ntec Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Skal lage min første app for mobil. Skal kunne lastes ned via AppStore og android marked. Kan språkene php, mysql, html, cssl og javascript. Aldri brukt html5. Sålangt har jeg laget et skall i xcode som viser en webside lagret på mobilen (helloworld). Jeg lurer på hva som er normalt når det gjelder utvikling av html5/javascript-app. - hvordan lagre cache på mobilen som lever evig? - hvordan lagre innstillinger på mobilen? - Hvordan kommuniserer jeg med webserveren? - Har en nyhetsstrøm som jeg skal hente fra mysql-db og vise på mobilen. Hvordan gå frem? - når en bruker åpner appen for første gang så skal brukeren få tildelt en ID fra webserver, slik at serveren kan identifisere personen. Hvordan bør dette gjøres? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Beste er vel å lage native apps og ikke med html. Ellers kan du jo sjekke ut PhoneGap. Lenke til kommentar
herdon Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hvis du skal lage en native-app (altså noe som kan lastes ned via appstore/android market), vil jeg anbefale å lære det egentlige programmeringsspråket (for ivertfall ios (aner ikke hva det blir med android) blir veldig kostbart. Det andre alternativet (og bruke phonegap eller lignende) ville ikke jeg gjort ivertfall. Å lage web-apps er derimot mye enklere og gratis, og ser helt likt ut. En offentlig norsk tjeneste som bruker web-app funksjonaliteten er for eksempel Norli sin e-bokleser til ipad/iphone. Hvis du vil se hvor likt det kan bli en ordentlig app, se på Norlis e-bokleser for ipad/iphone: http://www.norli.no/SamboWeb/side.do?dokId=586640 For å svare på de andre spørsmålene dine, så sier jeg til de første: Bruk HTML5 sin nye funksjonalitet som er istedenfor cookies (les om den og det andre for HTML5 på w3schools.com). På det tredje svarer jeg: Hvis du har tenkt til å bruke web-språk, så sier vel det seg selv. Bare husk at php ikke vil være optimalt å bruke for å lage appen, kun nettsidene dine. Håper dette hjelper. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 les om den og det andre for HTML5 på w3schools.com Ikke les om det på w3schools.com. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) @herdon: hvorfor skal han lage apps med html5 og ikke bruke phonegap? Og håper du er klar over fordelen med native fremfor html5 apps? Kan virke som du ikke er det, siden du så forherliger html5-apps over alt. Og for det tredje: hvorfor ikke php? Endret 23. januar 2013 av MikkelRev Lenke til kommentar
herdon Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Ikke les om det på w3schools.com. Jeg vil nok si at det ikke vil stemme helt. Grunnen til at jeg anbefaler det er at det som står der er riktig (fungerer i vært fall) og det er lett og lese for alle. Lenke til kommentar
herdon Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 @herdon: hvorfor skal han lage apps med html5 og ikke bruke phonegap? Og håper du er klar over fordelen med native fremfor html5 apps? Kan virke som du ikke er det, siden du så forherliger html5-apps over alt. Og for det tredje: hvorfor ikke php? Jeg sier ikke at han skal lage webapps, men når han "gnåler" (beklager uttrykket) om nettsidespråk. Så hjelper jeg med å gi alternativene med det. Jeg sier heller ikke at man ikke skal bruke phonegap, men jeg kan tenke meg at det vil bli litt komplisert og skrive noe i nett-språk, som så skal kunne konverteres nøyaktig slik man har tenkt seg det, hvis det er litt store apper (altså har man mer kontroll uten mener nå jeg). Jeg sier ikke at web apps er bedre enn native apps, jeg bare sier hva fordelen kan være med det (i forhold til kostnader). Men jeg sier at man enten bør skrive i det egentlige programmeringsspråket, eller ta webapps hvis man skal programmere i det. PHP er for servere, og sist jeg sjekket har ikke ios-enheter innebygget php, derfor kan php kun brukes til å få informasjon fra webserveren HVIS appen spør en nettside om å hente ut informasjonen for den. Altså: PHP kan kun brukes på nettsiden, ikke appen. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Jeg vil nok si at det ikke vil stemme helt. Grunnen til at jeg anbefaler det er at det som står der er riktig (fungerer i vært fall) og det er lett og lese for alle. At det fungerer (I de flese nettlesere) betyr ikke at man skal bruke det.Da er det bedre å lære det ordentlig med en gang. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Jeg sier ikke at han skal lage webapps, men når han "gnåler" (beklager uttrykket) om nettsidespråk. Så hjelper jeg med å gi alternativene med det. Jeg sier heller ikke at man ikke skal bruke phonegap, men jeg kan tenke meg at det vil bli litt komplisert og skrive noe i nett-språk, som så skal kunne konverteres nøyaktig slik man har tenkt seg det, hvis det er litt store apper (altså har man mer kontroll uten mener nå jeg). Jeg sier ikke at web apps er bedre enn native apps, jeg bare sier hva fordelen kan være med det (i forhold til kostnader). Men jeg sier at man enten bør skrive i det egentlige programmeringsspråket, eller ta webapps hvis man skal programmere i det. PHP er for servere, og sist jeg sjekket har ikke ios-enheter innebygget php, derfor kan php kun brukes til å få informasjon fra webserveren HVIS appen spør en nettside om å hente ut informasjonen for den. Altså: PHP kan kun brukes på nettsiden, ikke appen. Anbefaler deg å lese deg opp på hvordan en webserver fungerer og hva PhoneGap er for noe. Merk også at en webside skreddersydd for mobiltelefon, også kan kalles for en app. Lenke til kommentar
herdon Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Anbefaler deg å lese deg opp på hvordan en webserver fungerer og hva PhoneGap er for noe. Merk også at en webside skreddersydd for mobiltelefon, også kan kalles for en app. Til det med phonegap: Dette er det som står på phonegaps forside: Easily create apps using the web technologies you know and love: HTML, CSS and JavaScript Til det siste du sa: en webapp er faktisk egentlig en nettside som kjøres i nettleseren. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Jeg sa ikke noe som motsier det. Men det at man bør velge å lage webapps fremfor native apps pga kostnader, er bare tull. Og det at klienten må ha innebygget php for at man skal ha nytte av å lage webapps med det, er også bare tull. PHP kjører på en webserver og produserer HTML. Mobiltelefonen trenger derfor kun å kunne lese HTML. Fordelen med native apps er ytelse og tilgjengelige API'er. Med webapps er man ganske begrenset mtp. hva som er mulig å lage. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 PhoneGap baserte apps er ikke "native" de er hybrider. PhoneGap gir deg en wrapper rundt en nettleser. Derimot gir denne wrapperen deg tilgang til mange av telefonens interne enheter som kamera, gyro etc via javascript. Du så vel videoen fra Sencha hvor de hadde en HTML5-versjon av Facebook som var minst like rask som Facebook sin native app? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå