Gå til innhold

Hvem kjøper norsk olje og gass?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant. Hvorfor importerer Storbritannia så mye? Kanskje de tar seg av raffineringen bensin og diesel og selger det videre til Europa.

 

Jeg har ikke lest statistikken, men et moment i teknisk sammenheng kunne være at Storbritannia har en lang tradisjon for bruk av gass til oppvarming i hus (istedenfor fyringsolje), og det faktum at Nordsjøolje er kjent for å være en lett form for råolje, som egner seg godt for drivstoff-bruk. (Fyringsolje er en tyngre fraksjon av råolje.) Når da Storbritannia samtidig også har et mer atlantisk enn kontinentalt klima, betyr dette at fyringssesongen deres er kortere enn f.eks Bayerns.

 

Det sies forøvrig, hva lett olje angår, at Brent Spar olje (som riktignok er fra britisk sektor), bare kan filtreres, og derefter kjøres direkte inn på en diesel-motor... Jeg vil ikke anbefale dette, men det høres faktisk sannsynlig ut, gitt hvor lett Nordsjø-olje er.

Lenke til kommentar

Interessant. Hvorfor importerer Storbritannia så mye? Kanskje de tar seg av raffineringen bensin og diesel og selger det videre til Europa.

Mens vi i norge bruker strøm til ting som varme, stekeovn (kjøleskap?), så skal det vil være mye mer vanlig å bruke gass i england
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på oljen, da Storbr. selv produserer over halvparten av det de bruker (produserer 1 mbpd mens de bruker 1.5)

 

Gass importerer de ikke like mye av i fohold til Tyskland.

 

Hvorfor de importerer så mye? Er det ikke nettopp fordi de ikke klarer å produsere nok selv. De trenger import av olje for å få landet til å gå rundt.

 

Mulig det var noe jeg ikke skjønte med spørsmålet ditt :)

Lenke til kommentar

Hvorfor de importerer så mye? Er det ikke nettopp fordi de ikke klarer å produsere nok selv. De trenger import av olje for å få landet til å gå rundt.

 

Mulig det var noe jeg ikke skjønte med spørsmålet ditt :)

 

Jo, men tenker på at Tyskland bruker 2.5 mbpd og de må importere 90% mens UK bruker 1.5 mbpd og "bare" importerer 40%. Tenkte da at det var naturlig for oss å selge mesteparten til Tyskland, siden de trenger det mer. Men dette har kanksje noe med infrastruktur å gjøre, da det er lettere for oss å sende olje til UK og lettere for Tyskland å få olje fra Russland.

Lenke til kommentar

Det er lettere og billigere for oss å selge til UK (Dette gjelder oljen som pumpes opp litt nord i landet). Tyskland importerer mer olje enn UK, men det er ikke nødvendigvis synonymt med at det olje i Tyskland er viktigere enn olje i UK.

 

Jeg finner ingenting av nyere dato men denne artikkelen fra gullåret 2002 viser at Norge stod for 18% av Tysklands totale oljeimport. Selv om det er en gammel artikkel så vil jeg anta at vi fortsatt står for en viss del av Tysklands behov.

Endret av kreppsen
Lenke til kommentar

Ifølge SSB som brukeren DCG linket til i går, er Norsk olje-eksport til Tyskland i andre kvartal 2011 på 376 000 tonn. Men det varierer, i fjerde kvartal 2010 var det på 998 000 tonn.

 

Ett kvartal er tre måneder (92 dager), og ett tonn Brent kvalitet olje er ca. 7.3 fat. Altså, la oss si at olje-eksport til Tyskland er 700 000 tonn * 7.3 = ~5 110 000 fat / 92 = ~55 000 fat per dag.

 

Eksport til UK er 600 000 fat per dag, noe som stemmer overens med at de bruker 1.5 mbpd men produserer 1.

 

Så norsk andel av Tysklands import av 2.5 mbpd ligger på 55 000 fat per dag som er 2.2% av Tysklands totale forbruk og import. Ikke akkurat så mye.

 

Kan være jeg har regnet feil her, men ta gjerne å finn tall fra andre kilder som sier noe helt annet, for det skjer ofte :)

Lenke til kommentar

Tyskland driver sterkt med fornybar energi, mye vindmøller og solcellepaneler. Kjernekraftverkene skal de stoppe og de vil minimere bruker av kull. Jeg regner med at de ønsker å redusere bruken av olje også.

 

Så uten at jeg har noen kilder på det kan man anta at oljeforbruket i Tyskland (iallefall for elektrisitet) stadig blir redusert.

Lenke til kommentar

Hvis de skal bygge ned antall kullkraftverk og atomkraftverk, regner jeg med at naturgass ihvertfall vil øke ganske mye, da vindmøller alene ikke vil være i nærheten av å kunne ta over for kull og atomkraft.

 

Oljeforbruket kommer mest an på økonomien, da spesielt tungindustrien, transport og bilbruk. Siden Tyskland er Europas største økonomi og en bilnasjon, vil jeg tro at oljeforbruket blir svært lite redusert.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så vil de beholde kull- og gass-kraftverk i beredskap (det vil si alltid på, men med lav kapasitet mesteparten av døgnet) som skal kunne trå til når det ikke er verken nok vind eller sol, samtidig så vil de også ha mulighet til å importere kraft fra andre land.

 

NRK Brennpunkt hadde en episode som handlet om blant annet dette og utbygging av kraftkabler til kontinentet, ganske interessant sak egentlig. Du kan sikkert finne den på nrk.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...