det at folk ikke klarer helt å tro på slike samfunn som er mye av problemet. Vi er fullt i stand til å leve anarkistisk i dag, fordi den virkelig essensielle forskjellen vil bare være at vi har brutt ned idéene om hierarkier. Så lenge maktstrukturen i samfunnet er flat, er vi på god vei mot et anarki. Er folk virkelig så imot det å tillate andre den friheten de selv ønsker?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vennligst prøv igjen:

"Det er ingen automatikk i at det å kutte i en post på budsjettet også senker utgiftene. Statens utgifter kan flytte på seg.

Eksempel: Fjerner du hele sykelønnsordningen vil influensasyke tvinge seg selv på jobb. Ja, mange klarer å komme seg ut om de absolutt må, men det øker smitten drastisk. Det skader de aktuelle bedrifter, men også staten som driver sykehusene. Les om svineinfluensaen."

Med andre ord: Fjerner du hele sykelønnen, må sykehusbudsjettene økes. Hva fører det til? At du likevel må betale mer i skatt.

Enkelt å greit, straffe dei som kommer syke på jobb. Blir ein sjuk med influense, er ein ute av arbeidet i 1 uke. Det økonomiske tapet greier kvar individ å ta, så fremt dei er fullstendige hjernløse og bruker ALLE penger dei tjener.

Når du møter et menneske - er alt du ser etter penger?

Nei, peng er det siste eg ser etter når eg møter nye mennesker.

Men du bør ikkje blandet statsbudsjett/verdi til individ i samfunnet og verdier folk ser etter når dei møter andre mennesker.

:hm: Sverige har ikke oljepenger, Danmark bittelitt, men ikke av betydning i forhold til dette. Likevel har de sykelønnsordninger.

Og ingen ser på Sverige eller Danmark som Europas sosialkontor heller.

Kan du svare på mitt spørsmål? Kva trur du er grunnen til at Noreg har høgst sykefråvær enn resten av Europa?

Kva gjør at Noreg har nesten dobbelt så stor sykefråvær som land som Beliga, Frankerike og Finland?

Er det noen som feiler nordmenn, med ekstremt dårlige gener? Er det ekstremt dårleg miljø i landet, dårleg hygiene, dårliga råvarer? Eller er det for mange som utnytter systemet, som er alt for god?

Kva er dine tanker rundt emnet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...