тurbonєℓℓo Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Som eg skreiv tidligare i debatten, ej jobber, eg sparer peng. Håper det skjer noe slik at de pengene blir borte, og du blir syk.... Du fortjener i alle fall det mer enn svært mange andre gode mennesker som blir syke og som havner i uføre. Eg har forsikringer, som vil "redde" meg om noe skulle skje. Jaja. Så flink du er...Ikke alle er like flinke som deg cefey. Ikke alle som kan jobbe seg opp, eller som har råd til å betale forsikringer. Som ikke klarer å holde orden i økonomien og som prioriterer feil, disse må jo smake sin egen medisin, sant? For medmenneskelighet hadde vi ikke hørt om? Det er bare dersom du er frisk nok til å klare deg selv, at du er verd noe sant? Det er bare da du fortjener å leve? Eg bruker ikkje alt eg tjener. Det gjør ikke jeg heller... Det er ikke slik at alle som får trygd bruker alt det de får... Jeg verken drikker eller røyker dem bort heller... Eg har ikkje meir lån enn eg kan betale og fortsatt legge litt peng til siden. Nei, guri. hadde alle bare vært like flinke og perfekte som deg, så hadde jo ingen ting vært noe problem... Har eg lyst på å kjøpe meir? Absolutt. Eg ønskjer å kjøpe biff til 100kr til kvar einaste middag. Eg ønskjer god, dyr vin. Eg ønskjer bra, ny bil. Har eg råa til det? Vel, eg kunne tatt opp meir lån og faktisk greid å betjene den. Men eg ønskjer ikkje vere gjeldslave. Jeg har ingen lån. Jeg kjøper ikke biff hver dag. Jeg drikker ikke noen som helst vin noen gang. Jeg har en eldre billig bil... Jeg klarer meg fint med den.... Jeg har ingen ting på avbetaling heller.. osv... Alle tar sine eigne valg og alle må leve med konsekvenser av dei valg. Har aldri sagt noe i mot dette... Ønskjer ein å ta opp lån og kjøpe nytt bil? Da får ein resikere å stå på gata uten noe peng, om noe skulle skje. Vel, det kan skje i dag også det... Greier ein seg med eldre bil og heller legge peng til side? Då kan ein overlever noen månader uten noe som helst problem, om noe skulle skje. Idioti bør aldri belønnes og folk må få leve med konsekvenser av sine valg. Har ikke sagt noe i mot dette heller jeg... 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Håper det skjer noe slik at de pengene blir borte, og du blir syk.... Du fortjener i alle fall det mer enn svært mange andre gode mennesker som blir syke og som havner i uføre. Ja, absolutt. Alle som jobber hardt og tenker på framtiden, fortjener det mye meir enn dei som sløser bort alt og er verdiløs dritt som greier ikkje ta seg saman og må leve av andre. Jaja. Så flink du er...Ikke alle er like flinke som deg cefey. Ikke alle som kan jobbe seg opp, eller som har råd til å betale forsikringer. Som ikke klarer å holde orden i økonomien og som prioriterer feil, disse må jo smake sin egen medisin, sant? For medmenneskelighet hadde vi ikke hørt om? Det er bare dersom du er frisk nok til å klare deg selv, at du er verd noe sant? Det er bare da du fortjener å leve? Vel, greier ikkje dei ta rette avgjørelser, får dei berre daue. Det er ikkje verre enn det. Eg kjenner ein fyr som er ute etter å kjøpe leilegheit. Han vil ha nært byen, stort og nytt. Har han råa til det? Nei. Han fekk fleire avslag frå banke allereie, men han gir ikkje seg. Har han behov for det? Nei, han er åleine, ingen kjæreste og i alle fall ingen familie. Han ender opp til å kjøpe det dyraste han får lov med banken. Utan noe som helst behov for det. Om noe skjer og han står på gata - fult fortjent. Og nei, det er ikkje staten og andre, hardt arbeidande folk som må ta seg av han. Han må selv betale pris for sin idioti. Vel, kas verdi har folk som lever av andre? Dei spiser, sover og driter? Kas verdier skaper dei for landet? Det er noe som kallast BNP, som blir målt. Og som består b.a. av det landet/folk produserer. Dei som gjør noe - dei trekker BNP opp. Dei som lever av staten - dei trekker den faktisk ned. Så ja, dei som lever av andre, ikkje berre "verdiløse", men dei er byrde for samfunnet og samfunnet ville vert bedre uten dei. Om vi går og skyter kvar enkelt av dei - vil resten leve bedre. Så kas verdi har dei? Dei har verdig for sine venner, familie? Joda, absolutt. Men da må venner og familie ta seg av dei, ikkje samfunnet. For samfunnet er dei verdiløs shit. Sorry for ærlegheit. Den er stygg, men sånn er verden. Det gjør ikke jeg heller... Det er ikke slik at alle som får trygd bruker alt det de får... Jeg verken drikker eller røyker dem bort heller... Det har eg aldri påståt heller. Men mesteparten gjør det. Eg har vert i kontakt med mange slike folk gjennom jobben. Felles for dei fleste at dei bryr ikkje seg særleg mye og prøver ikkje komme seg ut av situasjon. Om vi tok vek alt støtte, 90% ville greid seg. Det finst altids ein job dei kunne ta. Butikk, fabrikk, vaskejobb, kontorjobb. Om det finst jobber som folk på trygt kan ta - må dei tvinges til å ta dei jobba. Jeg har ingen lån. Jeg kjøper ikke biff hver dag. Jeg drikker ikke noen som helst vin noen gang. Jeg har en eldre billig bil... Jeg klarer meg fint med den.... Jeg har ingen ting på avbetaling heller.. osv... Fint. Då trenger vel ikkje du meir enn 5000-6000kr i månad i støtten? Studenter får mye mindre enn det og dei greier seg fint. 3000 for hybel, 2000 for mat og du har 2000kr til overs til å spare, bruke på kle, hobby osv osv? Men det er såååå mye bitterheit i dine ord. Er du redd at noen faktisk hører oss her på forumet og dine grattis-gode forsvinner? Så du må faktisk begynne å jobbe for pengene? Så-så, stakkars deg da. Men veit du kva, eg hoper det skjer i så fall. Og veit du kva? Det er noe som heter karma. Folk får som regel som fortjent. Idioter ender som oftest i livet som verdiløs dritt. Dei som jobber hardt - får eit fint liv til slutt. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Og du mener at folk ansetter alvorlig syke folk no?! In what universe?! Nei. Hvor har jeg skrevet det? I dag får man støtte av staten slik at sykdom ikke nødvendigvis er ensbetydende med fattigdom. Du hevder at alle ville jobbet bare det ikke var noe trygd å heve, men sannheten er at mange ikke vil få jobb i det hele tatt, og noen klarer ikke å arbeide. Då får dei leve enten på det dei selv ha spart gjennom livet, få hjelp av venner og familien eller leve på det minste sosiale støtten som finst. Hva om de ikke har noe? Lar du folk ligge å sulte? Lever dei på andre rekning, må dei nøye seg med det minste. Hva er galt med at du betaler en liten del av inntekten din i skatt for å hjelpe andre? Personlig har jeg alt jeg trenger, født med sølvskje i munnen osv osv. Har faktisk et ønske om å hjelpe mindre heldige. Hva er motivasjonen for å legge ned trygdeordningene? Fordi det er "urettferdig" at andre får noe gratis mens du må jobbe og slite? Med andre ord en slags misunnelse/jantelov? Eller ønsker du å kutte statens utgifter? Tenkt på at trygden ikke går inn på en sparekonto, men stort sett går til forbruk og dermed sklir rett inn i verdiskapning og statskassen igjen? Samt dei må ta alt jobb dei får tilbud om. Det finst alltid noe vaske-jobber, butikk, fabrikk der dei kan greie å jobbe i ein 50% stilling for å greie seg. Og en alvorlig kreftsyk, sengeliggende person klarer å utføre en vaskejobb? En fabrikk vil ansette en psykotisk mann? 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Ja, eg er ikkje blind og eg snakker med folk. Troverdigheten din er lik null hvis dette er det eneste du kan komme med. Hvis styrende politikere som hadde argumentert sin sak for velgerne hadde kommet med "Ja, vi har valgt å innføre disse ordningene fordi vi er ikke blinde og vi snakker med folk", hvor troverdig hadde dette klinget i ørene på lytterne, tror du? Når noen er for sjuk for å møte opp på jobb, men fint nok form for å bygge garasje? For sjuke til å komme på jobb (problem med hoftet), men friske nok til å dra på shopping? For sjuke til å jobbe, men friske nok til å reise på weekend-tur til London? Beklager, det finst ingen statlig statistikk som viser at 9 av 10 faker sjukdommen sin, ellers ville ordninger vert stengt for lenge siden. Nei vel, så hvorfor kommer du med slike påstander da, når du ikke har dekning overhodet for det du sier? Du sier du ikke har noen statistikk, allikevel kommer du trekkende med en statistikk. Hva er dette for noe tøys? Du kan jo fortsette å tru at veldig få som faker det. Og du kan fortsette å tru at 1 av 100.000 smugler med seg noe frå utlandet (fordi kun 1 av 100k som blir tatt) og det er ytterst få som bryter fartsgrensa, fordi det er ytterst få som blir tatt. Men VIRKELEGHEITE er veldig annleis, selv om det ikkje finst statistikk for det. Din virkelighetsoppfatning er ikke representativt for noe som helst så lenge du ikke kan underbygge helt konkrete tall du kommer med. Det er bare synsing. Intet mer, og således har du svært lite å tilføye en konstruktiv debatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Cefey, du kan da umulig mene det du skriver? Jeg prøver å lese deg litt, for det er ingen som spyr ut slike hatfulle meninger uten en bakgrunn. Så hva er det egentlig du er utsatt for? Er det sjalusi på tidligere venner? Vanskelige familieforhold? Mobbing? Dårlige erfaringer med velferdssystemet? Det er noe med deg, det er jeg helt sikker på, fordi hat avler hat, og du er full av det. Endret 21. januar 2013 av Kron Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Survival of the fittest kallast det. Sosialdarwinismen er kjekt å ha i markedsmekanismen mellom næringsdrivende, men når filosofien blir overført til enkeltindividet som du nå gjør blir det i ordets rette forstand ekstremt, det vil si høyreekstremt. Ikke engang en innbitt republikaner innenfor USA's politikk ville gått for en slik retning du nå skisserer ut. Denne tankerekken du følger her har innenfor historien avlet mange stygge ideer. Tja... vent til oljepenger begynner å ta slutt, så få pipa heilt annen lyd. Da må enten folk flest skatte 50+% eller så må det kuttest veldig sterkt i det offentlige, slik at alle "syke" må greie seg selv. Når oljepengene tar slutt blir det utvilsomt mindre å rutte i. Men en missoppfatning mange sitter med er at Norges velferd ene og alene flyter på kapitalen oljeressursene våre genererer. Inntektsmessig kommer oljen på tredje plass av vår bruttoinntekt. Vår arbeidende kapital, varer og tjenester genererer langt mer inntekt for oss en det oljen noen gang kommer til å gjøre. Således vil vi klare å opprettholde en sterk velferdsstat uansett om oljen tar slutt. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Men det er såååå mye bitterheit i dine ord. Javel.. Subjektivt opplevd fra din side. Jeg skriver vel slik jeg gjør etter å ha lest idioti fra ende til annen... Er du redd at noen faktisk hører oss her på forumet og dine grattis-gode forsvinner? Nei. Er du så dum at du tror at det faktisk er en reel mulighet? Så du må faktisk begynne å jobbe for pengene? Så-så, stakkars deg da. Men veit du kva, eg hoper det skjer i så fall. Mye man kan håpe. Jeg kan for min del ikke skrive ned hva jeg håper skjer med deg og din fremtid, for det kan bety langvarig utestengelse fra diskusjon.no, så jeg tror jeg sparer meg for denne gang. I mine øyne er du like lavmælt som nazistene i Vigrid. Same shit different wrapping.. Og veit du kva? Det er noe som heter karma. Jasså? Folk får som regel som fortjent. Vel... Jeg lurer på hvor karmaen din fører deg hen i alle fall... Idioter ender som oftest i livet som verdiløs dritt. Dei som jobber hardt - får eit fint liv til slutt. Nå orker jeg ikke høre mer mongo fra deg. Så ha det bra... Lenke til kommentar
aomt Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Nei. Hvor har jeg skrevet det? I dag får man støtte av staten slik at sykdom ikke nødvendigvis er ensbetydende med fattigdom. Du hevder at alle ville jobbet bare det ikke var noe trygd å heve, men sannheten er at mange ikke vil få jobb i det hele tatt, og noen klarer ikke å arbeide. Hva om de ikke har noe? Lar du folk ligge å sulte? Hva er galt med at du betaler en liten del av inntekten din i skatt for å hjelpe andre? Personlig har jeg alt jeg trenger, født med sølvskje i munnen osv osv. Har faktisk et ønske om å hjelpe mindre heldige. Hva er motivasjonen for å legge ned trygdeordningene? Fordi det er "urettferdig" at andre får noe gratis mens du må jobbe og slite? Med andre ord en slags misunnelse/jantelov? Eller ønsker du å kutte statens utgifter? Tenkt på at trygden ikke går inn på en sparekonto, men stort sett går til forbruk og dermed sklir rett inn i verdiskapning og statskassen igjen? Og en alvorlig kreftsyk, sengeliggende person klarer å utføre en vaskejobb? En fabrikk vil ansette en psykotisk mann? Vel, som er allereie foreslo her, la oss skape ein "sykefond". Alle som ønskjer, sånn som du, kan overføre ditt 100-100000kr kvar månad. Så kan dei "syke" få godt av disse penger. Du vil gi ein del av intekta di til dei syke - du gir. Eg vil bruke disse pengene på reise - eg bruker dei på reise. Veldig fair, er ikkje det? Sorry, dei som VIL få seg jobb, får seg jobb. I Noreg er det ekstremt enkelt å få seg jobb innen 1-2 månader. Er ein så psykotisk at ein greier ikkje å ta noe jobb - ein må bli innlagt til tvangsbehandling. Mye man kan håpe. Jeg kan for min del ikke skrive ned hva jeg håper skjer med deg og din fremtid, for det kan bety langvarig utestengelse fra diskusjon.no, så jeg tror jeg sparer meg for denne gang. I mine øyne er du like lavmælt som nazistene i Vigrid. Same shit different wrapping.. Vel... Jeg lurer på hvor karmaen din fører deg hen i alle fall... Ser kor den har ført deg. My point stays. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Når oljepengene tar slutt blir det utvilsomt mindre å rutte i. Men en missoppfatning mange sitter med er at Norges velferd ene og alene flyter på kapitalen oljeressursene våre genererer. Inntektsmessig kommer oljen på tredje plass av vår bruttoinntekt. Vår arbeidende kapital, varer og tjenester genererer langt mer inntekt for oss en det oljen noen gang kommer til å gjøre. Således vil vi klare å opprettholde en sterk velferdsstat uansett om oljen tar slutt. 1/3 er "lite"?! Politiet har ikkje nok ressurser. Det er ikkje nok eldreomsorgplasser. Det er ikkje nok sjukehusplasser. Norge har noe av verste veier i Europa. Det er ekstrem mangel på fengselsplasser og kva med barnehage kø? Just to name a few. Tenk kva som skjer om det blir 30% mindre peng å bruke? Vel, det blir STORE kutt, for her er det snakk om fleire, fleire milliærder kroner. Eg trur ikkje det tar langt tid før dei "syke" får merke det. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Jeg har erfaring fra brukersiden. Får man en diagnose i dag, blir man gjerne plassert på det som før het attføring og nå arbeidsavklaring. Som vi ble fortalt på introduksjonsmøtet: Dettte er et system som passer best til middelaldrende yrkesfolk. Er man en snekker rundt femti og ryggen ryker, er man gjerne godt vant med å være i arbeid og klare seg selv. Man liker ikke å sitte hjemme og sture, og vil helst ut i ny jobb så fort man kan. For slike er nav-systemet bra, fordi det fremmer kjapp, hensiktsmessig og effektiv omskolering. Man kan få stønad til tre års etterutdannelse. Underveis må man føre meldekort som vanlige dagpengemottakere (og det er noe av problemet). På grunnlag av dette blir man trukket i stønad hvis man tar seg en liten ekstrajobb på si, og for snekkeren gir det mening, for han har for det første sannsynligvis et godt stønadsgrunnlag, så han får bra utbetalt allerede, og han skal helst fokusere på omskoleringen. For ham er dagpengeordningen rettferdig og hensiktsmessig. Så har vi den unge med problemer. Han har kanskje aldri hatt jobb før, og lengter naturlig nok ikke tilbake til arbeidslivet. Siden han ikke har noe grunnlag for stønadsberegning, vil han få absolutt minstebeløp (med mindre man er ung ufør, da får man litt mer). Dette er litt mer enn en student har i måneden, men i praksis er økonomien dårligere, fordi dagpengeordningen faktisk tar fra ham halvparten av den timelønnen man gjerne har i yrker som er tilgjengelige for ufaglært, uutdannet ungdom. Dette mens det burde være åpenbart for noen og enhver at var det noe vedkommende burde ha, så var det insentiver til å være i arbeid. Ungdom som sliter psykisk trenger kanskje først og fremst å lære at de kan ta vare på seg selv, at de er som alle andre. "Learned helplessness" er kanskje noe av det vanligste problemet for deprimerte - de tror de ikke er i stand til å hjelpe seg selv, fordi de har lært det. Arbeidsavklaringssystemet er ikke lagt opp slik at det motvirker hjelpeløsheten. Man må bare ikke komme her og tro man har krav på noe normalt liv, med samme nivå av agens som sine jevnaldrende, flinke, streite og skikkelige venner. Og man har tre år på seg, blir man fortalt. Selv om perioden forlenges og forlenges og forlenges etter behov. Men man skal stresses med å høre at man snart må være ferdig, selv om man kanskje trenger årelang behandling for problemer før det kan være snakk om noe ordentlig opplæring. Og man skal rapportere underveis, annenhver uke, og man skal finne seg i å jobbe for halv lønn (eller enda mindre, om man får en standard praksis). Meldekortsiden på internett er forresten lagt opp slik at man må krysse av hver eneste gang for om man fortsatt ønsker å være tilknyttet Nav (selv om man har fått perioden forlenget med f.eks. et år). Det er som om de håper man glemmer å krysse. Jeg synes det er hårreisende. Er man satt på et A-preparat type ritalin, går det ikke over natten å venne seg til den nye tilværelsen. Men man har tre år på å bli frisk og nyttig. Værsågod. Ingen jeg kjenner som er på attføring/avklaring har vært det i bare tre år. Det ble sagt godt i en aviskommentar jeg leste for en tid tilbake: Det virker som om det viktigste med systemet slik det er i dag, er å passe på at folk ikke får mer enn de har krav på, snarere enn å være til best mulig hjelp og samfunnsnytte. Dere som mener at systemet bør se på unge uføre som snyltere, gratulerer, det gjør det allerede. Finn noe annet å klage over. Kunne ikke vært mer enig! Og svært godt observert vil jeg nå også si! Endret 22. januar 2013 av turbonello Lenke til kommentar
aomt Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Om du har ønsket å fremstille deg som en klyse, så vil jeg tro at du klart det i alle fall.. Føler du deg litt tøff når du sier sånt? Får du stram tiss? Føler du deg maskulin og rå kanskje? Litt ovenpå? Vel... Jeg tror nok ikke de fleste oppfatter deg som en skikkelig tøffing i alle fall... =P Ein heilt usaklig persjon angrep, som har absolutt ingenting med posten du prøver å svare med å gjøre. Nei, CP-boy, eg trenger ikkje eit forum for å booste selvfølgelse. Eg er frisk, oppegåande fyr, som tar vare på meg selv og er ikkje avhendig av andre for å i det heile tatt eksistere. Eg føler ikkje meg som verdiløs dritt og sitter ikkje på forum for å få noe selfesteem boost. Så kommer du med mye usaklig piss. Det overasker meg ikkje ein ein som går på trygda skriker alt han kan kor "tøft" det er, kor viktig det er at alle hjelper alle osv osv. Medfødte sykdomer? Joda. Då har folk FAMILIE. Og når familien tenker på å ha unger, så må dei tenke på konsekvenser. Som med alt anna. Det er ikkje berre å pule i vei. Til å med med down-syndrom greier å bli integrert i samfunnet og utføre noen jobber. Men det greier ikkje du? Off da... Korleis får det deg til å føle? Ville samfunnet greid seg uten oppegåande folk som jobber hardt, sånn som meg? Nei, kjære venn. Den dagen arbeidsfolk forsvinner, dør du. Eg, og slike som meg, greier å ta vare på oss selv i alle land også. Du, derimot, er ein snylter som greier ikkje ta vare på seg selv ein gong. So STFU og ver glad du får peng for å oveleve, frå oss, folk som er OVER deg, som gir deg mat. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Din virkelighetsoppfatning er ikke representativt for noe som helst så lenge du ikke kan underbygge helt konkrete tall du kommer med. Det er bare synsing. Intet mer, og således har du svært lite å tilføye en konstruktiv debatt. Ok, så du mener alle som går på trygt er virkeleg i nødt og kan ikkje greie seg selv? Alle som sykmelder seg er virkeleg sjuke og må ha sjukemelding. Every-føking-one? Fordi det er "statistisk" virkelegheit. Er det representetiv? Eller er virkelegheit ganske så annleis? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Det er viktig at systemet hjelper alle som trenger det. Da vil det nødvendigvis være litt overlapp i form av at folk som "egentlig ikke" fortjener stønad, får det likevel. Sånn må det være. Men hva vet du om hvem dette er? Om en blir sykmeldt, har han ingen plikt til å fortelle deg hvorfor, det er en sak mellom ham og legen. Og når man skal møte andre, tar man gjerne på seg sitt tapreste ansikt og fremstår for en stakket stund som om man ikke feilet noe. Selvfølgelig gjør man det. 2 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Det er viktig at systemet hjelper alle som trenger det. Da vil det nødvendigvis være litt overlapp i form av at folk som "egentlig ikke" fortjener stønad, får det likevel. Sånn må det være. Men hva vet du om hvem dette er? Om en blir sykmeldt, har han ingen plikt til å fortelle deg hvorfor, det er en sak mellom ham og legen. Og når man skal møte andre, tar man gjerne på seg sitt tapreste ansikt og fremstår for en stakket stund som om man ikke feilet noe. Selvfølgelig gjør man det. Delvis enig med deg. Men nei, det bør ikkje vere slik. Det må forkjempas og slåst veldig hardt nedpå! Staten blir snylta for fleire milliærder kvart år. Kva om dei pengene var bruk på polotiet og dei greide å stoppe ABB i tiden? Ja, tenk, pga udugelig dritt som snylter og lever av samfunnet, 70 unger mistet livet. Kva om dei penger var brukt på sjukehus? Eldreomsorg? Kor mange arbeidsfolk er det i Noreg? 2mill? Kor vanskelig er det å få 5 dager sjukemelding? Gå til lege å sei "eg er forkjøla, har haudeverk og føler meg kvalm"? Så, om alle gjør det 2 gonger i året - 10 dager. Med snittlønn på 200kr i timen, det er kostnad på 30 milliærder kroner!!! Kun 2 - 5 dager sjukemeldinger. Tenk på alle som snylter på staten i fleire år? Dagpenger? Dei som får sjukemelding i 2-3 månad (ved å fake)? Vi snakker om ENORME summer, som kunne gått til dei som virkeleg trenger det. Endret 22. januar 2013 av cefey Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Ser kor den har ført deg. My point stays. Hva da? Karmaen min? Jaja, du om det...Du er vel ikke akkurat guds gave til menneskeheten selv, vil jeg tro... Hva er det du gjør som er så ufattelig verdifullt da? Hvordan er du og ditt liv mer verd enn mitt liv? Er jeg et slags undermenneske? Og du et overmenneske? Lurer på hvor jeg har lest om dette før... Endret 22. januar 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Hva da? Karmaen min? Jaja, du om det... Du er vel ikke akkurat guds gave til menneskeheten selv, vil jeg tro... Hva er det du gjør som er så ufattelig verdifullt da? Hvordan er du og ditt liv mer verd enn mitt liv? Er jeg et slags undermenneske? Og du et overmenneske? Lurer på hvor jeg har lest om dette før... Tror det var Mein Kampf. Det cefey skriver virker ihvertfall merkelig i nærhet til innholdet i den boka. Han får ihvertfall ikke noen stjerne for medmenneskelighet. Snakker ned om mennesker med downs, da har man sunket lavt da. Endret 22. januar 2013 av Kron Lenke til kommentar
aomt Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Problemet er, det er alt for godt å leve på trygt. Det er alt for atraktivt. Når fleire velger å gjøre alt dei kan for å få trygt, istedenfor å jobbe, då er det for godt. Når folk begynner å velge å gjøre alt dei kan, for å jobbe, istedenfor trygt, då er det balansen og då dei som virkeleg trenger hjelp - får den. Dei som faker... vel, enten må dei leve svært begrenset, eller så må dei jobbe. Hva da? Karmaen min? Jaja, du om det... Du er vel ikke akkurat guds gave til menneskeheten selv, vil jeg tro... Hva er det du gjør som er så ufattelig verdifullt da? Hvordan er du og ditt liv mer verd enn mitt liv? Er jeg et slags undermenneske? Og du et overmenneske? Lurer på hvor jeg har lest om dette før... Yupp, eg skreiv det litt lenger oppe. Vi, folk som jobber, gir penger til deg, slik at du kan overleve. Vi kan ta vare på oss selv. Du er hjelpeløs uten oss. Er vi meir verdt enn du? Absolutt. Vi jobber og skaffer goder til samfunnet. Kas nytte gjør du til samfunnet? Spiser, sover, snylter på peng og driter ein gong i blant? Verdiløst. turbonello, kan eg spørre, kva som har gjort, at du greier ikkje ta deg jobb? Du greier sitte fleire timer foran data, greier ikkje du jobbe i support-servise, svare på e-mail eller på telefoner, f.eks? Det er ikkje noe hardare enn å sitte her på diskusjon.no. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Delvis enig med deg. Men nei, det bør ikkje vere slik. Det må forkjempas og slåst veldig hardt nedpå! Staten blir snylta for fleire milliærder kvart år. Skal det heller være sånn at litt færre enn de som faktisk har krav på hjelp, får? Det er jo det som er alternativet. Et 1:1-forhold mellom behov og ytelse er urealistisk. Flere milliarder er det nok ikke snakk om, skal du overbevise meg om det får du plukke frem en kilde eller to. Det er faktisk ikke særlig gøy å være klient, og de aller fleste har lyst på alminnelige liv med jobb og alt som hører med. Du greier sitte fleire timer foran data, greier ikkje du jobbe i support-servise, svare på e-mail eller på telefoner, f.eks? Det er ikkje noe hardare enn å sitte her på diskusjon.no. For det første har han ikke noe forklaringsproblem overfor deg, og for det andre tar du direkte feil. Selvfølgelig er det du beskriver langt mer krevende enn å sitte og loke på et forum. Har du noensinne hatt en slik jobb selv? Endret 22. januar 2013 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Skal det heller være sånn at litt færre enn de som faktisk har krav på hjelp, får? Det er jo det som er alternativet. Et 1:1-forhold mellom behov og ytelse er urealistisk. Flere milliarder er det nok ikke snakk om, skal du overbevise meg om det får du plukke frem en kilde eller to. Det er faktisk ikke særlig gøy å være klient, og de aller fleste har lyst på alminnelige liv med jobb og alt som hører med. Eg har vel allerede gjort reknestykke? Om alle abreidere faker seg sjuk 2 gonger i året, koster det staten 30milliærder! Kun 2 dager i året! Eg ber ikkje han "forklare" seg, men berre spør. Om det er noe fysisk, så er det ikkje noe "vanskeligare" enn å spille WOW. Om det er psykisk, så bør han kanskje bli innlagt på psykiatrisk avdeling, så han kan bli firsk fortast mulig? Og ja, selvfølgelig er det "vanskeligare" å jobbe enn å spille data heile dagen. Men her er det snakk om ein "greier/ikkje greier", ikkje kva ein har lyst til! Endret 22. januar 2013 av cefey Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Men det gjør de ikke .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå