Gå til innhold

Er vanlige elektriker ettertraktet i Nordsjøen?


anhado

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 16 år og går elektro vg1. Jeg lurer på om vanlige elektriker er ettertraktet i Nordsjøen? Og så lurer jeg på om de blir mer ettertraktet med fagbrev som elektriker + automatiker?

 

Setter stor pris på alle svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eventuelt kan du gå VG2 - Elenergi. Da begynner lærlingtiden din når du er ferdig på vg2, men du går et teorikurs på 10mnd før du får reise på sjøen. Disse er dog uten lønn, men dette veier seg opp når du begynner på sjøen. =)

Lenke til kommentar

Dere er litt ute å sykler her. Ikke tenk på to fagbrev med en gang.

 

Som jeg har nevn mange ganger tidligere her inne, så bruker dem vanlige elektrikere KUN på fast installasjoner (sltså rigger som er fysisk satt fast i havbunnen)... Jeg søkte læring som elektriker hos statoil, og det året jeg søkte var der 700 andre søkere som konkurerte om 4 plasser... Så sjansene der er små.

 

Jeg ville ha anbefalt deg å gå et år ekstra skole, å utdanne deg som skipselekteiker. Da er du gull verd på rigg senere en gang, med noen års erfaring fra båt og sjøen.

 

Så kan du heller ta fagbrevet som automatiker på sikt mens du jobber på sjøen. Du går da igjennom fagene, så får du "godskrevet" læretiden mens du jobber på båt. Og dermed kan du gå opp til fagprøven som automatiker. IKKE stresse med to fagbrev med en gang, sån helt uten grunn.

 

Det er det veldig lite vits i. Konsentrer deg først og fremst om å få en fot godt plantet innenfor offshorenæringen :)

 

Det var hvertfal den veien jeg tok, å nå jobber jeg som skipselektriker på båt i nordsjøen. Jeg går nå "læretid" som automatiker helt for meg selv, samtidig som jeg tar automatiseringsfagene. Jeg planlegger å ta fagprøven som automatiker om litt over et år. Og da har jeg hatt fagbrevet som skipselektriker i nesten 6 år.

Endret av Skipstrixy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Skipstrixy skrev (På 21.1.2013 den 23.50):
Konsentrer deg først og fremst om å få en fot godt plantet innenfor offshorenæringen :) Det var hvertfal den veien jeg tok, å nå jobber jeg som skipselektriker på båt i nordsjøen. Jeg går nå "læretid" som automatiker helt for meg selv, samtidig som jeg tar automatiseringsfagene. Jeg planlegger å ta fagprøven som automatiker om litt over et år. Og da har jeg hatt fagbrevet som skipselektriker i nesten 6 år.

 

Hvor mye tjener du som skipselektriker nå?

Lenke til kommentar
  anhado skrev (På 22.1.2013 den 7.53):

Hvor mye tjener du som skipselektriker nå?

 

ligger på rundt 55k mnd før skatt... Så trekker da dem en del på skatten i Norge da så.... Men det er da igrun litt irrelevant i denne sammenhengen?

Poenget mitt er det at det er utrolig vanskelig å få seg jobb som Elektriker på rigg, uten erfaring fra sjøen. Da skal man ha veldig flaks.

Lenke til kommentar

Red.. Alt er selvfølgelig variabelt. Nå snakker jeg om Flyterigger. Der tar dem stort sett kun inn elektrikere med fullført EL 6039 (maritim modul) eksamen.. På rigger som er skrudd fast i havbunnen kan det være mulighet.

 

Jeg vil uansett anbefale deg å utdanne deg som skipselektriker. Du er mye mer ettertraktet på rigg da.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ut kan du også ta læretiden på landanlegg. Det er også en fin måte å komme seg offshore. Da får du kompetanse i faget og erfaring innen oljebransjen. Er en god del som går den veien og tar offshore kurset på privaten før de søker seg ut.

Lenke til kommentar

Er selv off-shorelærling i Statoil. Vil anbefale deg å gjøre alt du kan for å komme deg ut som lærling. Ikke gå og tenk at det ikke er mulig, da blir sjansene iallefall små. Sett deg et mål, og jobb målrettet. Ja, du har kanskje hørt det før, men dersom du virkelig går inn for det vil du se at det gjør underverker. Det er jo en sjanse for at du ikke vil komme som lærling, da ville jeg ikke nølt med å ta læretiden på et av Statoils (evt. Shell) landanlegg. Dersom du gjør en god jobb er det veldig gode sjanser for å havne off-shore senere.

 

  Sitat
Som jeg har nevn mange ganger tidligere her inne, så bruker dem vanlige elektrikere KUN på fast installasjoner (sltså rigger som er fysisk satt fast i havbunnen)... Jeg søkte læring som elektriker hos statoil, og det året jeg søkte var der 700 andre søkere som konkurerte om 4 plasser... Så sjansene der er små.

 

Er sikkert bare en formuleringssak, men du sier at riggen må sitte fysisk fast på havbunnen. Alle rigger er på en eller annen måte fysisk festet til havbunnen. Vet om andre som jobber på halvt nedsenkbare plattformer, og det er elektrikere der som på andre plattformer.

Lenke til kommentar
  MFleksnes skrev (På 23.1.2013 den 7.59):

Er selv off-shorelærling i Statoil. Vil anbefale deg å gjøre alt du kan for å komme deg ut som lærling. Ikke gå og tenk at det ikke er mulig, da blir sjansene iallefall små. Sett deg et mål, og jobb målrettet. Ja, du har kanskje hørt det før, men dersom du virkelig går inn for det vil du se at det gjør underverker. Det er jo en sjanse for at du ikke vil komme som lærling, da ville jeg ikke nølt med å ta læretiden på et av Statoils (evt. Shell) landanlegg. Dersom du gjør en god jobb er det veldig gode sjanser for å havne off-shore senere.

 

 

 

Er sikkert bare en formuleringssak, men du sier at riggen må sitte fysisk fast på havbunnen. Alle rigger er på en eller annen måte fysisk festet til havbunnen. Vet om andre som jobber på halvt nedsenkbare plattformer, og det er elektrikere der som på andre plattformer.

 

Snakker om flyterigger, som for det meste ligger på DP ;-)

Der må man ha el 6039. Dere får vek kansje den i statiol og?

Lenke til kommentar

Det med å begynne på landanlegg eller i et firma som har vanlig service og offshore-jobber er nok lurt.. Men kontakter er også viktig.

Selv om du ikkje tror det kan det godt være du kjenner noen som kjenner noen du ikkje har tenkt på.

 

I mitt tilfelle småsøkte eg i flere år før det viste seg at min mor var vennine med svigermoren til en sjef i et elektrofirma som jobber offshore. Fikk ikkje svar på søknaden før muttern hadde vært på besøk hos di. Og plutselig var eg offshore. Var ikkje nødvendig å sjekke referanser eller noenting.

 

MEN, da hadde eg tatt sikkerhetskurs, Ex, og FSE offshore selv på forhånd og var klar til å reise.

 

I flere firma som "leier" ut folk til di store firmaene skjer ting ofte plutselig. Har fått spørsmål på fredagen om eg kan reise et sted mandagen i 2 uker for di har nettopp fått en forepørsel..

Og det er nok her det er lettest å starte.

Elektrikere hos operatører eller riggelektriker gjør stort sett bare kriseting eller småarbeid. Er det større jobber leier di inn folk. Eller lange servicekontrakter. Og da er det gjerne Aibel/Aker eller andre som har samme status.. Og di igjen leier inn folk fra underleverandører som er vanlige elektrofirma eller bemanningsbyrå.

 

Og der det er mest antall jobber er det jo lettest å få seg jobb.

 

Går fast på et prosjekt på Ekofisk for tiden, og her har vi vært 61 elektriker på samme skift på det meste. Og di har vært i fra 10-20 forskjellige firmaer som alle stort sett kun har vanlig elektriker fagbrev.

 

 

Men, bare så det er sagt: 2 uker på jobb er leeenge og visst du går 2-4 rotasjon har du gjerne bare 600000 i året med litt overtid.. Og jobben er ofte kjedelig med mye venting og dilling..

 

Og det er mange som tenker at så lenge di får jobbe offshore gjør di hvilken som helst jobb(vaske dasser, eller ka som helst), men det tenker du ikkje lenge skal eg love deg..

Offshore er ikkje det glansbildet som mange tror!!!

Men lønnen er grei, og ja det er deilig med 4 uker fri.

 

 

Ifjor hadde eg 17 uker offshore/verftsopphold, 12 uker på vanlig service og ca 23 uker fri og årslønn på ca 750000. Men da hadde eg en overtidsuke som alene ga 70000. Ofrer du litt fri blir det peng.

 

Blei visst mye mer enn eg hadde tenkt å skrive, men dere overlever nok :-D

Endret av WhyMe
Lenke til kommentar
  Skipstrixxy skrev (På 22.1.2013 den 21.37):

Red.. Alt er selvfølgelig variabelt. Nå snakker jeg om Flyterigger. Der tar dem stort sett kun inn elektrikere med fullført EL 6039 (maritim modul) eksamen.. På rigger som er skrudd fast i havbunnen kan det være mulighet.

 

Jeg vil uansett anbefale deg å utdanne deg som skipselektriker. Du er mye mer ettertraktet på rigg da.

 

 

Er det samme eg har blitt fortalt av riggelektrikere også. Må ha maritim modul og noe høyspent opplæring.

Du kan fint bli innleid via andre firma uten dette for å gjøre service jobber eller modifikasjonsprosjekter. Men for å bli fast ansatt som riggelektrikker må du ha det + endel år relevant erfaring.

 

Men det enkle er ofte det beste sies det. Begynn i det små, få erfaring offshore, søk videre etterhvert.

Lenke til kommentar
  WhyMe skrev (På 28.1.2013 den 18.46):

Er det samme eg har blitt fortalt av riggelektrikere også. Må ha maritim modul og noe høyspent opplæring.

Du kan fint bli innleid via andre firma uten dette for å gjøre service jobber eller modifikasjonsprosjekter. Men for å bli fast ansatt som riggelektrikker må du ha det + endel år relevant erfaring.

 

Men det enkle er ofte det beste sies det. Begynn i det små, få erfaring offshore, søk videre etterhvert.

 

Jepp, og dermed er det en god fordel å ha erfaring som skipselektriker.

Såklart, man skal ikke gå ut med innstillingen om at ting er umulig. Men med drøye 700 søkere på 4 lærlingsplasser, så kan det være en idè å ha en plan b ;)

Lenke til kommentar
  Skipstrixxy skrev (På 28.1.2013 den 20.05):
Jepp, og dermed er det en god fordel å ha erfaring som skipselektriker. Såklart, man skal ikke gå ut med innstillingen om at ting er umulig. Men med drøye 700 søkere på 4 lærlingsplasser, så kan det være en idè å ha en plan b ;)

I år tar Statoil inn 13 lærlinger på elektro. :innocent:

Fremdeles et trangt nåløye, men mulighetene er der absolutt hvis man står på. Lærlingene er til syvende å sist vanlige mennesker.

 

Et tips her er å velge fag ut i fra interesse, ikke om mulighetene er større for å havne offshore. Du skal kanskje jobbe med dette i 30-40 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...