Arne Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Hei, Kjøpte (omsider) et Nikon D5100 med 18-55vr i juleferien. Kostet 2995 og da måtte jeg jo bare slå til. Uansett, jeg kjøpte 50mm 1.8G, og dette er jeg utrolig fornøyd med. Bruker det til å gå rundt med og elsker kvaliteten. Har dere noen forslag til must-have objektiver? Jeg liker å kjøpe kvalitetsprodukter som varer, så kom gjerne med forslag som innebærer metall-mount og/eller støtte for FX. Jeg ser behovet for en telezoom etterhvert, til 200 eller 300 mm. Jeg har sett litt på 70-300 ED AF-S. Koster ca 3400. Er dette noe dere vil anbefale? Gjerne rask AF da jeg vil ta bilder av litt dyr som beveger seg, f.eks kenguruer. Skal til Australia. Hvis dere har andre gode forslag, gjerne i vidvinkel-kategorien, så er det bare å rope ut. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Sigma 10-20mm er ok rimelig vidvinkel, mens Nikon 14-24mm er das übershit når det kommer til vidvinkel, men det koster å værra kar. 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2013 Pristaket mitt ligger vel på 4-5k. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Nikon 12-24 f/4. Ikke videste, men en veldig god allroundvidvinkel. Gjør det jevt over bra i alle situasjoner på alle brennvidder og blenderåpninger. I tillegg er den robust som bare det. Vet ikke helt ha den koster nå, men jeg kjøpte en brukt for 4 000 kr for en del år siden. Sikkert mulig å finne de billigere nå. 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Typisk nok så bor du der borte og jeg her borte hvis ikke kunne du lånt Sigma n og testet for å se hva du selv syns, er mye for pengene. 1 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Tokina 11-16 2.8 er en knallgod vidvinkelzoom, noe av det beste til Nikon DX. Hvis du skal ha telezoom ville jeg tatt en titt på Tamron sin 70-300 VC. Billigere enn Nikons 70-300 VR, og like god. Bedre stabilisator også. 2 Lenke til kommentar
sungun Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Tokina 11-16 f/2.8 er et hærlig stykke glass 2 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Nå har ikke jeg fulgt med på utstyrshysteriet de siste årene, men er ikke Tokina 11-16 uten fokusmotor...akkurat som Nikon D5100? 1 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Nå har ikke jeg fulgt med på utstyrshysteriet de siste årene, men er ikke Tokina 11-16 uten fokusmotor...akkurat som Nikon D5100? Den modellen som er i produksjon nå Tokina AT-X 116 PRO DX-II har ultrasonisk fokusmotor. 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 (endret) Om den er optisk lik (eller bedre) som forgjengeren så er nok det et meget bra kjøp, og jeg kan stille meg bak den anbefalingen. Bare pass på å få rett versjon. Endret 19. januar 2013 av Phileas Fogg 1 Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Kan anbefale Tokina 11-16 ja som de andre sier. Meget godt glass for dx. Ellers har du objektivet jeg ville anbefalt som et billig og knall objektiv. 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Takk for hjelpen folkens! 70-300ED og 12-24 er de som virker mest aktuelle nå. Så var det bare å finne pengene da. Hvilket objektiv bruker dere til landskapsbilder? Jeg gikk fjellveien i Bergen i dag, og fikk en del utsiktsbilder over Bergen. Syns 50mm er for snevert for landskap. Fins det et gyllent objektiv til dette? Kunne selvfølgelig hatt med meg 18-55'en min da. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Finnes ikke noe fasitsvar på hva som egner seg til landskap. Det kommer an på både fotografen og landskapet. Selv jeg er veldig glad i vidvinkel, men det egner seg ikke i alle situasjoner. En bør gjernne ha noe intessant i forgrunnen om en går for vidvinkel, ellers kan det fort bli veldig mye forgrunn og smått "landskap". Som en liten retningslinje kan en si at en bør velge vidvinkel på grunn av perspektivet, ikke for å få med mest mulig. Fra Fjellveien og utover sentrum tror jeg for eksempel 12mm fort kan bli litt uinteressant. I hvert fall om det ikke er noen elementer ut over det vanlige som "gjør bildet". Det kan være alt fra spennende skyer til lys eller noe interessant i forgrunnen. Endret 20. januar 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Arne Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Siden jeg faktisk aldri har prøvt et kamera med brennvidde utenfor 18-55, drister jeg meg til følgende spørsmål: Hva tror du blir mest brukt dersom jeg har med meg kameraet på gåturer, fjellturer, ferier, osv? 70-300 telezoom eller 12-24 ultravidvinkel? Hva bør jeg "kjøpe først"? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Jeg kan egentlig bare svare på hva jeg foretrekker, og jeg kan si så mye som at jeg ikke har noe telezoom i det hele tatt. Har hatt både 55-200 og 70-300 (både Tamron og Nikon), men begge ble solgt da de rett og slett ikke ble brukt nok. Det betyr imidlertid ikke at det er dårlige valg for andre. Jeg har et inntrykk av at det er vanligere å begynne med en telezoom enn med vidvinkel, men det kan ha noe å gjøre med prisen også; finnes mange billige telezoomer. Mitt oppsett, som jeg har kommet frem til etter mye prøving og feiling består av 12-24, 35, 50 og 90 (makro). Beklager at jeg ikke kan gi deg konkrete råd angående hva du bør gjøre. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Takk for hjelpen! Er litt i tvil om jeg bør kjøpe alle mine objektiver tilpasset FX, eller om jeg skal kjøpe DX-objektiver. Hvis jeg kjøper meg et FX-kamera om et par år så vil det jo være ganske fint å slippe å bytte ut hele objektivparken... :-) Lenke til kommentar
tow Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Kjøper du brukte objektiver får du igjen mesteparten av prisen, og har fordelen av å bære litt lettere fram til da. Lenke til kommentar
Herindur Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg betalte 2600,- for en brukt 70-300 mm ED VR (inkludert beskyttelsesfilter) og kan anbefale denne varmt. Det eneste problemet jeg har opplevd er en litt tregere AF ved kjølige temperaturer (rundt -15-20°C), men til gjengjeld er det absolutt ingen kryping av fokus/tele selv når jeg retter linsen rett opp over flere timer. Burde uansett ikke være et problem i Australia ;-) Jeg ville trent på MF, da AF kanskje ikke er raskt nok for kenguruer i full fart. Et annet "must" mener jeg er 35 mm 1.8G, men du har allerede 50 mm-en, så kanskje ikke fullt så nødvendig (synes 50 mm gir litt for mye tele på D5100 som er et DX kamera). Kan ikke si noe om Tokina 11-16, annet enn at det blir kjøpt ved neste lønningsdag. Problemet med Australia (og annen villmark)er at det er skittent/støvete/osv. Selv om du kanskje taper litt på optisk kvalitet, ville jeg sterkt vurdere en superzoom som Nikon 18-200 IF-ED VR II. Hvis du kan begrense antall linser til et minimum er det en stor fordel; du vil miste en rekke fotomuligheter mens du står og klorer med linsebytte og du risikerer å skitne til innmaten i kameraet som kan bli dyrt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg ville trent på MF, da AF kanskje ikke er raskt nok for kenguruer i full fart. Nå tuller du vel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå